|
Post by Micke on Jan 27, 2007 16:28:05 GMT 1
Tack vare den ohemult snälle Newsoft kunde jag idag lägga mina giriga fingrar på en burk Tamiya AS 12 som sällskap till den burk med TS 30 jag tidigare inhandlat på Lekbiten. Nu ställdes jag inför frågan: Vad skiljer dessa kulörer åt? Min tanke var att använda båda på min P-36, där den ena kulören skulle utgöra bas och den andra skulle användas för att förstärka skillnader i plåten.,, ja, ni fattar. Nu fick jag iden att göra ett litet test först så att jag visste vad jag hade att jobba med. - en provbit av PC gjordes i ordning. Halva biten skulle målas med AS 12, den andra med TS 30. Den skarpögde ser även att jag gjorde halva skivan matt för att se om det påverkade färgernas lyster. - Sen var det dags att maska av, skaka färg och spraya (direkt ur burkarna). Whooiiieee. This paint really stinks! - Resultatet blev en aning överaskande: Som förhoppningsvis framgår av bilderna så är TS 30 mycket blankare än AS 12. Visst hade jag väntat mig skillnader mellan färgerna, men inte så stora. AS 12 känns också gråare, mer passande till ett flygplan som i original var målat med silverfärg. Resultatet av denna test blir att jag väljer att måla min modell uteslutande i TS-30. Troligen får AS 12 hänga med på roderytorna som var silverdopade på detta flygplan. I övrigt har jag bara gott att säga om dessa färger: - Kort torktid. - Bra täckning. - Flyter ut fint (som ni märker så syns det ingen skillnad på färgen där jag hade matterat underlaget innan målning). Slut. Frågor? /M
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 27, 2007 17:33:17 GMT 1
Det här var ju riktigt bra demonstrerat, Micke. Tror du gör helt rätt i dina val. Tack för konsumentupplysningen!
|
|
|
Post by newsoft on Jan 27, 2007 17:49:41 GMT 1
Hmm.. Mycket intressant. Det blir minsann till att köpa en burk TS-30 också. Jag tror att jag iaf kommer att välja AS-12 till min "Oscar". Det känns som att de japanska planen sällan uppnåde samma lyster som de välpolerade amerikanska. Ett mycket bra test! Tack för att du agerar stigfinnare åt oss som funderar på NMF i framtiden. Men Micke, om du inte behöver så mycket så behöver du inte skaffa en ny burk.
|
|
|
Post by Micke on Jan 27, 2007 21:19:49 GMT 1
Kul att ni gillade testen. Jag är glad att jag gjorde den nu eftersom det hade varit litet stressigt att upptäcka skillnaden mellan färgerna mitt i arbetet.
|
|
|
Post by aj on Jan 27, 2007 23:06:51 GMT 1
Hej Micke, du är UMBS testpilot No. 1. En fråga : Funderat på att få in lite av den burkfärgen i Azteksprutan, men vågar ej p.g.a att jag ej vet vilket thinner jag ska använda vid rengörningen av sprutan. Har du någon susning om det ? MVH Anders
|
|
|
Post by Micke on Jan 27, 2007 23:18:30 GMT 1
Hej Anders!
Eftersom jag inte själv har kört färgen i sprutan än så har jag bara gjort ett helt ovetenskapligt test på den plastbit jag la färgen på.
Där löste sig intorkad (typ 6 timmar) AS 12/TS 30 sig bra med en papperstuss indränkt med T-Röd. Det borde väl knappast vara farligt för Aztek?
Hoppas att det hjälper.
Micke
|
|
|
Post by Force on Jan 28, 2007 11:20:38 GMT 1
Bra test Micke, det var kul att få se skillnaderna. Man kan ju bara fundera hur och varför dom uppfunnit den skumma odör som kommer då man sprutar Tamiyas sprayfärger, för det luktar ju inte hallontårta direkt. När det gäller rengöring så ska enligt uppgift sprit (helst 90% eller starkare) vara ett av dom medel som tar tamiyas sprayfärger bra, så det är kanske inte så konstigt att T-dojjan funkade. Mitt sökande efter Isopropanol Alkohol på större förpackningar bottnar just i detta, för ska man ta bort Tamiyas sprayfärg från en bilkaross räcker ju Apotekets fjuttiga 1dl flaskor inte särskilt långt, dessutom var det dyrt i förhållande till det literpris jag fick fram på 20l på Färg & Tapet. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|