|
Post by aj on Jan 19, 2006 21:54:50 GMT 1
Har införskaffat " Sturmgruppen". Intressant läsning om en annorlunda taktik. Man får bl.a veta att en hel grupp, IV / JG 3, användes som jaktbombare en kort tid under invasionen i Normandie p.g.a ett byråkratiskt misstag. Kan tänka mig hur det kändes att flyga kraftigt bepansrade och bombförsedda 190:or mitt bland svärmar av illersnabba Mustanger o Spitfires.
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 20, 2006 14:12:13 GMT 1
Lät intressanta de där böckerna. Vad bestod det byråkratiska misstaget i? Jag lyckades faktiskt springa på en flygrelaterad bok billigt i dag. Köpte "På Filmens Vingar", skriven av Bertil Skogsberg, för fem spänn.
|
|
|
Post by aj on Jan 20, 2006 23:06:03 GMT 1
Luftwaffes ledning hade utarbetat en plan där flera jaktdivisioner skulle överföras till Frankrike i händelse av invasion. Jaktplanen skulle beväpnas med bomber och sättas in i markattacker mot invasionsstyrkan. När denna plan utarbetades var hela JG 3 utrustad med Bf 109: or. I slutet på april 1944 fick IV/JG 3 byta ut sina 109:or mot FW 190 A-8 / R2 "Sturmbock" och bilda den första "Sturmgruppen". Meningen var att denna grupp enbart skulle bekämpa bombflyg och detta speciella uppdrag skulle ha avfört dem ur invasionsplanen. Nu hände det märkliga att någon högre officer i LW ledning missade att notera flygtypsbytet och när invasionen väl kom igång, så sändes gruppen till Frankrike enligt planen. Piloterna lär ha blivit mäkta förvånade när de fick veta att de skulle fungera som jaktbombare, men order var order. Som tur var hade gruppen en erfaren befälhavare som såg till att hans piloter för det mesta flög uppdragen inne bland molnen. Det fick till följd att inga förluster uppstod p.g.a fiendeeld. Problemet var att hålla maskinerna i luften, man saknade mesta delen av sin markpersonal. Några uppdrag flögs mot invasionsstyrkan. Vid ett av dessa uppdrag slog gruppen framgångsrikt ut några stridsvagnar. Problemet var att de tillhörde 12:e SS Panzer Div. "Hitlerjugend". Efter en veckas strider med enorma förluster för de övriga jaktdivisionerna, kom ordern att all jaktbombverksamhet skulle upphöra. Först då upptäcktes IV/JG 3 felplacering. Gruppen återkallades omedelbart hem till Tyskland. I samma veva kom markpersonalen fram, bara för att vända om och göra om gatloppet genom Frankrike.
Lustigt att du nämner boken "På filmens vingar". Den köpte jag på bokrea i ..........Kalmar. Bodde där 83-84, Kaptensgatan 7. Heja Kalmar FF, på Fredriksskans där spelar...............osv. MVH Anders.
|
|
|
Post by newsoft on Jan 21, 2006 2:05:58 GMT 1
Hej, Anders! Har du sett den nya boken av Kari Stenman (tror han har skrivit den) om Hurricane i finsk tjänst? Är nästan lite sugen på att köpa en sån. Måste dessutom lämna igen dina böcker om Brewster och Bf-109 G6. Har haft dem alldeles för länge nu.
|
|
|
Post by aj on Jan 22, 2006 3:30:14 GMT 1
Hej! Det är lungt, behåll dem ett tag till, just nu gäller bara Loussajärvis is och Sturmgruppen. Ang. K. Stenmans publikationer, jorå jag har noterat Hurricaneboken.Har dekaler (Inscale) till några finska Hurricanes i 1/ 48. Inte fattar man något av texten men bilderna och profilerna i denna serie säger mer än 1000 ord. Där kan man hitta hur många dioramauppslag som helst. MVH Anders.
|
|