|
Post by DCycle on Feb 3, 2005 15:55:55 GMT 1
Vilken del av modellbygget tycker just du är roligast? Motivera gärna svaret med ett långt och sentimentalt utlägg! ------------ Jag tycker att mark/bas/driobyggen är roligast, eftersom jag känner störst frihet i detta. Jag kan använda saker mellan himmel och jord som byggmaterial, det kostar relativt lite, och det finns stora variationsmöjligheter. Sen kan man inte låta bli att snegla på detaljer när man rör sig utomhus... hur ser den där telefonstolpen ut, marken här, mossan där, o.s.v. Optimal hjärnsysselsättning om man proemerar eller joggar eller i värsta fall - åker buss...
|
|
|
Post by Micke on Feb 3, 2005 16:49:13 GMT 1
Kul initiativ!
Hmm... Jag måste nog säga att jag gillar researchbiten bäst, oavsätt vad det är som ligger på byggbordet. Målning, märkning, individhistorik och avvikelser från standard får hjärtat att slå snabbare! Det gäller att samla så mycket bilder och dokumentation som det bara är möjligt. Att bygga OOTB är otänkbart. I grund och botten är jag nog mer historiker än modellbyggare.
|
|
|
Post by Braemp on Feb 3, 2005 18:15:44 GMT 1
För mig är det oftast en gammal suddig svart vit bild som drar igång hela processen (helst ska den vara otydlig med nån obskyr variant av tyskt pansar som inte finns utgiven i injektionsgjutet eller åtminstone en ruskigt kass modell med dålig passform) Jag ser tre delar i min hobby, historien, konstruktionen och målning/ytbehandling. Alla tre är egentligen lika roliga för mig, men i olika perioder... Den fjärde delen (stashandet) som egentligen är den viktigaste och roligaste med denna hobby är att bara dagdrömma om olika modeller och dioramor jag ska bygga...
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 3, 2005 18:18:48 GMT 1
Mina skrivbordsprojekt är nog min favobit av hobbyn. Man skaffar referenser och ökar på stashen ...men själva funderandet är nog roligast .... undrar om det beror på att jag är en lat dj-el ;D
|
|
|
Post by newsoft on Feb 3, 2005 18:49:16 GMT 1
Ja, jag håller med Braemp och Johan. Ibland känns det som att jag har utvecklat "stashandet" och drömmandet till en skön konst. Jag tycker även det är kul att måla med sprutan. Sedan gillar jag grejor som ger resultat direkt, som t ex torrborstning och att lägga på dekaler.
|
|
|
Post by Bengt on Feb 3, 2005 21:13:53 GMT 1
Ja, detta krävde eftertanke. Ofta faller jag i detaljträsket, inte så att jag bryr mej speciellt mycket om spännbanden till oljenipplarna var röda, gula eller blå. Däremot kan det kännas livsviktigt ifall det stod 1,3 eller 1,5 bar i texten på landningsstället. Men riktigt roligt blir det när jag får tänderna i ett udda livsöde. Typexempel Wally McLeod, Kanadas ace-of-aces som varit nästan bortglömd i historieskrivningen. Att gneta runt och leta efter information om honom som person, och sedan fundera ut eventuella anledningar till att han blivit så styvmoderligt behandlad var riktigt spännande. Att det dessutom utmynnade i en färdig modell gjorde inte saken sämre.
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 4, 2005 13:39:10 GMT 1
Hmmm...Jag gillar så mycket med hobbyn att jag inte vet vart jag skall böja. Eftersom jag är grymt intresserad av WWII så samlar jag på mig en hel del litteratur. Där kan man ju hitta någon häftig bild som i sin tur kan inspirera mig att bygga en viss typ av vagn. När jag väl kommit igång med byggandet så är varje lilla framsteg roligt. Har inte heller byggt så värst mycket i mina dagar så jag anser mig själv som rookie och då är det ju alltid kul att lära sig nya saker.
Jag kan säga att jag gillar allt av hobbyn faktiskt.
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 4, 2005 19:54:33 GMT 1
Målning, vädring och nötning smäller nog högst för mig. Finns roligare saker än att slipa gjutskarvar på mängder av bomber och robotar, vingrötter och även bärhjul på stridsvagnar. Nä, ge mig lite kritpulver och utspädd Tamiya Smoke och en Bruynzeel-penna i silverfärg så är jag belåten. Finns de pennorna kvar på Konstnärs- och Hobbyshopen, förresten?
|
|
|
Post by newsoft on Feb 4, 2005 22:24:53 GMT 1
Nä. tyvärr gör de inte det. De verkar inte heller speciellt intresserade av att ta hem nya.
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Feb 7, 2005 0:09:24 GMT 1
Spackling och slipning... nää jag tror inte nån skulle kalla det för en "rolig" bit av hobbyn - men det är nog ett nödvändigt ont för att man själv ska bli nöjd med slutresultatet. Jag vill helst bygga så "realistiska" modeller som möjligt och då är Internet ett fantastiskt verktyg när det gäller att skaffa fram research - och inte minst få kontakt med likasinnade som man kan fråga om allt mellan himmel och landningsbana. Jag tycker om att detaljera i "pillerskalan" 1:72 eftersom det var den skalan jag började bygga i som ung - och då fanns det ju ingen tillgång till internet - det var en fantastisk upplevelse då jag besökta krigsarkivet i Sthlm och fick detaljerade skisser på inredningen i Caproni och SAAB 17. Sen är det roligt när man får sätta på dekaler - det känns som att det är först då modellen får "liv". Slutklämmen - att planera för och placera modellen i ett litet diorama är också kul. Inte kul: 1) leta fotoetsdelar som borde ha fallit rakt ner men som på nåt mystiskt sätt har studsat omkring och till slut hamnat i nåt avlägset hörn... 2) upptäcka att tre timmars byggande endast resulterat i att man lyckats detaljera hydralslangarna bakom katapultstolen - som sen inte kommer att synas ett dugg... 3) blanda till den "perfekta" nyansen av grön 325 bara för att upptäcka att den skiftat till helt fel nyans när den torkat och man klarlackat... ...men annars är det mesta helt OK... ;D
|
|
|
Post by DCycle on Feb 7, 2005 23:44:42 GMT 1
1) leta fotoetsdelar som borde ha fallit rakt ner men som på nåt mystiskt sätt har studsat omkring och till slut hamnat i nåt avlägset hörn... Jag tycker att detta är ett återkommande problem... fast det gäller i princip alla delar man tappar... de förintas från jordens yta, innan de träffar den tilltänkta landningsplatsen ungefär rakt nedanför luftrummet där de tappas... :/ Eller när man kommer hem från jobbet, å märker att katterna använt en figur som mobboffer/leksak, och att en stövel saknas... (har hänt mer än en gång)...
|
|
|
Post by Micke on Feb 7, 2005 23:52:51 GMT 1
Husdjur och modellbygge är något annat vi borde ta upp. Någon slags koppling (personlighetstyp?) verkar det finnas.
|
|
|
Post by Bengt on Feb 8, 2005 8:23:40 GMT 1
Och musicerandet! Massor äv modellbyggare är kattskötare (ingen äger en katt) eller musiker, ibland både och. Kan det har något med konstnärlighet och "den fria anden" att göra? Kanske en ny tråd?
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 8, 2005 12:51:30 GMT 1
*Glider off-topic* Så här kan det se ut på mitt byggbord: Visserligen ser det ut som om Ronja är ute på en snäll upptäcksfärd på fotot, men vanligtvis försöker hon tugga på det mesta. I morse fick jag ta undan alla penslar och Tops eftersom hon prompt skulle leka med dem. Ny tråd var det ja...
|
|
|
Post by DCycle on Feb 8, 2005 22:52:58 GMT 1
Värst var det nog när ena kissen snodde min taggtråd i skala 1/35 och skulle leka med. Taggarna från kanthaltråden fastnade överallt, och hon förstod inte alls varför jag var så uppe i varv över att försöka få loss tråden från henne... F.ö, så måste jag ställa frågan ifall DJ:ande faller in som musicerande? Well... var länge sen jag skapade musik, men det är ändå ett väldigt hängivet musikintresse? Krilleman: Nu har du sagt det själv! Nästa gång jag sitter å filar gjutsömmar och spacklar injektionsmärken, så ska jag ringa dig så får du fixa jobbet! Allt var ju skoj!
|
|