|
Post by Micke on Jun 26, 2006 17:34:37 GMT 1
Var hittar man något sådant? CO har 0,2mm halvhård men jag behöver 0,1mm mjuk. Kan det tänkas finnas någon källa som jag inte tänkt på? Den måste vara lödbar. I nödfall tänkte jag testa vanlig tunnplåt från en konservburk.
|
|
|
Post by pebben on Jun 26, 2006 17:54:05 GMT 1
0.1??? inte en susning! men kan du inte bearbeta 0.2 plåten så den blir lite smidigare? Hm har detta finlir med din p36a att göra?
// nicke nyfiken
|
|
|
Post by one0wonder on Jun 26, 2006 18:16:28 GMT 1
På lekplaneten i S-vall har dom sådant ...men tyvärr är man ju inte där så ofta
|
|
|
Post by Micke on Jun 26, 2006 21:49:26 GMT 1
Möjligtvis går det att använda CO's plåt men jag hade hoppats på att slippa extraarbete. Det hela gäller en ny stol till P-36. Originalet duger men jag hittade en beskriving på en teknik för att göra en egen stol i plåt så jag blev sugen på att prova. Sundsvall känns liiiiiitet långt bort, men tack ändå.
|
|
|
Post by newsoft on Jun 26, 2006 22:01:20 GMT 1
Prova att ringa Fantasia. Kanske har han nåt sånt material undangömt.
Fantasia Storgatan 44 903 26 Umeå Telefon: 090 - 770360 Epost: info@fantasiaweb.se
|
|
|
Post by Micke on Jun 26, 2006 22:06:43 GMT 1
Bra tips! Glömmer alltid bort den affären.
|
|
|
Post by Braemp on Jun 27, 2006 10:52:23 GMT 1
kaviartub? Tunn aluminium finns i värmeljus och i engångs ungsformar. bäcklunds? hagaplåt? kanske flygkillen på grubbe eller rc-affärn har något?
|
|
|
Post by Micke on Jun 27, 2006 11:22:19 GMT 1
Tack Braempis, aluminium har jag mängder av men jag behöver kunna löda skiten. Bäcklunds, Hagaplåt - Sist jag kollade med dessa så hade de inget i så "klena" dimensioner. "Flygkillen på Grubbe"? Antar att du menar SlöjdHobby? Han har i allafall ingen plåt listad på sin webshop. "rc-affärn" Que? Finns det någon sådan i stan? Jag jagar vidare.
|
|
|
Post by Braemp on Jun 27, 2006 12:38:29 GMT 1
rc-affärn med Clemens? Visst finn han väl kvar någonstans, han är ju som en sån leksak som man puttar omkull så vippar den tillbaka igen. ;D
Slöjdhobby menade jag. Kan vara värt att kolla slöjdaffärer (hemslöjden) och konstnärs shopen också. Hur mycket behöver du? Om det krisar så har jag lite mässingsplåt i olika grovlek liggande. vet dock inte om jag har just 0,1 mm, kan kolla ikväll
|
|
|
Post by Micke on Jun 27, 2006 12:56:44 GMT 1
Tyvärr har jag vid upprepade tillfällen den senaste tiden konstaterat att Clemens RC-Hobby är borta. Jag ska ta en runda på stan och kolla slöjd- och konstnärsbutiker men jag är skeptisk. Allt jag behöver är 6x5 cm.
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Jun 28, 2006 18:31:36 GMT 1
Bjud katten på en brakmiddag (Sheebas - om katten själv får välja) och återanvänd sedan metallen i burkarna. Jag har själv ett antal liggande som jag bl.a använder till att scratcha detaljer till mina 1:72 flygplan - t.ex. landställsluckan till mitt pågående SAAB 21 R projekt. Men jag vete katten ! om det funkar att LÖDA metallen. hälsningar Thomas
|
|
|
Post by Micke on Jun 28, 2006 19:55:21 GMT 1
Thomas: Igor och Pusjkin 15 år, hälsar att de inte äter "Sheba-Fjollmat". Det ska vara torrfoder med tandsten- och hårbollskontroll från IAMS. *MIIIAOOU* ;D
Nja, vanlig mjukmetall från kaviartuber, värmeljus, aluminiumformar, vinflaskor, etc, etc, har jag massor av. Jag behöver mjuk Mässing eller koppar av två anledningar,
1- Metallen skall vara präglingbar (max 0,1mm). 2- Metallen skall vara lödbar (aluminium och annan vitmetall går bort).
/Mik
|
|