Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Dec 10, 2007 0:14:36 GMT 1
Kolla in kanal 5 i morgon (mån 10 dec.)kväll 21.55. En svensk seriedokumentär i 6 delar som utspelas i flygvapenmiljö: "Stridspiloterna". På Lekbiten reas Hasegawas 1:72 "Dubbeldrake J35" ut för 129 spänn - som hittat i väntan på Hasegawas 1:48 dito.
hälsningar Thomas
|
|
|
Post by newsoft on Dec 10, 2007 23:20:33 GMT 1
Ett mycket underhållande program må jag säga. Har ni missat det så måste ni börja titta nu.
|
|
|
Post by Micke on Dec 11, 2007 0:41:07 GMT 1
Jag är förmodligen bara en gammal surdeg men jag tyckte att första avsnittet av "stridspiloterna" var överdramatiserat. Dessutom retade jag mig på att det vid ett par tillfällen refererades till "jasen", även av piloterna. Kan inte påstå att jag fastnade för denna "dokumentär", sorry.
|
|
|
Post by newsoft on Dec 11, 2007 2:06:05 GMT 1
Ja, jag reagerade också över den lilla detaljen (att de sade "jasen"). Jag tror även ett visst mått av överdramatisering är en fördel. Man måste ju bibehålla intresset tills efter reklampausen. Jag tycker det är lite intressant att man får se lite av vad som gör en stridspilot. Det handlar ju väldigt mycket om en attityd, en vilja att vara bäst. Jag menar, en av killarna sade ju att han inte ens var speciellt flygintresserad. En annan seglade och någon spelade golf. Mycket tävlingsinriktade människor, vilket gör dem rätt intressanta bara för att de står ganska långt ifrån en själv i det hänseendet. I alla fall jag. ;D
|
|
|
Post by DCycle on Dec 12, 2007 14:05:51 GMT 1
Tycker att serien var ganska intressant, men knappast ur modellbyggarhänseende. Stridspilot är en barndomsdröm för mig, och jag blir väldigt inspirerad när jag ser dokumentären. Var för några år sedan och gjorde intagningstesterna (dock till helikopterförare, men det är samma tester). Jag klarade av första testomgången men sedan var det någon i regeringen som drog i nödbromsen och försvaret tappade massvis med budgeterade pengar. Detta innebar att jag sedan var för gammal för att få börja på skolan (då fick man max fylla 23 år då man påbörjade utbildningen). Nu verkar de ha släppt på detta och man får små funderingar på att åka ner och göra testerna igen. Hade en kille på skolan som läste första terminen med oss. Dessvärre fick vi reda på att han under sommarlovet kommit in på en annan utbildning och inte skulle gå med oss längre - gissa vad han läser till nu? ;D Att Femman hypar upp programmet med klippning som gör att man tror att det kommer att vara tokaction efter reklampausen är väl ingen nyhet. Ingen annan än jag som sett på Kustbevakarna tidigare?
|
|
|
Post by newsoft on Dec 13, 2007 9:03:27 GMT 1
Jo, Kustbevakarna gillar jag också. Skulle tro att den serien har gjort mer för antalet sökande än alla rekryteringskampanjer som någonsin har gjorts.
|
|