|
Post by svinto on Mar 16, 2007 16:36:31 GMT 1
Nu när jag håller på som bäst med FBK så behöver jag lite hjälp med Matrial...vad ska jag använda mig utav? Kan behöva lite tips hur jag ska få de sådär någorlunda rätt storlek också 1:25 skala... Öl burkar har jag försökt att få ihop av en Redbull burk men aluminium e svårt att få bra fäste när man ska limma ihop de Någon som har använt blyfolie ark? är de bra? Detta ska jag göra: HB-dunk Öl burkar Tidningar Cigg fimpar Ge mig era bästa tips för just nu brinner bygg glöden för fullt
|
|
|
Post by Force on Mar 17, 2007 11:50:08 GMT 1
Jaha här är mina förslag. Ölburkar måste man ju kunna göra av rör t ex aluminium, mässing eller Evergreenplast, ett annat förslag är gjutstam i lämplig grovlek. Tidningar är enkelt, har du en scanner scannar du bara av dom tidningar du vill replikera, förminskar till lämplig storlek och skriver ut på papper. Ciggfimpar borde man kunna göra av blytråd eller annan tråd i lämplig tjocklek som man sedan målar, eller värm gjutstam över ett ljus och dra ut den tills du fått den tjocklek du vill ha...akta bara så det inte tar eld. Dunken är kanske lite besvärligare, den får du nog scratchbygga, problemet är väl att hitta ett material som är semigenomskinligt vitt. Huvudregel för detta: mät det du ska replikera och dela sen måtten med 25 så får du det mått du ska ha i skala 1/25. Här är förresten en länk till ett företag som har massor med resingrejjor till 1/24-1/25 dioraman, dom kan ju ha något användbart också. www.seltd.net/index.html[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by svinto on Mar 17, 2007 17:06:20 GMT 1
a som vanligt Force så tackar jag får dina "Heta" tips å tack för PM:et
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Mar 19, 2007 20:55:07 GMT 1
Angående HB-dunken. Locket på "Creme Fraiche"-burkar har varit av "frostad"-plast..men jag vet inte o dom gått över till genomskinlig plast nu..annars kanske det finns något liknande på något smörpaket. Denna plast duger alldeles utmärkt att bygga med. Du måste ju skriva "Chateau de Garage" på dunken!
|
|