|
Post by Braemp on May 16, 2006 16:32:53 GMT 1
Inspirerad av den fina hemliga presenten från i fredags så plockade jag fram ett tidigare flygprojekt: Tamiyas p 51-B. Jag har hunnit fram till det roliga nämligen målningsfasen. Efter att ha maskat av och målat en par kvällar så gav jag mig på att lägga några lager johnson klar igår. Det bar sig inte bättre än att jag lyckade spilla ner rejält med klarlack på planet. Snabbt slängde jag det under diskbänkskranen för att om möjligt spola bort så mycket som möjligt medan jag i tanken svor över allt sliparbete jag nu såg framför mig. Jag lade det åt sidan och våndades medan det torkade under natten. Imorse såg jag att det inte var så illa, det var lite skiftningar i lacken, vissa delar var mattare än andra partier inget som inte går att fixa ganska lätt. Det roliga var dock att hade blivit en intressant effekt på sina ställen. Små skiftningar som faktiskt såg ut som chippad färg eller nån sorts oxidering. Faktiskt inte helt oävet och något som jag nog ska experimentera lite på. troligt är att det var på ställen där lacken inte var helt torr när jag spolade den med vatten.
/B
|
|
|
Post by Bengt on May 17, 2006 0:48:26 GMT 1
OK, jag förutsätter att detta inte var en NMF-kärra? Då måste jag fråga, "lacken inte var helt torr" - avser detta Johnson eller underliggande (grön?) färg? Vanligt tillvägagångssätt säger att färgen under borde ha varit torr innan du gav dej på klarlacken men det är bäst att fråga. Om det nu enbart var klarlacken som gav detta resultat så blir det desto intressantare, innebär en ny typ av vädring som mej veterligt inte har förekommit förrut.
|
|
|
Post by Braemp on May 17, 2006 1:00:03 GMT 1
NMF kärra?? Ehhm Norges Musikkorps förbund? Google gav inga troliga alternativ direkt. Sorry men jag är en total Noob vad gäller flyg, för jag antar att det är flyg du talar om Men det var alltså Johnson som inte var riktigt torr eftersom jag precis lagt ett lager sådan. Grönfärgen antar jag torkat eftersom jag målat den kvällen innan. Vidare kan jag berätta att efter ytterligare några översprayningar med Johnson försvann effekten helt.
|
|
|
Post by Micke on May 17, 2006 11:25:48 GMT 1
*LOL* Nomenklaturproblem! ;D
BMF= Bare Metal Finish, dvs - Metallren.
|
|
|
Post by Bengt on May 17, 2006 12:51:32 GMT 1
Eller Natural Metal Finish, båda varianterna är valida. Sorry.
|
|
|
Post by Braemp on May 17, 2006 15:01:39 GMT 1
Jaja, bmf vet man ju vad det är ... ;D
|
|