|
Post by Tandapan on Sept 9, 2007 14:44:50 GMT 1
Jag har köpt och hunnit testa den Etchmate 3C jag beställt från Hobbybokhandeln och som damp ned i brevlådan i fredags. De första versionerna av Etchmate, som Mission Models tillverkade, var frästa i aluminium men numera har de gått över till att gjuta dem i något slags kompositmaterial som känns som stenhård plast. Även de rakblad som de skickade med i förra versioner har ersatts av liknande, men i orange plast. Jag har smugit iväg och testat verktyget ett par gånger nu under helgen och tycker det fungerar riktigt bra. Kan inte helt och hållet eliminera manuell bockning av vissa delar, men det verkar rätt svårstoppat när det gäller att t.ex. bocka långa detaljer som etsade flaps eller långa plåtdetaljer på stridsfordon. Man undviker det där med att snedbocka och undviker att få buckliga kanter. Delarna jag bockat är dels en öppen box som ska sitta i hjulschaktet på Trumpeter's Me 262, dels två delar från Aber's set för Tamiyas Jagdpanther i 1/35. Periskopet till Jagdpantern gick inte att helt och hållet böja ihop utan längs ett av hörnen bör man nog löda den, alternativt limma ihop den från insidan med hjälp av superlim. 625:- inkl. frakt blev det, så verktyget är inte direkt billigt, men med tanke på hur länge det bör hålla får man väl se kostnaden som relativ.
|
|
|
Post by Micke on Sept 9, 2007 14:49:43 GMT 1
Ja, jäklar i min lilla låda! Det var inte fult direkt. Ets har ju inte varit mitt favoritmaterial att jobba med tidigare men när man ser det här så funderar man på om man inte ska be Herr Tomtén om extra tilldelning i jul.
|
|