|
Post by DCycle on Aug 22, 2005 14:05:46 GMT 1
Vägrar använda det engelska ordet "Putty". Hur som haver, min tub av märket Humbrol verkar inte vara på sina glansdagar, utan skiten verkar torka och stelna innan den ens kommit ut ur tuben. Har försökt fylla på med lite penseltvätt i tuben för att lösa upp den, men det fungerar sisådär.
Vad rekommenderar ni för spackel? Ska humbrol vara så torr och klumpig som min är? I och med att den är ganska seg av sig, så blir precisionen väldigt svår...
Något "civilt" märke, typ plastic padding?w
|
|
|
Post by one0wonder on Aug 22, 2005 16:23:43 GMT 1
Whatever turns you on baby har märkt en viss skilnad mellan humbrol spackeltuber. När den är bra är den helt ok ... inte Squadron putty direkt men helt funktionelt. Tamiya är bättre än Humbrol men dyrare så jag använder dom till olika spackling ex Zimmerit = Humbrol ...finare arbeten Tamiya eller Squadron. Annars så funkar tippex på skarvar osv Annars så borde det fungera med Humbrol thinner eller liquid glue (osäkert vad som späder men någon är det) för att mjuka upp spaklet...men gör det på palett typ Civila märken biter ju inte så ofta fast i plasten så bra utan binder mot ytan genom kohesion och inte genom "smältning" . Detta är både bra och dåligt.
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Aug 23, 2005 14:39:58 GMT 1
Jag har använt Humbrol's liquid poly för att tunna ut spacket, både Humbrol och Gunze's Mr Surfacer. Aplisering med pensel ger en större precision seciellt om man vill undvika att spackla igen panellinjer. Nackdelen är dock denna Jon
|
|
|
Post by Tandapan on Aug 23, 2005 16:30:05 GMT 1
Jag använder Milliput för det mesta. Stinker inte och är enormt lätt att forma med hjälp av lite vatten och en fingertopp eller annat lämpligt verktyg. För småjobb blir det dock Gunze Mr. Surfacer 500 eller 1000. Om man absolut måste använda något annat föredrar jag Tamiya Putty. Har haft min tub i evigheter och den funkar bara fint.
|
|
|
Post by Krilleman on Aug 24, 2005 8:10:29 GMT 1
Jag brukar använda lite olika saker beroende på vad som skall fyllas. Humbrols modelfiller eller GWs "Green Stuff" är det jag använder mest.
|
|
buran
New Member
|
Post by buran on Feb 12, 2006 21:23:45 GMT 1
|
|
|
Post by DCycle on Feb 11, 2010 9:29:28 GMT 1
Jag bumpar en gammal tråd. Köpte min första omgång Milliput i förra veckan. Mina tidigare referenser för knådepoxy har varit Gamesworkshops Greenstuff och Plastic Paddings Repair Express. Djävlar sådan skillnad det var! Milliputs överlägsenhet för modellbygge går inte att jämföra med de tidigare två varianterna. Det första som slog mig var torktiden. Milliput blir inte stelt på 2-3 minuter som övriga två blir, utan är formbart upp till några timmar. Det andra som slog mig var milliputs vattenlöslighet. Inga problem att finputsa en skarv som man spacklar, utan det är bara att stryka den med en våt pensel. Så... jag har varit ovetande och oklok. Jag rekommenderar verkligen Milliput. Ska nog t.o.m. ge mig på att försöka skulptera lite saker också med det. Priset, går inte att klaga på heller: GW PlasticPadding Milliput 1Milliput 2Värt att notera är att det är mycket mer i en Milliputförpackning än de andra två också. 113 gram vs. 20 respektive 48 gram.
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 11, 2010 10:01:27 GMT 1
You have taken your first step into a larger world, Luke. ;D
Milliput är verkligen fantastiskt, bara man har tid att vänta ut att det härdar. Jag låter det härda i minst 24 timmar för säkerhets skull.
Att det går att skulptera med vatten/finger/pensel är suveränt och som jag nämnde i Dornier-tråden går det att slipa glasblankt också.
Jag har använt det till att laga en flisa som gick ur en av våra Matteus-tallrikar. Superlimmade fast den lossnade biten och fyllde igen de saknade bitarna av glasyr med Milliput. Det var nog minst fem år sedan och det håller än!
|
|