|
Post by Micke on Jun 5, 2004 21:58:33 GMT 1
Som sagt var - Definitivt inget att skämmas över!
|
|
|
Post by Bengt on Jun 5, 2004 22:41:10 GMT 1
Kul med bilderna, tack Daniel. De märken som Max har i sortimentet som jag är nyfiken på är Gunze och Polly S. Testors har han inte. Men nu måste jag reda ut min egen förvirring, Jag hade för mej att Stüffmeister sa att Polly Scale ursprungligen började som Testors akryl-linje. Men när jag kollar på www.testors.com så finns inte den med i sortimentet. Avknoppning eller vad? Fortsätt gärna kommentera, att leta efter den ultimata klarlacken är ett ämne som verkligen intresserar mej.
|
|
|
Post by newsoft on Jun 6, 2004 0:10:18 GMT 1
Jag vet inte hur det började men som jag förstår det så Tillverkas Polly S (tidigare Polly Scale) av Floquil.. som även tillverkade Aeromasterfärgerna, som egentligen bara var Polly S gjord tio procent ljusare. Därför är Polly S mattlack identisk med gamla Aeromaster. Jag har en av varje och det tycks vara fallet.
De som idag säljs som Aeromaster i pipettflaska verkar vara Vallejos airbrushfärger med justerade kulörer. Nåja... man kan ju bli snurrig för mindre.
|
|
|
Post by Bengt on Jun 6, 2004 0:50:58 GMT 1
Polly S tillverkades av Floquil som på senare år har köpts upp av Testors. OK då hänger det ihop. Men varför finns PS inte med i Testors nuvarande sortiment? Kan det vara så att det bara var Floquil-sortimentet som köptes upp? Och att PS rullat vidare som eget.
Men åter till det det som är viktigt: klarlacken. De som är omnämnda hittils är alltså Polly Scale och Gunze. Finns det fler kandidater?
|
|
|
Post by Micke on Jun 6, 2004 12:51:08 GMT 1
Andrea Color: Flat/Semi/Gloss.
Don Color: Har Semigloss i sitt sortiment
Life Color: Flat/Semi/gloss
Model Master Acryl: flat/semi/gloss
|
|
|
Post by one0wonder on Jul 18, 2004 20:16:18 GMT 1
hrmmm Floquille ( Emaljfärg)skapade Polly scale (Akryl) som senare gjorde färger efter aeromasters recept inte alltid 10% ljusare utan även i vissa fal efter monogram colour guide. men när Testors köpte upp Fl/PS slutades det att tillverkas Aerom, dock fortsatte Testors att sälja FL/PS som separata färger utan direkt kontakt med testorsfärger förutom fabriken. Senare har det ryktas om att FL/PS varit till salu. nog om detta Xtracolor(hannats) har startat en ny akrylserie som jag köpte en burka av på hannats när jag var där. vidare så köpte jag där även en burk Eaglecolour? (nya aeromaster). dessa ska testas senare i höst. Xtracrylics eller vad dom nu hette fanns även som klarlack i större flaskor/dunkar mr calori Johan styffe
|
|
|
Post by Braemp on Jul 20, 2004 11:56:14 GMT 1
jag är helt häpen över kunskaperna.....
|
|
|
Post by Bengt on Jul 20, 2004 12:05:00 GMT 1
Jodu, magister Stüffe kan sina färgburkar.
|
|