|
Post by Micke on Jul 27, 2005 11:12:57 GMT 1
Endast vagt modellbyggerelaterat: Jag har sett att några av er har lyckats få er TV att visa filmer och bildspel från datorn - Ett trevligt sätt att underhålla gäster. Själv lyckas jag inte få detta att fungera och jag fattar inte vad jag gör fel! Jag har ett GeForce3 Ti 200 kort med S-VHS utgång och en TV med motsvarande S-VHS ingång. Jag kör WinXP Home edition. Varken ljud eller bild skickas till TV'n och jag är inte ens säker på att datorn fattar att den ska skicka iväg någon information. Är det någon här som är insatt i detta ämne nog för att ge mig några tips?
|
|
|
Post by Bengt on Jul 27, 2005 19:32:21 GMT 1
Nu har jag inte själv varit och pysslat med just den varianten, men om jag inte missminner mej så måste du gå in i drivern för GF3 och tala om att du vill ha ut bild via den porten. GF4 tror jag själv känner av om en TV finns ansluten. Osså hundra andra varianter för andra grafikkort...
|
|
|
Post by Krilleman on Jul 27, 2005 22:04:29 GMT 1
Hmmm..nu sitter jag inte vid min egen dator förrän tidigast i morgon (läs: torsdag) men jag tror jag gjort då här:
Tanka ner ett program som heter nView (tror det finns på Nvidias hemsida). Genom det kan man välja bildskärms inställningar och då skall du välja att klona din skärm till Tvn. Obs! du måste nog starta om datorn och sånt.
Förhoppningsvis får du någon najs bild.
|
|
|
Post by Micke on Jul 27, 2005 22:05:33 GMT 1
Däri ligger problemet... GF3 har hittat TV'n men vägrar skicka något dit. Tv'ns (inställd på rätt kanal) bild fladdrar till en aning, ungefär som om monitorn brukar göra om man lagt sin mobil litet för nära men annars händer inget. EDIT: Oj! Vi skrev visst samtidigt, Krille. Jag har nView men som jag förstår så tillåter inte WinXp HE att man klonar..? Hursomhelst ska man kunna skicka bilden ändå även om bildskärmen slocknar i processen. Det funkar dock inte heller på min dator.
|
|
|
Post by Krilleman on Jul 27, 2005 22:44:15 GMT 1
Hmmmm....det funkade bra för mig att köra samma bild på Tvn och på Datorn (med XP He) men när jag uppdaterade mitt grafikkort måste jag välja på vilken skärm jag vill se filmen (för detta gäller bara filmer). För jag gör helt enkelt så att jag startar filmsnutten, pausar yter så att Tvn klassas som huvudskärm och sätter igång filmen igen. På min dator ser jag att tex mediaspelaren spelar upp något men inte exakt vad den spelar upp eftersom själva bildfönstret (i mediaspelaren är svart).
Jag har haft ett j*kla krångel med detta innan jag fick det bra. Vet inte hur många gånger det sket sig innan jag blev nöjd (om jag någonsin är det).
Hoppas det löser sig. Kan nog komma med bättre hjälp under morgondagen när jag sitter framför min egen burk.
|
|
|
Post by Micke on Jul 27, 2005 23:40:33 GMT 1
Tack Krille! Jag ska kolla om en uppdatering av drivrutinerna hjälper.
Tar tacksamt emot fortsatt hjälp.
|
|
|
Post by Krilleman on Jul 28, 2005 14:53:32 GMT 1
Hur har det gått?
|
|
|
Post by Micke on Jul 28, 2005 21:50:46 GMT 1
Hmm... inget vidare faktiskt. Uppgraderingen av drivrutinerna gav inget men jag testade en annan kabel som konverterar S-Video till RCA och då fick jag i allafall ut ljud via tv'n. Sen tog det stopp igen. Någon slags "fladder" kommer upp på tv'n men inget som ens liknar en bild och jag hittar ingen inställning som förändrar något till det bättre.
|
|