|
Post by Micke on Jul 24, 2006 11:43:29 GMT 1
Nyligen skulle jag fixa tändkablar till min P-36-motor och efter att ha fått en stump blytråd från Matte i passande dimension så gällde det att försöka klura ut en metod för att kunna måla blytråden jämt. Pensel eller airbrush kändes söligt och tidskrävande - Dessutom utan garanti för ett tillfredställande resultat. Då kläckte jag detta ägg (ber om ursäkt om idén är gammal): Först skar jag till en bit skumgummi - ca 3x3cm och 3mm tjock. Denna fästes i min "helping hand" like so: Skumgummit mättades med färg - Jag använde "Nato Black" från Tamiya men på bilden är pipetten tom: Blytråden rengjordes först med T-sprit och drogs sedan GENOM skumgummit, uppifrån och ned, i en konstant, långsam, rörelse. Gravitationen gör att färgen följer med tråden i ett jämt lager: Sedan var det bara att låta färgen på tråden torka och upprepa processen med ett lager "Klar Polish" för att få skydd och glans på kabeln. Prova! Det borde fungera om man vill måla tunna rör eller lister också. /Micke
|
|
|
Post by Tandapan on Jul 24, 2006 12:07:54 GMT 1
Cheeeeeef!
Borde gå att applicera idén även på antenntråd. Jag brukar måla sådan med spritpenna men efter ett par år brukar färgen ha bleknat, vilket hade undvikits om man använt din metod.
|
|
|
Post by Micke on Jul 24, 2006 12:14:00 GMT 1
Javisst! Antenntråd blir nog mitt nästa testobjekt. Förmodligen funkar denna metod på de flesta avlånga objekt.
|
|
|
Post by newsoft on Jul 24, 2006 14:51:22 GMT 1
Även morötter?
Men seriöst. Alltid kul att se nya innovativa lösningar. Bara på detta projekt har du hittat på en handfull nya metoder känns det som. ;D
|
|
|
Post by Micke on Jul 24, 2006 15:30:45 GMT 1
Var det inte någon som sa något om "lättja" som "uppfinningarnas moder"? ;D Om du komer på ett användningsområde för morötter inom modellbygget, Daniel, så ska jag hitta på ett sätt att måla dessa!
|
|