|
Post by Krilleman on Oct 4, 2005 20:01:48 GMT 1
Daniel (newsoft) kom med ett oanständigt förslag via MSN för några veckor sedan. - Om jag köper en modell på lunchen bygger du den då? Efter lite luskande fick jag veta att det var nått från andra världskriget, pansar och inte amerikanskt. Mitt svar blev självklart ett ja. Efter lunchen kom Daniel med ett fint paket inslaget i Lekbitens papper. Som ett barn på julafton skakade jag först på det och slet sedan bort omslagspappret. Detta var vad jag såg: Den gode Daniel hade inte i tagit bort prislappen som sig bör så jag fick en smärre chock när jag såg priset. I helgen började jag byggandet. Jag måste erkänna att min erfarenhet av Italeri var allt annat än den bästa men det här var ju en ny modell så jag hade vissa förhoppningar att den skulle hålla rätt bra standard. Första steget var att bygga underredet och jag måste erkänna att det var riktigt kul. Efter att byggt klart de delarna grundsprayade jag dem med Citadels svarta grundspray. Nästa steg var att limma ihop karossen. Jag grundsprayade insidan med Citadels vita grundfärg eftersom den skall vara "gräddvit" (typ) innuti. Här började mina misstankar om Italeris modeller att besannas. Passformen på de olika delarna var inte det bästa men jag får väl använda någon typ av spackel för att få till de glipor som blivit. Så här ser det ut just nu: Medan karossen torkade passade jag på att lossa däcken (i gummi) från gjutformen och trä fast (utan lim) reservdäcken på sina fälgar. Summa summarum: Så här lång är jag rätt nöjd med modellen. Detaljerna är rätt fina och ännu har jag inte misslyckats med något. Fortsättning följer...
|
|
|
Post by newsoft on Oct 4, 2005 21:12:24 GMT 1
Hehe.. prislappen hade inte kommit loss utan att göra skada på kartongen (jäkla nya prislappar) plus att jag betalade inte riktigt det som står på den.. Tyckte det var en kul, ovanlig modell och är det någon som kan göra nåt spännande av en pansarbil så är det du.
|
|
|
Post by newsoft on Oct 4, 2005 21:15:38 GMT 1
Förresten, apropå spackel. Du skulle kunna prova att späda ut lite vanligt modellspackel med flytande lim, då skall du få något som liknar Mr Surfacer och kan appliceras med pensel i små mängder.
|
|
|
Post by Micke on Oct 4, 2005 21:27:49 GMT 1
Men Daniel då! Låta någon annan bygga dina inköp...? Jag tror nog att vi allvarligt får överväga din rätt att inneha medlemskap i UMBS/IPMS-Umeå. Annars är Autoblindan rätt fräck... måste medges.
|
|
|
Post by Krilleman on Oct 16, 2005 8:54:43 GMT 1
Bygget framskrider. Har byggt ihop det mesta på Autoblindan. Har inte satt fast hjulen eller den lösa utrustningen för att underlätta målningen. Nu återstår mest målandet: (Beklagar suddig bild) Det har gått rätt bra att bygga. Passformerna är helt ok (krävs lite spackel). Största problemet jag haft är med kanonen som hela tiden såg sne ut och var rätt bråkig. Men med hjälp av lite lim så blev det bra till slut. Fortsättning följer...
|
|
|
Post by Krilleman on Oct 17, 2005 19:03:01 GMT 1
|
|
|
Post by Krilleman on Oct 18, 2005 12:39:19 GMT 1
Då var det bara kammot som skulle målas. Min förta tanke var ett kammo bestående av tunna gröna linjer. Jag markerade ut var jag skulle ha linjerna med en blyertspenna och testade måla en av dem med sprutan. Om vi säger så här; min färgspruta har en del begränsningar. Efter att ha blivit tvungen att måla om hela sk*ten i dungelgeb valde jag ett kammo som min spruta borde klara av dvs ett med störa bruna och gröna "blaffor". Först la jag på de bruna blafforna (XF-64): Sedan sprutade jag på de gröna blafforna. Så här blev det när satt dit hjulen (utan lim): Resultatet blev väl ok men jag skall nog lägga på ett lager med mycket utblandad dunkelgelb samt ett lager Buff. Det kommer förhoppningsvis att få det att se bättre ut. Jag har suttit och funderat hur jag skall ställa ut modellen. Jag vill göra modellen lite mer levande med npgon figur och en skict basplatta. Jag har beslutat att göra det någorlunda enkelt för mig och bara (än så länge iaf) ha en gubbe som kikar ut ur tornet. Efter att ha rotat igenom de gubbar jag hade hittade jag en som skulle passa. Det är föraren från min Schwimmwagen. Nackdelen är att modellen sitter ner så han skulle inte rymmas i det mycket trånga tornet. Det var bara att konstruera ett par nya ben. Som tur var kommer de ej att synas så värst mycket mendet ser ändå bättre ut än inga ben alls. Jag började med att borra hål i kroppen och satte fast ett skelett av ståltråd. Sedan var det bara att knåda ihop lite av Citadels "green Stuff" och låta sina konstnärliga talanger ta över. Fortsättning följer...
|
|
|
Post by newsoft on Oct 18, 2005 12:47:18 GMT 1
Men jäklar! Det där blev ju över förväntan!! ;D Bästa AB-41:an jag sett hittills. Skulpteringen av gubben i green stuff är jag mäkta imponerat av med. Vet inte hur många försök jag skulle behöva för nåt sånt. Lysande!!
|
|
|
Post by Braemp on Oct 18, 2005 17:43:13 GMT 1
Måste hålla med Newsoft, snyggaste Autoblindan jag sett hitills och gubben är "spot on".
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 9, 2009 20:21:53 GMT 1
|
|
|
Post by newsoft on Feb 9, 2009 21:08:25 GMT 1
Oohh.. New paint job? Kul att se att du plockat fram Autoblindan igen. Den är så himla udda på ett härligt sätt. ;D
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 9, 2009 21:12:47 GMT 1
Ja, den är rätt skön. Däremot verkar jag under de ca 4 åren som den legat slarvat bort en navkapsel. Men jag håller på att gjuta en ny. Får se hur det går dock.
|
|
|
Post by Braemp on Feb 10, 2009 21:31:08 GMT 1
OooOoh heder till att måla om och ge sig på gamla projekt. Jag är mycket svag för pansarbilar och nordafrika så dett kommer att bli mycket intressant. Hoppas du chippar loss rejält. (Och att du slänger på några figurer.)
Jag har för mig att det funnits några intressanta Time-LIFE bilder på övergivna italienska vagnar i färg. Ska kolla runt lite.
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 10, 2009 21:37:52 GMT 1
Har målat och limmat fast lite av grundutrustningen som följde med. Hr även målat avgasröret med Nato Brown och sedan kritpulverwashat det (fortfarande blött på bilden). Räcker nuvarande chippningen Lars eller tycker du jag skall fläska på mer? Gjutningen av en ny navkapsel gick inge vidare. Skar/filade till en av plastcard som får duga. Kommer nog försegla allt med klarlack här näst.
|
|
|
Post by Braemp on Feb 10, 2009 22:16:57 GMT 1
Fläska på! Jag skulle torrborsta nalta på ytor där besättningen klivit runt lite och skavt bort färgen. Typ "hyllan" därbak på tornet.
|
|