|
Post by pebben on Jun 10, 2006 23:47:19 GMT 1
jag drar mej nästan för att fråga något som alla byggers värkar kunna men nu är det så att jag undrar om någon skulle vilja förklara hur denna teknik går till? //pebben
|
|
|
Post by Micke on Jun 11, 2006 0:15:08 GMT 1
Ursäkta att jag svarar på allt du skriver men det verkar bara vi två här på forumet denna afton. Vad gör folk? Är det fotbollen som hägrar eller är folk ute och super bort skatteåterbäringen? ;D Nåväl, jag är ingen expert på torrborstningens ädla teknik men i teorin funkar det såhär: Man tar en (flat?) pensel och doppar försiktigt i en ljus färg (torrborstning handlar om att simulera "högdagrar" - Ställen där ljuset träffar). Sedan torkar man bort nästa all färg från penseln, den ska nästan vara torr. Stryk sedan penseln försiktigt mot den del du vill accentuera så att små mängder ljus färg fastnar. Säkert kan någon av övriga byggers klargöra bättre men detta är i allafall grundidén.
|
|
|
Post by pebben on Jun 11, 2006 1:47:21 GMT 1
;D ha ha det kanske är så att det bara är vi som är riktiga nattugglor men vad ska man göra läste ut mitt senaste loppis fynd igår (blev som barn igen)biggles flyger mot öster och är för seg för att bygga så då blir det dator som gäller och tack för hjälpen föresten nu förstår jag att jag har missuppfattat tekniken helt själv har jag provat att först måla sen ta en grövre pensel och försökt att typ borsta av kanter o dyl med ett inte alltför inspererande resultat Mvh pebben
|
|
|
Post by Micke on Jun 11, 2006 11:25:56 GMT 1
|
|
|
Post by DCycle on Jun 11, 2006 18:09:28 GMT 1
Personligen tycker jag att det är omöjligt att torrborsta med akrylfärger. De torkar för fort. Brukar mest använda oljefärg för detta, alternativt Humbrol, motsv.
Brukar borsta bort färgen mot ett papper. Sedan testborstar jag mot min färgpalett som har en hel del gammal torkad färg på sig, för att se att det är tillräckligt med färg på penseln.
|
|
|
Post by Braemp on Jun 11, 2006 18:19:28 GMT 1
Viktigt är också att färgen du torrborstar på bör vara matt. Det är liksom den lite frostiga matta ytan som gör att det fäster. På en blank glider det bara ikring och blir en massa kladd.
|
|
|
Post by pebben on Jun 11, 2006 18:43:50 GMT 1
tack så hemskt mycket till alla dessa exelenta tips bara ett övnings obj som saknas
//pebben
|
|
|
Post by pebben on Jun 21, 2006 21:56:28 GMT 1
nu har jag skaffat tamiya weatherine master snow soot rust ska bli kul att testa (tittade även på en ny spruta men får avakta lite med det) //pebben
|
|