|
Post by Tandapan on Jun 9, 2004 22:23:44 GMT 1
Någon som såg den nyss? Två timmar med mycket välgjord dramadokumentär. Jag satt klistrad framför TV:n.
|
|
|
Post by newsoft on Jun 9, 2004 22:44:14 GMT 1
Naturligtvis lyckades jag missa första hälften men jag han precis se från själva invasionen och framåt. Helt genialiskt program.
|
|
|
Post by Bengt on Jun 9, 2004 23:00:01 GMT 1
Precis som Daniel halkade jag in halvvägs. Men oj vad jag gillade upplägget. Länge leve brittisk produktion!
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 10, 2004 6:29:58 GMT 1
Jag såg ungefär 3/4 av den. Riktigt bar faktiskt. Skönt att de hade tagit med riktiga Pz IIIor istället för någon modern stridsvagn med typ ett hakkors på (som tex i Patton).
|
|
|
Post by Tandapan on Jun 10, 2004 8:21:46 GMT 1
Japp, hög klass på det. Härligt att höra pansargnissel från äkta vara.
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 10, 2004 9:44:02 GMT 1
Det är inte heller ofta man får se tyska pansartruppernas uniformer i närbild och i bra skick. Man kunde ju t o m se det rosa i dem.
|
|
|
Post by Micke on Jun 10, 2004 9:57:30 GMT 1
Jag lyckade faktiskt se hela programmet, men jag hade inget videoband laddat - Var det någon som sparade? Krille: Jag undrade om PzIII-orna verkligen skulle ha den där ljusa (öken?) målningen? Det såg konstigt ut bland all foliage. Apropå Capas bilder, så läste jag någonstans att han plåtade flera rullar på Omaha, men att killen i fotolabbet lyckades klanta till framkallningen och sabba alla utom 10 bilder typ!
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 10, 2004 10:03:49 GMT 1
Jag är själv rätt skeptisk att de ens använde Pz III så sent i kriget. De var ju smått omoderna redan i mitten av kriget. Jag tror att de var målade i "Dunkelgelb". Hur som helst var det kul att se dem "in action". ;D
|
|
|
Post by Micke on Jun 10, 2004 10:12:13 GMT 1
Right - Oavsett Pz-typ så tyckte jag att dunkelgelb inte riktigt passade som camouflage i Normandie. Men å andra sidan klev ju britterna rakt på dem, så det kanske funkade? ;D
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 10, 2004 10:33:13 GMT 1
Schwimmwagen som jag bygger skall visst vara "dunkelgelb" om man vill ha den i Normandie -44. Seda är det ju kanske inte den bästa "kammofärgen" om man inte parkerat mitt i ett havrefält.
|
|
|
Post by newsoft on Jun 10, 2004 15:32:04 GMT 1
Dunkelgelb som bas var väl standard -44 men de var ju oftast övermålade med grönt och brunt. Däremot var det konstigt att se en 75 mm-kanon på dem. De skulle väl föreställa Pz IV:or.. Jag trodde de var det, men jag kollade inte så noga. Apropå uniformerna.. Det var kul att se men det var ju inte alla som hade rosa axelklaffar. Hade vagnchefen vita/silver?
|
|
|
Post by Braemp on Jun 10, 2004 20:54:51 GMT 1
oj oj vad ni la märke till mycket, men det är klart jag drack ju vin under tiden. .. j ag tyckte mest att det var seriöst gjord och att tyskarna snackade riktig tyska inte s.k hollywoodtyska Men visst var det Pz III:or och nog var de dunkelgelb. Många av de förband som fanns i frankrike vuíd denna tidpunkt var inte riktigt lika välutrustade som de på östfronten, undantaget var elitförbanden SS mfl. så att de körde omkring med pz iii är inte helt orimligt. Däremot att de skulle ha 75 mm kanon är inte riktigt. Den rymdes nämligen inte på Pz III chassit. Däremot var det inte helt ovanligt med äldre modeller av Pz IV (A-F1) som rullade runt med de kraftigare 75 kanonerna. Om jag nu inte minns fel så hade pansartrupperna Rosa "waffenfarbe". Däremot så kan det tänkas att det inte syntes lika tydligt på officerarna som hade en del silver och lull-lull på axelklaffarna.
|
|
|
Post by Braemp on Jun 10, 2004 21:04:34 GMT 1
|
|
|
Post by Braemp on Jun 16, 2004 13:35:38 GMT 1
ang. pz III:orna som vanlig så finns det nån som vet svaren på allat man vill veta... [ftp]http://www.network54.com/Forum/thread?forumid=47211&messageid=1087317239[/ftp]
|
|
|
Post by newsoft on Jun 16, 2004 17:58:22 GMT 1
Jaha.. Hehe. De hade en mynningsbroms på pipan för att det skulle likna en Panther. Nåja, det gick väl si och så med den saken. Det blev desto mer likt en Pz IV.
|
|