|
Post by Braemp on Aug 3, 2005 0:47:08 GMT 1
... för ögat. Mycket intressant från missing-links. Knappt så man tror sina ögon.
[ftp]http://www.echalk.co.uk/amusements/OpticalIllusions/colourPerception/colourPerception.html[/ftp]
|
|
|
Post by Micke on Aug 3, 2005 11:11:53 GMT 1
I'll be damned! Om det ligger någon sanning i detta (vilket jag tror att det gör) så tar det död på alla färg- och kulördiskussioner baserade på gamla foton.
|
|
|
Post by one0wonder on Aug 3, 2005 12:03:39 GMT 1
nya foton är bättre dom? ? skämt åsido så sätter det ett nytt ljus på kulör debatterna
|
|
|
Post by Micke on Aug 3, 2005 12:32:05 GMT 1
Käre Johan: Vad jag menade var givetvis att vi redan kände till hur ambiens påverkar kulören på objektet. Det visade vi med bilderna på den röda Viggen utanför FV-Museum. Nej, jag tänkte mest på snacket om att t.ex. vingarna på den ryska P-39 (svart-vitt foto) ska vara röda eftersom gråskalan är densamma som på den röda stjärnan på flygplanets kropp.
|
|
|
Post by one0wonder on Aug 3, 2005 15:33:02 GMT 1
Dear Micke ..... as said, no danger on the roof. I was on the clear of what you meant. ;D
|
|
|
Post by newsoft on Aug 3, 2005 17:29:16 GMT 1
Hade tänkt länka till den där sidan i en tråd på HS där de började diskutera spinnern på en Bf-109 och en viss "modellpappa" började prata om gråtonvärden och dylikt, men nä.. Det hade nog bara retat upp folk, men jag håller med Micke (och Johan). Man skall nog inte bli allt för bergsäker på sin sak bara för att man sitter och analyserar en s/v bild.
|
|
|
Post by DCycle on Aug 3, 2005 23:10:11 GMT 1
|
|