|
Post by Force on Jan 22, 2007 1:53:23 GMT 1
Jag var och hälsade på Micke en dag förra veckan och över en kopp kaffe ställde han en fråga som jag faktiskt inte kunde svara på då fastän jag nog borde vetat det. Han hadde ett minne av att det på 70-talet skulle legat en hobbyaffär på Skolgatan i huset mitt emot Eurasia (som inte fanns då) ungefär där Sandbergs El är idag, jag själv mindes inte men jag lovade att jag skulle kolla med mina något äldre kamrater och gjorde faktiskt det igår. Jodå det låg mycket riktigt en hobbyaffär där och den ska tydligen ha hetat Hokab och kan ha varit föregångare till Hellspångs som inte heller finns idag. Vad tror du om det Micke...kan det stämma?
|
|
|
Post by Micke on Jan 22, 2007 10:02:23 GMT 1
Jamen, TACK Håkan!!! Jag kan tyvärr inte säga att varken namnet Hokab eller Hellspångs öppnar några ytterligare minnesluckor men det är ju suveränt att ha ett par namn att forska vidare på.
Hmm... Fick veta att det låg en hobbybutik på E4an snett (söderut) mittemot Max. Är det någon som minns denna?
|
|
|
Post by DCycle on Jan 22, 2007 11:22:12 GMT 1
Var inte den vid E4an en RC/hobby-affär som fanns tills för några år sedan. Det fanns en där när jag flyttade hit i slutet av 2001.
|
|
|
Post by Micke on Jan 22, 2007 11:54:56 GMT 1
DCycle: Förvisso. Stenbergs(?) RC-Hobby låg också på E4:n. Men nu snackar vi forntid (typ början/mitten av 70-talet). Orsaken till att dena diskussion började var att jag försökte minnas min första byggsats, ett vikingaskepp, inköpt tillsammans med pappa på ovan nämnda affär typ 1974-75. Jag minns byggsatsen och känslan men tyvärr inte vad butiken hette. Därför passar jag på att fråga alla gamla uvar om de har något minne av detta.
|
|
|
Post by Force on Jan 22, 2007 12:09:19 GMT 1
Hokab hadde jag inte heller hört och Hellspångs hadde fallit långt ner i minnet men jag kände igen namnet direkt jag hörde det...men det var många år sedan dom la ner. Hobbybutiken som skulle legat på E4:an vet jag inte heller något om, och jag kan inte placera riktigt var den skulle legat heller, mitt emot Max snett söderut...ja var kan det då ha varit. Iofs tycks jag minnas att det fanns en del butiker i det som en gång kallades Focushuset efter kaféet Focus som var i just det huset...nu är vi på 70-talet igen ;D...men jag minns inte vad som fanns där. Hmm...det verkar som jag får tala med mina lite äldre kamrater igen. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Micke on Jan 22, 2007 12:22:37 GMT 1
Fattaru vad guld det vore om man lyckades hitta några bilder på dessa butiker. Då skulle säkert spindelväven på hjärnkontoret blåsa bort. ;D
Museets bildarkiv eller tidningarna? Hmm...
|
|
|
Post by Force on Jan 22, 2007 12:38:10 GMT 1
Ja där kan det nog finnas bilder.
[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by newsoft on Jan 22, 2007 12:48:57 GMT 1
Old farts!
|
|
|
Post by Force on Jan 22, 2007 13:08:16 GMT 1
Vänta du bara Daniel, du kommer dit en dag du med. Det kommer en tid då du säger, "minns du när Lekbiten låg på Kungsgatan mitt emot Åhlens". ;D Eller när Åkerbloms hadde leksaker och modeller...innan dom startade Lekbiten...men det är du nog för ung för. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Micke on Jan 22, 2007 13:43:04 GMT 1
Old farts! Passa sig noga, pojkslyngel! ;D
|
|
|
Post by Bengt on Jan 22, 2007 14:52:14 GMT 1
Mmmm - Aurora Wolfman med självlysande huvud. Inköpt på Tegsborg ca -72. Försvunnen i historiens töcken. Vad hette den butiken?
|
|
|
Post by Micke on Jan 22, 2007 14:55:02 GMT 1
|
|
|
Post by newsoft on Jan 22, 2007 15:31:16 GMT 1
Tegsborg minns jag. Även det som låg i Bågenhuset.
|
|
|
Post by Force on Jan 22, 2007 22:45:24 GMT 1
Butiken i Bågenhuset hette Hobby Center och dom flyttade sedermera till Kungspassagen, sen blev dom spelbutik för att sedan lägga ner. Det fanns en butik till i det andra Bågenhuset som hette Hobby Centrum eller något sådant, den drevs av Micke som jobbar eller har jobbat på Lekbiten, jag har inte sett honom där på slutet. 1972 vet jag nog inte riktigt om BL Ljud & Hobby fanns, för då tror jag Posten var i den butiken om jag nu inte minns fel, så det kanske var på Färg/Pappershandeln som låg på hörnet du köpte den Bengt. Om BL Ljud & Hobby finns i någon form idag ska jag låta vara osagt, men på den tiden dom låg på Tegsborg var man där så fort man hadde pengar, dom hadde mest AMT modeller i sortimentet som jag minns det, och det var där jag köpte min första bilmodell för 25 kr om jag kommer ihåg rätt. Dom flyttade sedan öst på stan och låg faktiskt inte så långt från dej Micke, dom låg i ett hus där numera Erskine husen är ca 100 meter från dig i hörnet Träsnidargatan Skolgatan, då sysslade dom mest med tryckeri och var inte aktiva inom hobbydelen, men dom hadde en del överblivna hobbygrejjor kvar.
[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Micke on Jan 22, 2007 23:12:52 GMT 1
Vilken koll du har, Håkan! Enligt den länk jag bifogade registrerades företaget BL L&H i january 1974. Nu håller de till på SKOGSBRYNET 6 och pysslar mycket riktigt med Tryckeri och Ljud. Kul kombination. Ungefär som fiske och datorer. ;D Vi ska inte glömma att både Tempo/Åhlens och Domus hade fina hobbyavdelningar förr. Crap, I feel old.
|
|