|
Post by Braemp on Jul 3, 2008 10:56:38 GMT 1
Hej hej. Jag tänkte att jag skulle pröva något nytt, Måla figurer med acrylfärger istallet för min vanliga teknik med oljefärger. Jag har tidigare varit inne på detta inspirerad av Krilles målande av sina figurer men alltid gett upp. Nu i sommar tänkte jag ge mig den på att måla en figge bara med acryl och helt för mig ny teknik, ett slappt litet sommarjobb utan större krav. jag köpte på mig lnågra vallejo färger och plockade fram en lämplig figur ur gömmorna. En välskulpad figur från Alpine som jag tänkte nog är lätt att måla. Det finns en mängd bra artiklar som förklarar tekniken men jag fastnade för Calvin Tans något lite udda metod väl beskriven på nedan länk. www.militarymodelling.com/news/article/mps/uan/585Sen var det bara att måla och döm om min förvåning över hur kul det var och att jag definitivt kommer att hålla mig till detta i fortsättningen. Mössan, händerna halsduken och skorna är inte riktigt klara, lite smådetaljer som texten på armbandet och gradbeteckningarna också. Ett par schyssta förstoringsglas är att rekomendera, jag köpte de starkaste läsglasögonen jag hittade på claes ohlsson, mycket lättare att måla med dem på. Sen blir det väl nån liten bottenplatta så småningom. Ät glass /B
|
|
|
Post by aj on Jul 3, 2008 19:06:18 GMT 1
Tjusigt ! Har oxå upptäckt Vallejos förträfflighet vid figurmålning.Humbrolfärgerna har jag slängt ut. Appropå läsglasögon, jag är så gammal att jag får använda två par,...... samtidigt ! MVH Anders
|
|
|
Post by Braemp on Jul 5, 2008 15:50:46 GMT 1
Aj då, riktigt där är inte jag ännu men då kan jag ju rekomendera glasögonen jag köpte -Det var nämligen tre i paketet (29 kr) så då lär det ju räcka till jag blir åttio. Vad gäller vallejos färger så måste jag säga att de är överlägsna allt jag använt tidigare, maken till fyllig och pigmentrik färg får man leta efter (dessutom luktar den inte, har en genial typ av flaska och kan spädas med vatten). Såg dock att citadel kommit med en ny typ av färg, foundation, som tydligen ska vara grymt täckande. uk.games-workshop.com/storefront/store.uk?do=Individual&code=99179999006&orignav=300810/B
|
|
|
Post by newsoft on Jul 6, 2008 15:41:27 GMT 1
Då måste jag ju än en gång rekommendera de specialset som Vallejo gör till miniatyrspelet Flames of War. De säljs i askar om 6 st. som passar till olika länders arméer. Exempelvis US Paint set (UPS01) www.flamesofwar.com/hobby.aspx?art_id=758Dessa säljs på Fantasia här i Umeå
|
|
|
Post by Braemp on Jul 9, 2008 8:29:18 GMT 1
Lite jobbat på figgen. Snart framme nu, lite finputs på mössan och Armbandet är en dekal från verlinden, mycket lättare än att måla den. Och bottenplattan tillfälligt monterad för foto.
|
|
|
Post by Tandapan on Jul 9, 2008 10:26:26 GMT 1
Men du jett ju schluuuuuuuuuuuuut! Fasen vad fint det blev med afrikakorven runt ärmen och bottenplattan såg verkligen extremt bra ut. Vad är det du har använt? Är det en sten, eller vad det heter. Du vet, de där som växer ute i terränglådan.
|
|
|
Post by Braemp on Jul 12, 2008 17:51:12 GMT 1
Joo det är en sten, en rilktig sådan som jag faktiskt tagit hem från en fisketur i fjällen. (ofattbart vad skräp man släpar runt med). Nåja nu kom den ju till användning Färdigt blev det tillslut. Roligt som attan och definitivt min nya melodi. Fotat nu i eftermiddag på altanen. sammanfattningsvis ett kul projekt och lagom allvarligt, precis vad man behöver emellanåt. Nu tror jag att jag ska ta en kall en och vila lite...
|
|
|
Post by Tandapan on Jul 14, 2008 14:04:25 GMT 1
Huga så bra. Jag har ju den där Alpine-figuren jag också, men nu törs man ju aldrig prova att måla den...
|
|