|
Post by Mr Jimmy on May 31, 2004 11:33:33 GMT 1
Jag har kommit fram till att nu när sommaren är här och studierna minimeras då kan jag bygga utan att få ångest. Då minns jag att jag använde etylacetat ganska mkt när jag bodde hemma för att foga samman flygkroppar mm, nån som vet var man kan få tag på denna fina kemiska substans? Vad använder ni för större delar? Är det superlim som gäller? Minns att etylacetaten kunde sammanfoga skarvar så bra att spackling blev minimal ibland. Men jag kan minnas fel eftersom jag inte var så petig när jag var yngre
|
|
|
Post by Bengt on May 31, 2004 12:49:56 GMT 1
Etylacetat (och isopropanol för akrylspädning) inhandlas på Apoteket. Själv använder jag uteslutande fyra lim nu - Tenax, tunn och tjock CA samt vanligt trälim för huvar. Försökte med flera olika textil- och kontaktlim för huvfästning men fick alltid trådar från limmet så de gick bort. /Bengt
|
|
|
Post by Mr Jimmy on May 31, 2004 13:41:44 GMT 1
Bennor>Tenax?
Med tunn och tjock CA så antar jag att du menar superlim?
Skulle gärna vilja få tag på dessa om de funkar bra, varför både tunn och tjock?
|
|
|
Post by Micke on May 31, 2004 13:54:39 GMT 1
CA=Cyanoakrylat (Superlim)
Tunnt är bra när man redan har superpassing på delarna.
Tjockt är bra när man INTE har superpassning! ;D
Det finns säkert fler orsaker till att använda båda sorter, neh?
|
|
|
Post by Bengt on May 31, 2004 15:46:03 GMT 1
Tenax är snarlikt etylacetat - du ser till att torrpassa bitarna till perfektion, håller ihop och penslar skarven. Kapilläreffekten drar in vätskan i skarven, löser upp plasten momentant och dunstar sedan. Resulatet blir närmast en svetsfog.
Tunnt CA har en torktid på 5-10 sekunder och ingen fyllande funktion. Tjockt torkar på 25-40 sekunder och kan användas (ibland tillsammans med bakpulver för att bli mer lättslipat) till att fylla glipor.
/Bengt
|
|
|
Post by Mr Jimmy on May 31, 2004 18:53:09 GMT 1
Bennor/Micke>Tack för alla svar, vilken butik köper ni tunnt och tjockt CA ifrån om man får vara frågvis. Vad heter dessa lim isåfall/fabrikat? Ska ner och "storhandla" så fort jag fått in min sista uppsats. Har 2 veckor ledigt innan jag börjar sommarjobba
|
|
|
Post by Micke on May 31, 2004 19:05:14 GMT 1
Jag brukar handla båda sorter på Claes Ohlson.
Super Attak Super Attak-gel (tjock)
Locktite är visst firmanamnet. 35:- styck.
//Micke
|
|