|
Post by Bengt on Jun 4, 2004 0:53:47 GMT 1
Fasen, jag kanske hinner i alla fall. Igår, klarlack Ikväll, dekaler Sen ska småprylarna fast, rutorna putsas, lite vädring om jag hinner, och på lördag hade jag tänkt frakta över dem till Larsbiten i befintligt skick. Någon fler som har samma tanke? /Bengt
|
|
|
Post by Micke on Jun 4, 2004 11:21:41 GMT 1
Looki, looki! Ser bra ut det där! Fan, nu börjar jag få byggsug också! När är det dags för VJ-day?
|
|
|
Post by one0wonder on Jun 4, 2004 14:31:42 GMT 1
Typ nästa höst. ;D Men jag har en ideé om en ny utmaning, samt andra saker angående detta. Först och främst- varför inte ett eget Tema på "bordet" Mellan resor och möten ex Två Jag fundera på att utlysa en ny utmaning som sträcker sig till hösten nästa år... inte Vj-day. Utan att vi istället ser till skapandet av FN som fyller 60 år nästa höst om jag fattat rätt. Reglerna är enkla 1- Endast påbörjade eller ostartade från dags dato får vara med ... altså ej redan färdiga. 2- En enväldig domare(jag) godkänner om modellen fyller kriteriet om att få bli godkänd. 3- En motivering till hur ni menar, utif jag inte ser på en gång. Alltså inget om band, målning, prop osv Utan alla borde kunna deltaga bara man tänker till med motiveringen
Jag räknar med en olidligt spännande utmaning mvh Johan "megalomania" styffe
|
|
|
Post by Bengt on Jun 4, 2004 15:06:09 GMT 1
Förstod jag dej rätt om jag tror att du vill ha en egen avdelning för "utmaningar"?
Sen är jag lite överraskad av din tankegång på ny utmaning. Jag hade trott du skulle hitta på något Pacific-relaterat, så att du fick nytta av alla Nippon-flygetyg som du har i förrådet. ;D Men va FN, inte mej emot.
|
|
|
Post by newsoft on Jun 4, 2004 16:07:11 GMT 1
Ooh.. så skarpt. Sköna flygetyg minsann. Det skall bli kul att se lite flyg i montern igen. Nu när du har kommit igång - vad blir det härnäst då, Bengt?
|
|
|
Post by Bengt on Jun 4, 2004 16:40:18 GMT 1
Tja, jag har ju en påbörjad Ju 88 i skåpet som jag kanske får fart på nu när jag har fått tag i bra råttsvansfilar. Hade lite problem med passningen på Aires cockpit-insats. Dessutom är det svåra miss-pass på panel-linjerna mellan höger och vänster kroppshalva, kan bli mitt första stora omristningsprojekt.
|
|
|
Post by Force on Jun 4, 2004 16:40:51 GMT 1
[glow=yellow,2,300]Det tar sig sa mordbrännarn när plåttaket brann.[/glow] Det ser lovande ut Bengt. ;D
[glow=limegreen,2,300]Håkan/FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 4, 2004 23:30:15 GMT 1
Bengt> Riktigt naaajs! Vi får nog utnämna dig till vinnaren om ingen annan hinner klart med något till söndag (jag bygger som bara den just nu så man vet aldrig). Sedan vill jag verkligen se Ju-88an färdigbyggd (och målad) den kan inte annat än att bli übersnygg. FN som tema. Intressant. Skall se vad jag kan få ihop men nått borde det bli. Bra initiativ.
|
|
|
Post by Micke on Jun 5, 2004 14:08:15 GMT 1
Var just på Lekbiten och kollade in Bennors alster - [glow=green,2,300]Sketasnyggt![/glow] Men varför så blygsam? Inget namn eller ens initialerna BN.
|
|
|
Post by newsoft on Jun 5, 2004 14:13:08 GMT 1
Bengts alster(lind?) var en gudagåva att se. Bengt antog utmaningen.. och satte mig på plats med råge! Jag tog ett par bilder.. måste bara ladda batteriet på kameran först. Jag har knäppt som ett jehu idag..
|
|
|
Post by Bengt on Jun 5, 2004 15:08:38 GMT 1
Tack för de positiva omdömena! Byggaren själv är naturligtvis inte nöjd (det tror jag ingen är) men det fick duga så. Hade världens Open-ryck i natt, halv fyra satte jag fast stjärthjulen på de båda och gav upp. Resterande detaljering får vänta tills jag hämtar hem britterna igen.
Anledningen till att jag inte satte ut namn var helt enkelt att jag glömde bort det! Slängde ihop presentationslapparna en kvart innan jag skulle åka in till city och tänkte aldrig på att signera. Egentligen borde det ju stå att det är en medlem från IPMS Umeå som ligger bakom, kanske skulle det generera lite intresse för föreningen - eller inte. ;D
|
|
|
Post by Micke on Jun 5, 2004 16:17:38 GMT 1
Du har definitivt inget att skämmas över! Först klar, och med TVÅ modeller dessutom! Det vore kanske ingen dum ide att slänga in en liten blänkare för IPMS-Umeå bredvid modellerna.
|
|
|
Post by Bengt on Jun 5, 2004 17:47:32 GMT 1
En sak som jag har lärt mej av dessa byggen är att jag aldrig aldrig ALDRIG ska använda Microscale's klarlack igen. Trådar, klumpar och kladd kom ur luftpenseln på ett sätt som jag aldrig tidigare varit med om. Eftersom Johnsson har bytt formula på polishen så är jag lite skrajsen för att blanda den med Tamaya Flat Base som förr. Så det blir att ge sej ut på jakt efter en annan icke-gulnande klarlack för blankt och matt, helst akryl. Några tips från gruppen?
|
|
|
Post by Micke on Jun 5, 2004 18:05:58 GMT 1
Då var vi återigen tillbaka till Testor då - De har trenne "clear" acryl i sitt sortiment:
Flat (4636) Semi-gloss (4637) och Gloss (4638)
Har Max dessa? Har någon testat?
|
|
|
Post by newsoft on Jun 5, 2004 20:30:03 GMT 1
Jag tycker definitivt att du skall skaff Polly Scales Mattlack. Det är samma som Aeromasters gamla. I med en gnutta fönsterputs, sedan är det bara att spreja för glatta livet... eller matta... Allt annat är bara trams.. Så här matta blev Bengts byggen den här gången i alla fall.
|
|