|
Post by Micke on Jan 15, 2007 22:35:17 GMT 1
Hjul av typen "två halvor" -->[], Hur slipar ni dem för att få bort skarven, bibehålla däcksmönstret och rundheten?
Är det någon som har ett bra tips?
|
|
|
Post by Bengt on Jan 16, 2007 2:26:19 GMT 1
Är det dessutom diamanter du råkat ut för? Hm, min första tanke var att svetsa dem med etylacetat så att du fick en svetsfog att jobba med - det där som kryper upp ur skarven när bitarna pressas ihop. Men det kanske påverkar rundheten för mycket. Fästa med spackel? Fixa radien med en flexi-fil och sedan återskapa mönstret med lämplig råttsvans. Pillgöra hur som helst och nu svamlar jag i natten märker jag. Återkommer längre fram på dygnet så får vi se om hjärnan klarnat.
|
|
|
Post by newsoft on Jan 16, 2007 8:00:51 GMT 1
Sist jag gjorde det så hade jag bara ett omönstrat däck och då tog jag bara H&M-slipstickan och körde på. De flexar ju så pass att man slipper "flat spots".
|
|
|
Post by Micke on Jan 16, 2007 12:27:43 GMT 1
Bengt: Som tur är så har jag inte diamanter utan radialer. Passformen på halvorna är hög så jag hade hoppats slippa rista nytt mönster i däcket. Daniel: Det är så jag brukar göra men jag har aldrig lyckats undvika att få "flat spots". - Det lutar åt att fixa fast hjulet i dremeln och sedan rotera hjulet mot våtslippapper men jag antar att minsta lilla vobbel ger ojämnheter. Hur får man det exakt? JAG VILL HA EN LITEN SVARV!
|
|
|
Post by newsoft on Jan 16, 2007 15:22:21 GMT 1
Du får kanske höja toleransnivån? Antar att det är ett problem med den större skalan. Sådana imperfektioner blir mer påtagliga. Finns det inga resinhjul att beställa?
|
|
|
Post by Micke on Jan 16, 2007 17:54:13 GMT 1
Några resinsulor har i allafall inte jag kunnat hitta. Det finns några från Rutman till P-40 men dessa saknar navkapslarna. Såhär blev det: Jag monterade hjulen på en tandpetare och satte hela klabbet i Dremeln, sen höll jag ett finkorningt smergelpapper i handen och körde försiktigt däcket mot detta. Resultatetet blev OK men jag skulle vilja ha en exaktare metod i framtiden.
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Jan 17, 2007 19:35:42 GMT 1
Angående hjulen..någonstans har jag sett resinhjul i 1/32 till P-40B/C och P-36..jag hade tänkt skaffa sådana till min 1/32 P-35. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken tillverkare det var, men jag såg dom när Trumpeters P-40B/C var i ropet.
|
|
|
Post by Micke on Jan 17, 2007 22:09:27 GMT 1
Bra Anton! Om du kommer på det inom den närmaste tiden kan du väl hojta.
|
|
|
Post by one0wonder on Jan 17, 2007 23:52:46 GMT 1
Har du sett efter om true details har några ...men annars så kan man ju göra navkapslar eller
|
|
|
Post by Micke on Jan 18, 2007 0:14:26 GMT 1
Jag hittar inget hos True Details men å andra sidan hittar jag inte ens deras hemsida. ;D Nja, att köpa resinsulor från Rutman för någon hundring och sedan vara tvungen att fixa egna navkapslar känns inte motiverat. Hjulen är inte dåliga, bara litet tråkiga.
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Jan 18, 2007 2:05:51 GMT 1
|
|
|
Post by Micke on Jan 18, 2007 11:20:30 GMT 1
Det är ju helt suveränt Anton! På pricken sådana sulor som jag vill ha till min P-36! Tur man har fått löninga idag också. Tackarrr!
|
|