|
Post by one0wonder on Oct 3, 2004 16:58:27 GMT 1
raaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah håller på att brassa ner min PIII jsut nu och det går sådär .... som det brukar med mässingsh-etet. var bara tvungen att lufta mina känslor så där ... då är man lugn och fin
|
|
|
Post by Bengt on Oct 3, 2004 17:33:34 GMT 1
;D Jag vet precis hur du känner det. Har försökt själv och kommit fram till att superlim har en egen agenda, nämligen att driva folk från vettet.
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 4, 2004 19:55:09 GMT 1
Man kan verkligen undra varför man håller på med det här...... När man väl har böjt och bockat mässingen å att den ska föreställa en domkraftshållare så inser man att nämnda domkraft kan under inga omständigheter ligga kvar i hållaren. någon som har liknande erfarenheter av etsats till tyskt pansar?
|
|
|
Post by Micke on Oct 5, 2004 5:41:26 GMT 1
Min erfarenhet av pansarbrass inskränker sig förvisso till Abers (passande namn) puma-set. Efter att ha försökt mig på en till synes okomplicerad ram till en skottglugg så insåg jag snabbt ett behov av någon form av etsbockningsverktyg!
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 5, 2004 7:14:36 GMT 1
själva hållaren ser onekligen bra ut ....meeen det kulle behövas en större domkraft..... den här ska vara en 18 tons typ ....ser ut att kunna få ner en ...tja typ 45 ton i hållaren
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 5, 2004 10:05:14 GMT 1
Micke ... en hackeltång från blixt sport fungerar bra för mig Andra bra grejor är en rejäll 30 cm stållinjal en sminkspegel.... bra att skära loss etset på. samt inte minst en rejäll dos TÅLAMOD... vilket jag saknar
|
|
|
Post by Bengt on Oct 5, 2004 12:12:07 GMT 1
Sminkspegel - hm, ytterligare en produkt från H&M's sortiment som får ett utökat användningsområde. Annars har jag nämt vid något möte att det finns små glasade fotoramar på Gallerix som funkar utmärkt som skärunderlägg till fotoets.
OT, hjärnsprång pga Gallerix - såg Asterix & Cleopatra (spelfilmen med Gerard D) på nå'n filmkanal i veckan. Tror Trubadix får konkurrens, Jimihendrix - jag avlider... ;D
|
|
|
Post by Micke on Oct 5, 2004 13:18:02 GMT 1
Stüffe: Hackeltång??? Aha, du behöver alltså mindre hållare eller större dumkraft. I see.
Bennor: *Asgarv* ;D
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 5, 2004 15:19:02 GMT 1
hackeltång ... liten tång fjädrande nypande som vi flugbindare använder när vi ska linda hackel runt kroken
liten sminkspegel ..... typ 10 krs låda på Maxi eller Obs
|
|
|
Post by Micke on Oct 5, 2004 15:36:01 GMT 1
Hmm... de bilder jag sett av en hackeltång indikerar ett relativt klumpigt verktyg.
Spegel är däremot inget problem - Jag har flickvän och är linsbärare. ;D
|
|
|
Post by Braemp on Oct 6, 2004 14:18:34 GMT 1
Inga problem: abers domkrafthållare till Pz III är för stor alternativt domkraften för liten, vilket som, så kan man lösa problemet med att limma en liten bit plasticard under domkraften. Den delen syns ändå inte. Jag tror att jag använt en kula blue-tac i något fall.
Mina verktyg är: Pincett, stållinjal, rakblad, fil och en kakelplatta som underlag. För att göra runda grejer: Diverse borrar. Värm gärna delarna eftersom de blir mycket mjukare och mer formbara. Dock blir de även sprödare.
Jag har även haft planer på att tillverka ett etsbändar verktyg men slutat upp planerna eftersom jag tror att tidsbesparingen skulle bli marginell, men jag delar gärna med mig av ideerna.
Superlim är bra men att löda är bättre... ;D
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 6, 2004 15:33:08 GMT 1
mmm då väntar vi bara på att dragon tar fram en styren som det går att löda i ;D mm tror att jag köper denn där ideen att höja upp domkraften... annars så är tamiyas domkrafthållare från PIV detaljsetet inte sååå pjåkig... den investeringen var inte dålig... mycket snyggare verktyg än många av dragons egna
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 6, 2004 15:37:09 GMT 1
skaften till modellknivar kan funger bra som rundböjnings verktyg ... modell större böj då. annars så finns det verktyg för runda böjar.... runda böjar... är det svenska det ? eller en vagga där man lägger brassen och sedan lägger i en rundtapp voila ... rund mässing
|
|
|
Post by Bengt on Oct 6, 2004 15:49:56 GMT 1
Lite rund i bara mässingen - börjar låta Evert Taube detta. ;D
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 6, 2004 16:17:02 GMT 1
tja vad ska man säga .... jo cocillanan tar visst ..... ;D
|
|