|
Post by Braemp on May 26, 2005 18:34:41 GMT 1
Jo det är så att jag fått ett trevligt uppdrag: Att bygga denna jätte, Trumpeters Mi-24 Hind. Nu vet jag lite och ingenting om den å fiskar ivrigt efter vad som kan finnas hos er? Böcker, vykort, magasin, DVD eller kassetband. Eftersom det är ett beställningsarbete så kommer jag bygga den så enkelt som jag bara kan, men det vet man ju hur det brukar sluta. Det finns en hel del bilder på nätet vad gäller detaljer av själva maskinen. så det är inga problem. Vad jag behöver är lite inspiration och "känsla" för sovjetiskt modernt. Afgahnistan, tjetjenien etc etc.. Beväpning-det finns en hel radda bomber och granater (sex ramar) men jag vet inte riktigt hur och vart och vad som egentligen är tuffast. Jag har blivit ombedd att göra ett diorama så tips emotages gärna. Frestande tanke att göra en nerskjuten med några Muhjahedin som kollar in sitt byte. men njaaae... då behövs riktigt bra referenser. Figurer finns ju från tex ICM. Ett helt gäng användbara faktiskt... Ja just det ja, den är GRYM!!!! HO HO ;D
|
|
|
Post by Bengt on May 27, 2005 0:55:08 GMT 1
Nog borde vi med gemensamma krafter kunna fixa fram något.
Sqadron-Signal #83 Lock On #16 World Airpower Journal - Summer -99
Nå'n som har någon av dem på lager?
|
|
|
Post by Krilleman on May 27, 2005 6:51:57 GMT 1
|
|
|
Post by Bengt on May 27, 2005 8:13:31 GMT 1
Titlarna som jag nämnde ovan har jag nu hemma mjukt. Tanker var att lämna över dessa på lördag, passar det dej Lars?
Ska se om jag oxå lyckas hitta rätt på "Mi-24 - The Hind Helicopter in Afganistan" från Wings-serien på Discovery. Rörliga bilder är aldrig fel.
|
|
|
Post by Micke on May 27, 2005 12:41:21 GMT 1
Sorry, FÖR nytt och FÖR mycket äggvisp - Inget som jag har bland mina referenser. ;D
|
|
|
Post by Force on May 28, 2005 15:39:41 GMT 1
Den här kanske skulle va nått, men jag tror inte kammot döljer den direkt!! ;D [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Tandapan on May 28, 2005 16:29:46 GMT 1
|
|
|
Post by Braemp on May 29, 2005 21:54:57 GMT 1
Wow. Det tålamodet eller talangen har nog inte riktigt jag, så jag håller mig till ett mer traditionellt kammo.
Det material du hade Bengt är väl ungefär, precis vad man kan önska sig (och typ allt som tryckts). Mången tack och bock! Att dessutom få det leverar till brevlådan gör det inte sämre. Faktiskt så är jag helt överväldigad. Nu är det bara att sätta igång och leverera! Ska låna en kamera så jag kan hålla er uppdaterade.
|
|
|
Post by DCycle on May 30, 2005 1:03:45 GMT 1
Från försvarsmaktens bok "Utländska Stridskrafter" (1993):
sid 63-66: Attackhelikoptrar ... - "Typ 2" är från början specialkonstruerad för attackuppgifter. Exempel på sådana helikoptrar är italienska A129, amerikanska AH-64 Apache samt de ryska Ka-50, Mi-24 och Mi-28.
... Skydd ... helilkoptrarna av typ 2 är däremot helt pansarskyddade. De viktigaste delarna ska kunna motstå beskjutning av luftvärnskanonvagn med ungefär 20mm kaliber och pansarbrytande ammunition från tunga kulsprutor.
Spaningsmedel ...Typ 2 är genomgående utrustad med FLIR (forward locking infrared) och LLTV (low light television) Mörkerkapacitet: ...typ 2 har god mörkerkapacitet med FLIR och LLTV.
Beväpning Båda typerna av helikoptrar är utrustade med automatkanoner, raketer och pansarvärnsrobotar, men av olika kvalitet. Typ 2 har rörliga automatkanoner, raketer med större kaliber, pansarvärnsrobotar med större räckvidd samt ett bättre eldledningssystem.
...Exempel på beväpning (Mi-24). - 4 Pansarvärnsrobotar med en räckvidd på ca 5000m. - 4 kapslar om vardera 32 st 57mm attackraketer eller 20 stycken 80mm attackraketer med 1000-2000 meters räckvidd samt - en dubbelpipig 30mm automatkanon
Anfall och målval: I första hand används attackhelikoptrar för närunderstöd, t.ex. när mekaniserade förband anfaller. Helikopterenheterna inordnar då sina raketinsatser i den övriga stormdelen och bekämpar dessutom våra stridsfordon med pansarvärnsrobotar. Helikopterunderstödet är normalt planerat i förväg mot kända mål, men det kan även sättas in mot nya mål som uppträder under striden, t ex om våra förband anfaller angriparens flanker. Efter att angriparen brutit igenom våra försvarslinjer och övergår till förföljning eller anfall på djupet, följer attackhelikoptrarna anfallsförbanden och ger närunderstöd. Attackhelikoptrarna kan även utnyttjas på större djup i stridsområdet, t.ex. vid luftlandsättningar.
Uppträdande: Helikoptrarna flyger in mot målet på låg höjd (under 50m) längs flankerna eller i en korridor över de egna förbanden där luftvärnet har eldförbud. Angriparen kan utföra anfallet på nedanstående två olika sätt. - Bekäpning under framåtflygning - innebär att attackhelikoptrarna uppträder i grupper om två eller fyra grupper med fyra helikoptrar som vanligtvis flyger i rote, dvs två och två. Omkring 3-5 km från målområdet stiger de ända tills målet kan observeras. Därefter anfaller de på rakbana. (Den beskrivna anfallsprofilen används normalt av helikoptrar från Ryssland). - Pop-up taktik - innbär att attackhelikoptrer hovrar över marken i en skyddsställning för att sedan stiga upp, bekämpa målet och gå ner igen.
-----------------------------------
En kompis till mig som tjänstgjorde på Lvkv (luftvärnskanonvagnen), vilken främst är till för skydd mot attackhelikoptrar och CAS. Han säger att anfallande helikoptrar av den typen är grymt svåra att upptäcka och bekämpa, just eftersom de flyger lågt och smyger efter marken, och sedan bara exponerar sig en kort stund när de gör sitt anfall. En bra dioramaidé kan vara att göra just en smygande helikopter. Den kanske följer en glipa mellan träden för t.ex. en väg eller en bäck... Modellen måste vara ganska stor? Jag ser en gigantisk dioramabas framför mig... Knepigt men det låter onekligen skoj! /D
|
|
|
Post by Tandapan on May 30, 2005 12:59:53 GMT 1
Flygkroppen borde vara ganska precis 50 cm lång i 1/35. Ännu längre om man räknar in rotorn. Jeez...
Jag har sett väldigt få rörliga bilder av Mi-24 men den känns liksom för stor för att smyga runt dungar av träd och poppa upp här och där för att ge eld som t.ex. våra svenska Hkp9. Fast, Brämpa sitter med referensmaterial till tusen nu, så en hel del uppslag till dioramat borde finnas där.
Jag måste nästan ta och kolla igenom min gamla köpvideofilm "Red Star" och spana lite efter om det i den framgår något om taktiken Hind-piloterna använder sig av. Förmodligen inte, men då har jag iaf en ursäkt att kolla igenom filmen. :-P
|
|
|
Post by Braemp on Jun 3, 2005 23:10:33 GMT 1
fffffffffffffffrt ffffffffffffrt ffffffffffffffffffffffffrt jag försöker låta som en smygande hind över trädtoppare! Först av allt: Fett tack alla! det tog ungefär en nanosekund innan det haglade mer info än jag kan smälta över mig!!! ...(Fråga mig om Pz IV och 234 och jag kanske kan ge lika mycket tilllbakas) Två:Jag fick i uppdrag att bygga detta monster av Larsa på lekis, alltså jag känner såhär; Inget PE, inget scratch, inget joxandande med något! Kidsen ska kunna kolla in den och säga "kolla morsan ge hit 700 spänn och det är vad jag får" Hujaaaa vi kan förmedla upplevelsen i att bygga, att konstruera, ( hur bizarrt det må var att bygga militära modeller) Det som kidsen gillar (och Lars säljer på) är dioraman! Grymt med en hind som svävar över tallarne och mosar en panter...... Int gör de nåt eller?? Vad säger ni? För min del så är detta ett uppdrag för Lars att få igång modellförsäljningen på lekbiten... iofs är det ett objekt jag alltid velat göra men, det finns alltid utrymme för förbättringar och förändringar (läs modellen är full av fel).. Jag har bestämt mig för att bygga OOTB: Jag vill definitivt inte lura nån... eller ... säg ni?? En stor fet heilikopter med massa grejs runtikring..... Hur stort diorama kan vi göra om vi hjälps åt?? =hur många modeller mer kan Larsa sälja då
|
|
|
Post by one0wonder on Jun 3, 2005 23:46:54 GMT 1
annars lite ICM russian spetznas som lämnar eller bordar en hind från Afghanistan eller tjetnia
|
|
|
Post by Micke on Jun 4, 2005 1:07:42 GMT 1
Hörru Braempis, jag tror att du gör helt rätt i att bygga OOTB - I alla fall om syftet är att sälja fler kits. Jag minns när jag besökte FV-museum och stod och tjuvlyssnade på en 10-årig kille som tjatade på sina päron att han ville ha en Viggenbyggsats så att han kunde ha en "såndär tuff, röd Viggen som fanns på museet" - Då menade han givetvis The show must go on som står parkerad utanför museet, men som även fanns som modellbygge i en monter. Butiksföreståndaren fick då upplysa om att modellbygget var ett customjobb och att dessa dekaler inte ingick i byggsatsen. No sale! Vad menar jag med detta nattsvammel då? Jo, bygg OOTB, häng på alla vapen som finns, måla i läckert schema. DET säljer. Jag tror kidsen struntar i historisk korrekthet. Jag tror säkert att dioraman lockar, men själv tycker jag att det är att luras litet grand - Det är som bekant inte helt lätt att återskapa... men det är klart: Fixar man att bygga ihop en Hind, så kanske man fixar ett diorama också... vad vet jag. ;D
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jun 4, 2005 21:18:39 GMT 1
Lycka till med OOTB, Braempa .....Tills du hittar fanersågen...
|
|
|
Post by DCycle on Jun 12, 2005 22:11:23 GMT 1
Hm... en simpel med kanske effektfull diobas: En platta täckt med trätoppar... d.v.s. bara de översta skikten av träden, som är så täta att själva botten inte syns? Kanske ett par centimeter högt bara? Sen en transparent plaststav som håller uppe hela allting?
|
|