|
Post by Micke on Nov 19, 2006 18:45:26 GMT 1
För några månader sedan fick jag en katalog med konstnärsmateriel och bland dessa fanns det en avdelning med olika typer av sk "slagmetall" typ bladguld. Det som gjorde att jag hajjade till ur modellbyggehänseende var att det även fanns något som hette "Slagaluminium" 1/1000mm tjocklek (mycket tunnare än Bare Metal Foil). Teoretiskt borde detta vara perfekt till ett metallrent flygplan... om det fungerade i praktiken...? Med tanke på att bladguld används för att förgylla intrikata träsniderier ser jag inga problem med att få materialet att följa komplexa kurvor på ett flygplan. Tydligen fäster man metallen på underlaget med någon soppa som kallas "guldgrund" och har 12 timmars torktid innan den blivit lagom klibbig, men jag gissar på att det även funkar med andra klibbiga underlag. Jag har letat på nätet men jag har inte hittat någon annan experimentgalning som provat med slagmetall... vilket får mig att tro att detta kanske ändå inte är någon bra idé. Vad säger ni? Är det någon som har några erfarenheter? Tar gärna mot kommentarer, teorier, argument för/emot. Micke
|
|
|
Post by newsoft on Nov 19, 2006 21:18:12 GMT 1
Mja.. jag blir lite skeptisk. Det låter ju visserligen intressant men frågetecknen hopar sig. Har det samma egenskaper som bladguld? Blir det repkänsligt? Lämpar det sig för stora ytor? Därmed inte sagt att det inte skulle vara värt att experimentera. ;D
|
|
|
Post by Micke on Nov 19, 2006 21:41:29 GMT 1
Mmjo... repkänslighet och oxidation är sådant man bör grunna på. Storlekan på den yta som ska täckas tror dock är irrelevant. I allafall när det gäller bladguld så har jag sett exempel på täckning av stora ytor utan att det syns några skarvar.
Härligt! Kom med fler käppar i hjulet. ;D
|
|
|
Post by Micke on Nov 20, 2006 0:54:05 GMT 1
|
|
|
Post by newsoft on Nov 20, 2006 2:26:50 GMT 1
Nåja, bra försök i alla fall.
|
|