|
Post by Krilleman on May 31, 2004 22:19:46 GMT 1
DEL 1 (hämtad från gamla forumet) Som jag skrivit i en tidigare tråd så införskaffade jag (med Daniels hjälp) Tamiyas Sdk Fz 222. Detta har varit en favorit som jag länge önskat lägga vantarna på men har av olika orsaker inte lyckats med detta. Boxart När jag kom hem formligen slet jag upp lådan och började granska vad som fanns i den. Innehåll De "extradelar" som följer med är följande: - En pipa i alluminium - Buren till tornet i foto-etch - Tamiyas Jerry-Can set Det tog inte länge innan jag hade hunnit få dit de första delarna. Trots att denna modell är ungefär lika gammal som jag själv är (om jag förstått rätt) så var delarna rätt fina och passade bra. Det tog inte länge innan det mesta som kunde byggas innan färgschema bestämmdes var byggt. Det går "bara "att bygga den halvvägs innan man måste limma ihop hela vagnen för att fortsätta. Då underlättar det om insidan och kanonen är målad. Under Kanonen ihoplimmad Testar hur det ser ut Jag hade i detta stadium ingen idé om hur jag skulle måla den och sånt. Efter en stunds funderande och efterforskning bestämde jag mig för nordafrika. Min plan var att bygga denna lilla skönhet "out of the box" men att kanske lägga till lite kringutrustning för att den skall se mer levande ut. Jag målade kanonen med Humbrols Gun Metal. Lavetten målade jag med Tamiyas Desert Yellow. Jag gav alltihopa en lätt wash med utspädd svart wash från Nitro. Kanonen fick som avslutning en torrborstning med Citadels Mithril Silver och lavetten en med Citadels Bleached Bone. Stolarna målade jag i Humbrols Khaki. Målad kanon Insidan av vagnen målade jag i Citadels Bleached Bone. Nu kunde jag limma ihop vagnen och bygga klart den. Jag valde att inte limma fast hjulen förän själva vagnen var färdigmålad. Detta för att underlätta målningen av underredet. Färdig att målas
|
|
|
Post by Krilleman on May 31, 2004 22:50:43 GMT 1
Del 2 - Målningen 1De flesta moodeller jag byggt brukar inte ens ta sig till detta stadium. Eftersom jag i skrivande stund inte har tillgång till någon färgspruta finns det inte så många alternativ för mig än att penselmåla modelerna. Eftersom jag har skyhöga krav på mig själv brukar jag bäva inför detta stadium. Nu hade jag så pass tur att Lekbiten äntligan tagit in Tamiya-sprayer så jag tänkte testa dem. Jag offrade en gammal halvbandare (Italeri Sdk.Fz 10/5) för att lista ut hur man får bästa resultat. Jag tyckte att det blev bäst med att spraya modellen med Citadlens svarta grundfärg innan själva färgen Tamiya TS-3) sprayades på. Det räckte dock inte med sprayen så jag fick penselmåla ett varv med Tamiyas dark yellow. Grundmålad Nu upptäckte jag till min stora besvikelse att lavetten till kanonen och kulsprutan var i helt fel färg. Så går det när man inte kan vänta med att måla tills man skaffat rätt färg. Jag såg också att David Lister (http://www.ww2modelmaker.com/modelpages/DLsdkfz222.htm) målat plattan som sitter på mitten av kanonen i gun metal. Det var bara att lägga på ett nytt lager färg på den. Efter att fått många bra tips av bland andra Braempa (da master) om hur jag skulle fortsätta satte jag till verket. Jag torrbostade modellen på de ställen jag tyckte såg bra ut med Tamiyas german grey samt dark grey. För att få till "nötningen" ordentligt fick vissa ytor lite av metallic grey (Tam). Jat testade att lägga till en wash blandad av Nato Brown och Thinner (Tam) men det blev inte så lyckat eftersom det kändes som att washen inte "satte sig" där jag ville ha den. Jag tog då lite utspädd svart wash (Nitro) och la på vissa ställen. Fortsättning följer
|
|
|
Post by Braemp on Jun 1, 2004 0:02:54 GMT 1
Krille ditt geni! Torrborstningen sitter som en smäck! Det ser hur bra ut som hellst! Washen komplementerar perfekt. Om du tycker att washen far runt och hamnar där du inte vill ha den.... tja välkommen till klubben Eftersom jag inte har nån tjej brukar jag umgås med mina burkar terpentin istället... men inte ens en frukost på sängen fungerar. dom asen gör ändå som dom vill. Ett sätt qtt minimera tulpanerna är att köra washen på en halvblank yta, eller på en helblank.... men jag tycker du verkar bemastra det suveränt. Ser nu fram emot fortsättningen
|
|
|
Post by newsoft on Jun 1, 2004 0:12:22 GMT 1
Jag håller med Brämpa. Torrborstningen blev ju otroligt bra. Det ser verkligen ut som om det panzargrå har nötts fram. Subtilt och bra.. (hehe.. är lite trött men Z:at ser bara rätt ut så det får stå kvar.) Jag tycker nog till och med att det börjar närma sig slutfinishen. Bara att finjustera washen och sedan borde du testa lite dammeffekter, nån dekal eller två, sedan är den väl klar? Lekbiten nästa, eller? Lyckat, Krille!
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 2, 2004 22:06:01 GMT 1
Del 3 - Målningen fortsätterJag kan inte ta en paus i byggandet/målandet. varje dag blir något gjort. Jag har nu målat detaljerna på vagnen som tex. bränsledunkarna, spaden och domkraften. Jag har även lagt till lite mer brun wash. Tog mig an "buren" som skall vara ovanpå tornet. Först grundsprayade jag den med Citadels svarta grundspray. Jag vågade inte spraya på Tamiyas dark yellow pga rädslan av att några av hålen i gallret skulle fyllas igen. Jag tog därför och penselmålade buren. Detta blev dock inte så bra eftersom Tamiyas färger inte är de bästa när man skall penselmåla. Jag testade därför att "dutta" dit färgen med en stor borste istället. Det gjorde susen. För att få till nötningen använde jag Tamiyas German grey och Metallic grey. Vissa delar fick även lite av Citadels Chainmail för att få fram en riktigt ordentlig nötning. Fortsättning följer.
|
|
|
Post by Bengt on Jun 2, 2004 23:37:42 GMT 1
Ruggigt vad bra detta börjar se ut!
|
|
|
Post by Mr Jimmy on Jun 3, 2004 9:29:03 GMT 1
Om du tycker att washen far runt och hamnar där du inte vill ha den.... tja välkommen till klubben Eftersom jag inte har nån tjej brukar jag umgås med mina burkar terpentin istället... men inte ens en frukost på sängen fungerar. dom asen gör ändå som dom vill. Hahah, skönt med självdistans. Krilleman>Hoppas du ställer ut denna skönhet på lekbiten så jag kan gå dit och titta och begrunda
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 3, 2004 10:42:29 GMT 1
Jimmy> Jepp, det tänkte jag göra.
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 3, 2004 15:19:50 GMT 1
Del 4 - Målningen fortsätter Nu var det god tid att börja måla hjulen. Jag fick låna en Tamiya Model magasine (nr ) av Braempa där det fanns bra tips. Men som vanligt förutsatte dessa att man hade en airbrush. Jag försökte då avända samma teknik fast gemon att "drybrusha" på färgen. Detta blev faktiskt rätt ok. När samtliga lager färg var på använde jag både brunt och svart kritpulver för att få däcken finare. Sedan var det bara att limma på dem. Jag tillverkade även en antenn genom att värma en "sprue" och försiktigt dra ut den. Nu börjar den se ut som något. Jag ville även ha en gubbe som skall höra till bilen. Den som följer med i lådan är inte speciellt bra och passar bäst om man "placerar" vagnen i europa. Eftersom det inte finns allt för många Afrika kår-figurer att tillgå hade jag ett problem. Som tur var fick jag köpa en suverän Tristarfigur av Daniel. Den kommer från låden German Tropica panzer crew. Jag täljde till en cigarett till gubben av en tänsticka och limmade fast den. Grundmålad Till att måla hudfärgen så använde jag en grund av Citadels Bronzed Flesh för att sedan lägga på ett lager av Citadels Elf Flesh. Till resten av gubben använde jag Skjortan är målad i Tamiyas Dark yellow för att sedan få en brun wash. Jag avslutade med att torrborsta den med Tamiyas Buff. Byxorna målade jag först med Tamiyas field grey. Jag torrborstade sedan byxorna med olika nyanser av grönt som jag blandat med med Filed grey och gul färg. bandaget målade jag med Citadels Bleached bone. Färdigmålad tysk Jag ville också att tysken skulle ha en MP-40 liggandes i närheten så jag målade upp en. Snart börjar den bli klar känns det som. Fortsättning följer
|
|
|
Post by newsoft on Jun 3, 2004 15:37:26 GMT 1
Du måste ju ha slagit nåt sorts rekord!! Den där gubben låg ju hemma hos mig igår morse. Det blev ju bättre än dina Warhammer-figurer tom.. Lysande resultat!!
|
|
|
Post by Braemp on Jun 3, 2004 16:26:46 GMT 1
Men vad i.... har du köpt en krympningsmaskin eller har du gömt en svensk-ungrare i garderoben? ;D
Åtminstone har du tjyvätit av Illervitaminerna eftersom du varit ruggigt snabb!
Den snyggaste 222 jag sett!! Hjulen blev kanon! Riktigt riktigt bra. Då kanske du hänger med till stockålm nästa år? You could kick some serius ass K-man...
Braemp
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 4, 2004 13:10:08 GMT 1
Del 5 - Basplattan Jag införskaffade en platta på Konstnärs och hobbyshopen för 38:-. Jag betsade plattan med Herdins Lackbets nr 711 Mellanbrun. När detta hade torkat blandade jag trälim med lite vatten och täckte hala överdelen av plattan med blandningen. Sedan strödde jag chinchillasand* över plattan och skakade därefter av överflödet. Min tanke var att det skulle gå en mindre väg över plattan och att bilen skulle stå på den. För att få till något som ilknade väg ville jag höja de ytor som inte var vägen. Jag lade pensalde därför på ytterligare ett lager lim på dessa ytor och strödde över sand. Eftersom det säkerligen inte bara är sand i Tunisien (där dioramat skall "utspela sig") limmade jag fast några småstenar på strategiska stälen. Sedan repetade jag "höjningsprocessen" en gång till. Jag ville även ha små inslag av solbränt gräs på plattan. Till detta använde jag sk static grass (från citadel). Eftersom gräset nu i pricip var neongrönt målade jag det lite lätt med olika bruna och gröna färger för att få till den solbrända effekten. Det ser bättre ut i verkligheten Överväger också att sätta dit en skylt med texten "Tobruk" men jag får se. Så här blev det när man satte bilen på plattan. Nästa steg blir nog att sätta fast alla "Transfers". Fortsättning följer.
|
|
|
Post by Micke on Jun 4, 2004 13:24:29 GMT 1
Uj,uj, uj! Det ser fantastiskt bra ut! En liten detalj dock: Hjulet (VF) ser ut att hänga i luften - Jag saknar känslan av tyngd även om det är ett "lätt" pansarfordon.
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 4, 2004 13:29:53 GMT 1
Micke> Såg det själv. Redan åtgärdat.
|
|
|
Post by Micke on Jun 4, 2004 13:35:24 GMT 1
Suvve! Tack så mycket, Krille! Nu har du fått mig att vilja gå på lekbiten och köpa mig en pansarbyggsats! Ack, o ve! ;D
|
|