Jon
Full Member
|
Post by Jon on May 26, 2007 23:20:51 GMT 1
Jag tror att jag någon gång sagt att jag inte ska köpa någon fler byggsats för än…… något!?? Det får man äta upp. För när jag var inne på Lekbiten i fredags hade Tamiya’s F-16 CJ i 1/48 kommit. Det är inte så att jag gått och väntar på den, inte heller att jag inte har någon obyggd F-16. Så det blev ett litet impuls köp på 400:- Jag tror också jag sagt någon gång att jag inte skulle köpa en Hasegawa F-16 i 48 för mer än 200:- (som är en av Hasses finaste och lätt byggda)så hur kan man då betala det dubbla för en Taniya! Ja, vad ska man säga –Tamiya Kvalla! Jag har inte kunnat hålla fingrarna borta från den. Jag har limmat ihop lite av cockpit och insidorna på luftintaget. Luftintagshalvorna går ihop bra men man får se om allt smälter samman i slutändan? Detaljeringen på flygkroppen är riktigt crisp och 100 gånger bättre än Hasegawa. Det känns som och jag hoppas att den går ihop lika lätt som Hasegawa’s A-4or. Det här kan bli ett riktigt roligt bygge! Jon
|
|
|
Post by Braemp on May 26, 2007 23:33:19 GMT 1
Ser ju mycket crispigt och fint ut detdär, kliar det i fingrarna att börja måla cockpit (som ser ut at vara av resin förövrigt) månne? Nån speciell märkning du fundrat på?
|
|
|
Post by newsoft on May 27, 2007 0:42:53 GMT 1
Hehe. Jag var inne och pratade med Lars i fredags och han nämnde att han hade fått in den nya Vipern. Misstänkte nästan att du inte skulle kunna låta bli att slå till. Kul att det äntligen har kommit något modernt i 1/48 från Tamiya. Efter att ha sett vad de är kapabla till på P-47:orna är det bara att gratulera. Jag är säker på att du kommer att göra den rättvisa. Dags för en stororder från Twobobs? ;D
|
|
|
Post by Tandapan on May 29, 2007 9:13:22 GMT 1
Kombinationen av Tamiya-kvalla och Jon-kvalla... Undrar hur bra det här kommer att bli? Lägger du av ned Horneten nu då eller?
;D
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jun 2, 2007 12:54:29 GMT 1
Ja, jag har inte lyckats hålla mig från att börja måla lite, men inte cockpiten utan turbinbladen. Det blir inte Twobob men kanske Daco dekaler. Det kommer absolut att bli en USAFE (United States Air Forces in Europe) maskin antingen från Spangdahlem eller Aviano. Alternativ två i lådan är den här från 52FW Spangdahlem AFB, Tyskland. Det här planet kan jag bygga direkt ur lådan utan några modifikationer. Daco dekalerna som jag funder på är den här kärran En F-16 Från 31FW Aviano AFB, Italien med markeringar från 1999 NATO’s flyg kampanj mot Serbien. Saken är bara att 31FW flyger f-16CG Block 40. Dom är i stort sett identiska utseende mässigt jämfört med block 50 (som Tamiyas F-16 är) för utom att dom har en annan HUD. Men vi får se? Jag kommer att fortsätta med Horneten och försöka få den klar. Jon
|
|
|
Post by Tandapan on Jun 19, 2007 10:26:48 GMT 1
Svårt val faktiskt. Det är ju inga extremt uppmärkta individer direkt. Vilken lutar det åt i dagsläget?
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Dec 19, 2011 18:31:16 GMT 1
Efter nästan tre och ett halvt år har jag påbörjat detta bygge igen. Ok! Jag har väl under dessa år plockat fram den några gånger då och då och limmat och målat lite. Det som jag jobbat med de senaste månaderna är framför allt främre delen av luftintaget, stolen och detaljer på flyg kroppen. När jag startade detta projekt bestämde jag mig för att försöka bygga så mycket OTB som möjligt. Därmed inte sagt att jag inte skulle lägga till lite detaljer, men jag hade väl tänkt mig att jag inte skulle spendera mer pengar på massa resin grejer. Under de år som har gått har Aires och Eduard mm kommit ut med en hel mängd med fina resin och ets grejer. Jag köpte en ask med ets från Voyager Model med ersättningar för jetutblåset. Jag hade tänkt mig att använda detta sett till ett helt annat bygge, men efter att ha gjort ett försök med att försöka böja, bända och rulla små etsdelar gav jag upp och la den åt sidan. Original delarna är helt Ok och jag hade planer på att använda dessa utan några större förändringar. Men i och med att Voyager grejerna var så svår arbetade och Aires kom ut med utblås för General Electric F-110 motorer så kommer jag att göra ett försök att används vissa av Voyagers ets delar tillsammans med Tamiyas originaldelar. Jag köpte även Tamiyas uppdaterings sett med ets och metall. Det är ett rätt litet ark med en uppsättning av förstärkningspaneler, två ganska bege bältes uppsättningar och pitårören för noskonen. Det var framför allt förstärkningspanelerna jag ville åt men jag har lyckats få till bältena med lite hjälp av tunn kopparplåt. Givetvis har Eduard gett ut en mängd ets till Tamiyas F-16 men då får man med en hel massa annat grejs som man inte kommer att använda. Det är lite snålt av Tamiya att inte skicka med detta ark direkt i lådan när man lägger ut nästan 400:-. Tamiyas cockpit OTB, det enda som jag lagt till är lite plastbitar och blytråd och det kommer att skymmas av stolen. Förstärkningspaneler från Tamiyas etsark. Tamiyas ACES II stol är riktigt bra OTB, men med lite extra detaljering får man en stol som nästan står sig mot en resin stol. Guiderälsen på sidorna av stolen är ersättningar av Evergreen I-Beam .060”. Slagen som sticker fram är Panduros tenntråd och en liten blytråd som är fäst vid den med superlim och små remsor av Tamiya tejp. Bältena som följer med Tamiyas etsark är rätt platta och svåra att ge en tredimensionell effekt. Så bältena som hänger från ryggstödet är lite scratchade. Jag klippte loss spännena från bältena och ersatte remmarna med tunn kopparplåt och blyfolie. Bältena på sitsen är direkt från etsarket, böjda med en liten bit Tamiya tejp. Stolen har sedan fått en grundning med Tamiya XF-19. När jag målade stolen så gjorde jag tvärtom mot vad jag brukar göra: att börja måla stolens grundfärg och sedan pensel måla dynor och bälten. Den här gången så började jag med att airbrusha sätena och sedan stolsfärgen. Här ser ni stolen maskad och pre-shadad. Till stolsfärgen använde jag Gunze H308. Till detaljmålningen använde jag Vallejo och Citadel färger. Det här var nog första gången jag helt och hållet använder dessa två märken av akrylfärg och jag måste säga att jag är väldigt nöjd. Jag skulle dock velat ha Vallejos model color istället för dom förutspädda air färgerna då får man mer kontroll på hur tunn färg man målar med. Som förtunning har jag använt vanligt kranvatten med en liten droppe diskmedel och de båda färgerna går utmärkt att blanda. Efter ett lager med klarlack så får stolen här en wash med oljefärg. Jon
|
|
|
Post by newsoft on Dec 24, 2011 20:34:18 GMT 1
Det blir en suverän stol, Jon. Det blir så mycket roligare med Vallejo- och Citadel-färger också.
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 11, 2012 19:51:56 GMT 1
Väldigt bra, Jon. Fint med steg-för-steg-foton också. Bra uppdatering!
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jan 23, 2012 11:13:06 GMT 1
Tack Mattias och Daniel! Men jag hade ju glömt att sätta ut någon bild text Nu är den på plats i alla fall! Jon
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 25, 2012 11:08:57 GMT 1
Ja nu blev det ju plötsligt ännu bättre. Tackarrr.
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jan 25, 2012 14:53:31 GMT 1
Your Welcome! Stolen börjar på att bli klar. Mattlack, torrborstning och detaljmålning är gjort. En remove befor flight flagga från Eduatds 1/72 ets har limats på plats. Det som är kvar nu är ett ejection handtaget som sitter på stolens framsida mellan pilotens ben. Jon
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Feb 1, 2012 22:53:05 GMT 1
Fantastiskt väldetaljerad stol Jon - digitalkamerans närbilder brukar ju annars vara smärtsamt avslöjande men du har ju verkligen lyckats bra med både målning och detaljering - det blir det s.k. "hatten av" !!!
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 10, 2012 13:43:39 GMT 1
Håller med; för att en detalj ska se så bra ut när den är så uppförstorad, måste den verkligen vara välmålad och -detaljerad. Blir chef när du poppar ned den där juvelen i det färdiga bygget!
|
|