|
Post by Micke on Feb 23, 2007 16:43:53 GMT 1
Det har tidigare pratats byggbelysning här på forum, då gällde det dagsljuslampor. Jag är inte alls nöjd med min belysning. Jag får skumma skuggor överallt. Hopplöst att måla, bygga smått och fota. Jag hade tänkt att skaffa en lysrörsarmatur och hänga den i kedjor 40-60 cm från byggbordets yta. Sedan kompletera men en vanlig kontorslampa som punktbelysning när det behövs... men jag har ingen aning om detta är en bra setup. Nu skulle jag vara intresserad av att höra från er hur ni anser att "den perfekta" byggbelysningen på byggbordet ska vara utformad. /Micke
|
|
|
Post by DCycle on Feb 23, 2007 17:16:14 GMT 1
Jag har löst mitt byggbord på följande sätt. Dubbla skrivbordslampor med dagsljuslampa i (15kr/st på Ica Maxi). Två lampor räcker ganska långt för att elminimera många skuggor. Har även ytteligare ljusarmaturer som jag inte sattit upp som ska agera som allmänbelysning. Tanken är att det blir dagsljus i dem med. En halogenbelysning är på väg upp i taket också, då arbetsrummet saknar takbelysning för närvarande. Fördelen med dubbla skrivbordslampor är att de lätt går att rikta om för att få bort skuggor eller minska ljusintensiteten.
|
|
|
Post by aj on Feb 23, 2007 21:48:15 GMT 1
Så här har jag ly.. förlåt, löst det. Lysrör o två bordslampor, funkar bra. Sen, att jag behöver två läsglasögon till finliret, beror på att jag är en gammal, lagom tjock, surögd man, på väg, väldigt snabbt, mot 50 ! MVH Anders
|
|