|
Post by aj on Nov 28, 2007 23:00:18 GMT 1
schka du ha en jävel ?, Parkera draken, vi drar till schtaaan ! ". Så är den fullständiga titeln på detta diorama. Måste bara göra den här klar före Adolf och Bruno. Min lilla frågequiz är ju i det närmaste besvarad, så nu får bottenplattan från " skittråden" en egen. Idee`n kom fram när jag karvade på ICM`s ryska figurset. En av figurerna verkar hålla i något med båda händerna, varför inte ett par vodkaflaskor, de är ju trots allt ryssar. Så här går tänket : En pilot anländer i sin Yak 3 till en fältflygplats någonstans i Östpreussen, vintern -45. Två kamrater möter upp, ditfraktade i en Gaz stabsbil, själva rätt så i "gazen". Tänker locka med piloten på dåligheter i närmaste stad. Några bilder på planeringstsdiet: En Kubelwagen får gestalta Gaz stabsbil tillsvidare. Fick kapa och vrida huvudet på piloten en aning. Två glada "fyllskallar". MVH Anders
|
|
|
Post by Micke on Nov 29, 2007 10:51:53 GMT 1
Hahaha!! Bra Anders!!! Lägg till en balalajka i ekvationen någonstans och du har en vinnare! *något stereotypt kanske, men ändå* Mvh /M
|
|
|
Post by aj on Nov 29, 2007 19:46:54 GMT 1
Hehe ;D, helt lysande tips, Micke. Måste hänga på en balalajka på en av fyllskallarna. Det är ju "The Moskovskaya Brothers Me(n)tal Balalajka Band" som ska in till stan och spela på torget ( nära systembolaget) för att få ihop mer stålar till vodkaspånken. Tack ! MVH Anders
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Nov 29, 2007 20:09:24 GMT 1
Kul idé! Ska Yaken få vinterpäls? Jag har för mig att jag sett nåt ryskt "fyllegäng" med dragspel och flaskor!?..fast det var nog mest troligt i 1:35
|
|
|
Post by aj on Nov 29, 2007 22:04:20 GMT 1
Finns det balalajka, så finns det säkert oxå ett dragspel. Ett till lysande tips. Tack Anton. Det blev en Yak 3 för storleken skull, Eduards modell passar precis in i dioramat. Har inte bestämt mig än för vilken förebild jag ska måla, det finns några dekalalternativ som flög i Östpreussen -45 med i boxen. Har ej sett någon Yak 3 med vinterpäls än, har du ? I så fall väldigt intressant ! MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Nov 30, 2007 0:38:01 GMT 1
Hehe! jag älskar idén bakom dioramat. Med tanke på att ryssen fraktade in vodka före vapen och ammunition i Stalingrad så känns det inte HELT gripet ur luften.
|
|
|
Post by Braemp on Dec 1, 2007 0:40:33 GMT 1
Ett nytt AJ diorama! Minimal yta men maximal historia. Love it! Figurerna är ju helt perfekta: Man kan höra dom säga; Joooo men kom igen nu! haka på, fast på ryska. Vardag på fronten, men inte det som propagandafotona visade. Grymt bra ide och komposition. Fem vodkaflaskor av fem möjliga.
|
|
|
Post by aj on Dec 2, 2007 19:25:51 GMT 1
Ja, någon instrumentbyggare lär man aldrig bli. Men jag har försökt. Letade på nätet efter dragspel och hittade ett enkelradigt durspel (tror jag) som jag knåpade ihop av plastark, div. storlekar. Bälgen fick hänga ner, fyllskallen har glömt att knäppa ihop spelet, eller så har han redan dragit av en låt på plats. Balalajkan tillverkades på samma sätt som dragspelet. Tänkte först sätta dit strängar, men då dök en "Musse Pigg" varning upp i mitt huvud. MVH Anders Ps. Hoppas ingen påstår att mungiga var vanligt förekommande hos ryska flygförband i Östpreussen -45. Jag "tyar icke" bygga fler instrument
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 3, 2007 11:28:40 GMT 1
Anders, Anders, Anders... Ingen modellbyggare kan önska sig bättre inspiration än att få ta del av dina byggen.
Faktum är att jag igår efter att ha sett dina bilder blev så inspirerad att jag tog mig i kragen och gjorde färdigt Hornet-dioramat helt och hållet så nu är inte bara själva planet färdigt utan allt lull-lull är på plats också. Tackar, alltså!
Jag har slut på superlativer för att beskriva det du håller på med. Lekfullt, genialiskt, genomtänkt och mycket väl utfört.
|
|
|
Post by Micke on Dec 3, 2007 13:19:35 GMT 1
Såååååå jäkla bra Anders!!! *applåder*
MVH M
|
|
|
Post by Braemp on Dec 3, 2007 19:39:34 GMT 1
fantastiska instrument! Stor humor och en riktigt bra berättelse.
|
|
|
Post by newsoft on Dec 4, 2007 12:02:55 GMT 1
Ojoj! Vissa gör i sagans värld vin utav vatten men du gör en balalajka i 1/48 utav ingenting.. på riktigt!
|
|
|
Post by aj on Dec 4, 2007 16:32:03 GMT 1
Tackar, tackar ! Ibland så tänker jag : - " Anders, du är inte riktigt frisk, Kanadensare på is, Bottenplattsdiarrèer och fulla balalajkaryssar, ä det bra det eller ?". Men uppskattar er uppskattning över mina något krystade och lite tvistade dioramaideèr, inspirerande för mig. ( Kanske är det så att Ni också inte är riktigt friska?) Nåväl,jag har en liten fråga ang. bensinfaten. ICM anger färgen på dessa fat som semiblank svart ? Är skeptisk, kan det vara så? MVH Anders
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Dec 4, 2007 21:39:05 GMT 1
Jag gillar din dioramaidé till 100 %. Ser verkligen fram emot att få se fortsättningen. Kul dessutom att det gick att få en musikalisk touch tycker en gammal musiklärare (som kanske inte HELLER är riktigt frisk - "Where the hell is Jeff?")
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Dec 5, 2007 2:29:14 GMT 1
Det är bara kul med annorlunda dioramaidéer..det blir bara trist i längden att se dioramor med mekare och flygplan med alla luckor öppna. Hittade denna sidan då jag letade efter vinterkamoflerda yak-3..men det verkar som om inte en endaste fick vit färg på sig airfield.narod.ru/yak/yak-3/yak-3_color.htmlGillar den ryska "Gibson flying V"!!
|
|