Anton
Full Member
|
Post by Anton on Oct 18, 2007 17:27:46 GMT 1
Jag och "svärfar" var ute på lite "urban exploration" idag. målet var kanonerna på Ormberget/Hertsöberget. Tyvärr hittade vi inte igen den öppna "hemliga" ingången som kallas "Hell Hole" för att ta oss in i bergrummen. I bergrummen fungerar fortfarande elen och ventilationen. Här är bilder: www.pixbox.se/alb_show_id595898_page0.htmlGammal tidningsartikel om kanonerna på Ormberget: www.nsd.se/artikel.aspx?artid=61281
|
|
|
Post by Tandapan on Oct 19, 2007 10:16:30 GMT 1
Hej Anton! Kul att se dig på forumet igen!
Schyssta bilder och intressant artikel i NSD också. Dit skulle jag vilja åka och kika lite.
Jag släpade med mig min "svärfar" på den guidade rundturen "Bodens Fästnings Hemliga Platser" nu i somras och där fick man också frossa i bunkrar och bergrum. Det var gamle FO-befälhavaren Göran Honkamaa som höll i trådarna och han är utmärkt som guide och mycket kunnig och trevlig. Nästa sommar ska jag avverka Rödbergsfortet har jag tänkt.
/Mattias
|
|
|
Post by Braemp on Oct 19, 2007 12:22:58 GMT 1
Ooooohh king!
Här i trakterna (Stockholm) finns ett och annat bergrum också. Lånade en förnämlig bok som heter "militär utflykt", med den som guide hittade jag raskt några gamla anläggningar, korvfort som de kallas inte långt från min bostad. Ungefär en fågelholk, eller kanske trasig fågelholk i jämförelse med Ormberget och bodens fästning, men det gav definitivt mersmak och det finns större anläggningar att besöka häromkring.
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Oct 20, 2007 13:52:16 GMT 1
Jag har inte varit i boden ännu och kollat in, men det är ju ett"måste" Ska man upp på ormberget så måste man ha bra skor ialla fall...det är ganska oländig terräng med lite klättring och hala klippor. Tyvärr så är det ju klottrart och lite vandaliserat där av ungdomsgäng också. Men det ligger ju ocks väldigt tillgängligt till..
|
|
|
Post by DCycle on Oct 21, 2007 12:51:41 GMT 1
Jag har också en otrolig fascination av dessa gamla militäranläggningar. Boken som Braempa beskrev är ovärdelig ifall man vill åka runt å kolla. Tråkigt nog är Västerbotten väldigt besparade på sådana anläggningar (iaf i boken). Ska nog göra ett ordentligt besök i Boden någon gång å se forten.
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on May 22, 2008 22:20:17 GMT 1
|
|
|
Post by Tandapan on Jun 5, 2008 10:03:24 GMT 1
J-a hedningar!!!
|