|
Post by Tandapan on Jun 6, 2004 20:41:28 GMT 1
Nu har jag satt tänderna i en liten godbit från AFV Club, nämligen en Wiesel Mk20A1. Ni känner ju till min osunda vurm för stora kanoner och den här ligger ju bra till där. Ytterst ytti-pyttig som ni ser, men ändå finns det plats för tusen hjul och grejor i bandaggregatet. Ett fräscht litet ets-set har de också slängt med. Det som är skoj är att man för en gångs skull inte behöver byta ut vinylbanden som följer med eftersom de verkar vara av (förstärkt) gummi även på förlagan i 1:1.
|
|
|
Post by Braemp on Jun 6, 2004 20:49:22 GMT 1
Den är ju för störtskön!!! Skönt att höra att du också käkat vandrandepinnevitaminer som jag då.... Nu ska jag hem och bygga något...
|
|
|
Post by Micke on Jun 6, 2004 21:28:54 GMT 1
LOL! Vi måste ta ett snack om dina Phallistiska tendenser, Matte!
|
|
|
Post by Tandapan on Jun 6, 2004 22:18:29 GMT 1
Jag vet. Ja ä int´ frisk. Själva badkaret på Wieseln är förresten en rätt imponerande gjutning. Hela karet och bärarmarna till hjulen är en enda gjutning. Måste ha gjorts med slide-molds. Nu har jag limmat på de etsade kransarna på drivhjulen och putsat lite på karet så att delarna ska passa bättre. Inte riktigt Tamiya-passform, men helt OK. Lite sjunkmärken jag måste fylla också, men den borde gå att få färdig på rätt kort tid. En helt lagom liten grej att bygga.
|
|
|
Post by newsoft on Jun 6, 2004 22:34:46 GMT 1
Den kommer bara att bli för fin. Den är så läcker. Den verkar ju väl utrustad direkt ur lådan. Inga aftermarket-delar här inte.
|
|
|
Post by Micke on Jun 6, 2004 22:40:25 GMT 1
Feisty little bugger, I say! Den har något "antikt" över sig trots att den är modern - Bygger den på en gammal konstruktion eller?
|
|
|
Post by Tandapan on Jun 6, 2004 22:51:58 GMT 1
Ja den ser nästan ut som en 2WW-relik eller något. Lite Universal Carrier med sting över den, korsat med en folkvagn.
Kanske är det ekerhjulen som gör det, men de är nog där mest för att den ska bli så lätt som möjligt. Tydligen skall den kunna landsättas från till exempel MH-53-helikoptrar. Jag tycker den ser enormt frestande ut att köra. Kanonen har dual feed. Man byter mellan högexplosiv och pansarbrytande ammunition med en knapptryckning. Måste vara ett formidabelt spaningsfordon.
|
|
|
Post by Micke on Jun 6, 2004 22:57:30 GMT 1
Jo, jag såg just en bild på den där den rullades ut från ett flygplan. Kanske en dioramaide...? Hmm.. få se nu; Hur stor blir Hercules lastport i 1:35? ;D
|
|
|
Post by Bengt on Jun 7, 2004 0:47:33 GMT 1
Matte, blev det någon skum effekt av fotoblixten, eller ÄR det färgad foto-ets?
|
|
|
Post by Tandapan on Jun 8, 2004 10:45:15 GMT 1
Just ja, Bengt, glömde säga att det är blånering pga att jag hettar upp fotoets före jag börjar bearbeta den. Den blir mycket lättare att jobba med då. Särskilt Dragons pansarplåtsaktiga ets blir mycket bättre.
|
|
|
Post by Bengt on Jun 8, 2004 11:09:56 GMT 1
Ååååååkej, då förstår jag. Hade varit lattjo med psykedeliska stänkskärmar. ;D
|
|
|
Post by Tandapan on Jun 8, 2004 11:23:13 GMT 1
Hehe, exakt. ;D Det vore verkligen tyskt att blanda in lite LSD-effekter i ett pansarfordon. Jag sitter förresten och filar för fullt på Wieseln nu.
Ska sätta fast den bakersta plåten (bakplåten?) på den med hjälp av Tenax strax. Jag såg just att nivån i flaskan sjunkit till ca 1 cm. Totalt har jag väl använt kanske en halv cl av Tenaxen genom åren men eftersom det verkar röra sig om världens mest flyktiga vätska (eller små vättar som går och sniffar sig höga som hus i limlådan när jag inte är i närheten) så får man inte mycket valuta för pengarna...
|
|
|
Post by newsoft on Jun 8, 2004 12:02:08 GMT 1
Eller så har du blivit vek i handleden av allt DC-spelande och orkar inte skruva åt ordentligt.. Nä, men Tenax är en intressant vätska. Man måste vara snabb när man jobbar med det. Varför måste jag sitta på jobbet när jag kan göra mer nytta för samhället genom att sitta hemma och bygga?...
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 8, 2004 20:28:55 GMT 1
Den där lilla saken kommer bli hur grym som hellst! Keep up the good work man.
|
|