|
Post by DCycle on Jul 25, 2005 16:56:28 GMT 1
Var på Fantasia idag och tänkte införskaffa tegelmönstrad Plasticard till ett kommande projekt. Visst hade de det, och jag tänkte gå till kassan för att betala... tills jag upptäckte prislappen. 135 spänn för ett ark (~15x25cm???)! Blev väldigt snål direkt... Känns inte direkt värt att betala så mkt för så lite. Så... Till kontentan... Har ni något bättre tips för tegelstruktur? Min vanliga teknik att göra tegelmönster på frigolit och klä med några lager spackel känns inte så precis som jag vill ha det. Funderar på att ev. göra en gipsgjutning och skrapa ut tegelmönster... Bygnationen skall vara välvd, alltså insidan på en murad täckt skyttegrav. Typ denna:
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jul 26, 2005 13:48:09 GMT 1
Varför inte göra en negativ gjutform i modellera eller plastelina och slåut i gips? Jag har ingen erfarenhet av att göra nåt sådant men??? Har inte Tamiya någon tegelmur som skulle kunna fungera som förlaga?
Jon
|
|
|
Post by DCycle on Jul 26, 2005 20:27:08 GMT 1
Tamiyas mur säljs på Lekbiten... så det är en idé... Ska kolla upp alternativet.
|
|
|
Post by Braemp on Aug 11, 2005 23:32:07 GMT 1
Neeeeeeeeeeeeeeeej inte tamiyas tegelmur!
Gör såhär:
Köp modellgips och ett paket big pack glass, ät upp glassen.
Häll sedan ett lager gips (tjockleken bestämmer du själv beroende på hur tjock din tegelvägg/mur ska vara) i tomlådan och låt stelna.
Knacka försiktigt ur gipset.
Du har nu en platta som du medelst kniv, linjal och diverse verktyg kan göra till; Tegelmur, trottoar, kullerstensgata, putsad vägg med rasad puts och synlig underliggande mur... kort sagt din fantasi sätter gränsen... Billigt och tusenmiljoner ggr mycket snyggare än både plasicard och tamiyas GRÄSLIGA tegelmur. nackdelen är att det är sprött och skört och ganska tungt material. Men det är billigt!
Edit:
Jeez... måste lära mig läsa klart inläggen innan jag skriver. Nu när jag läst din fråga så föreslår att du gjuter gipset i en form som är lite välvd, kanske du måste köpa en liter Fanta istället för glass. Skär flaskan i två delar, häll i gipset i en och tryck dit den andra halvan. Borde ge en shysst välvd form. Sen får du göra de raka väggarna i glasspaketet och limma ihop hela kalaset med vitlim.
|
|
|
Post by Micke on Aug 12, 2005 0:00:35 GMT 1
En tanke: Visst finns (fanns?) det gips som var litet tåligare än vanligt hobbygips? Jag har för mig att man använde det för att gjuta schackpjäser när jag var kid. Hursomhelst borde det väl funka alldelens utmärkt till DCycles övningar? (2 minuter senare) Jag ser just att Pandurokatalogen (don't leave home without it!) ;D har tre olika typer av gips: - Alabastergips (vanligt) - Stengips (det jag tänkte på) - Terrakottagips (tegelfärgat, praktiskt!)
|
|
|
Post by DCycle on Aug 12, 2005 0:02:30 GMT 1
Detta dio ligger lite i startgroparna fortfarande,men har tjuvstartat med lite småtester. Lösningen verkar bli att jag skippar tegelgångarna, och gör stenväggar istället, lite vågiga, ungefär som man kan se i tunnelbanan. Jag gjuter på plastalina som jag knådat till en negativ form... Får se om det fungerar hela vägen ut. (Gjuter med gips.) Har även testat just din teknik som du beskrev, dock med frihandsskulptering. Den plattan duger nog mer som golvtegel, då den är ganska oregelbunden.
|
|
|
Post by Braemp on Aug 12, 2005 0:57:21 GMT 1
ok! alabaster antar jag är det som kallas för hobbygips?
måste genast åka och köpa en påse stengips! Jag tror det är det som alla stora dioramabyggare använder, har läst Marjin van girls artiklar om att göra hus. Han använder nåt som kallas "ceramic plaster" på engelska. har försökt förklara det för snubben på K-närsshopen men det gick inge bra alls.
att testa nästa gång: stengips!
Edit: Kom på en grej. Läste en artikel om konservatorer och hur de arbetade. När de ska sätta djuren på sten"baser" så använder de inte riktiga stenar, det är alltför klumpigt. De gjuter istället av stenar genom att pensla silikon på en lämplig sten och sen häller de gips, alabaster, sten eller terrakotta who knows, och gör en avgjutning som de målar. Kanske kan vara nåt att fundera på. I pandurokatalogen finns sån silikon det vet jag.
|
|
|
Post by Micke on Aug 12, 2005 1:22:21 GMT 1
Braempa: Det står såhenna om Alabastergipset i katalogen:
"Specialgips för att gjuta i form. Den är mycket snabbtorkande och finkorning, vilket ger en helt slät yta att måla på. ... något porösare än stengips."
|
|
|
Post by Micke on Aug 12, 2005 1:24:26 GMT 1
Yep, det har jag också läst något om. Men jag tror att de använder latex, inte silikon. Latex och gipsbindor (för att få en stabilare form).
|
|
|
Post by Braemp on Aug 12, 2005 1:33:10 GMT 1
Jupp, Latex var det! Men är inte det som silikon... sa killen som har problem med facktermerna. ha ha fattar att jag inte får vad jag tänkt, när jag inte vet vad det heter.....
|
|
|
Post by Micke on Aug 12, 2005 1:38:14 GMT 1
Hehe! Jag tror att latex är saven från gummiträdet men vad silikon består av (förrutom kisel) har jag ingen aning om. Jag sov mest på kemilektionerna tyvärr För att vare helt korrekt så kallar Panduro sin produkt för "Formgummi". Låter som Profil tycker jag.
|
|
|
Post by Braemp on Aug 12, 2005 1:46:15 GMT 1
hrmmm... tur att inte Bengt har hittat denna tråden Annars så kom jag att tänka på Prince august som förr i tiden hade en serie med riddarborgar och färdiga formar att gjuta stenar så man kunde bygga sin egen. Inte tegelstenar direkt men kanske nåt att kolla in?
|
|
|
Post by Micke on Aug 12, 2005 2:00:44 GMT 1
|
|
|
Post by Micke on Aug 12, 2005 2:06:28 GMT 1
|
|
|
Post by Bengt on Aug 12, 2005 9:20:19 GMT 1
Det var ju klart att jag skulle få mej en släng så där i förbifarten. Jodå, jag har läst, lett och hållit fingrarna i styr.
|
|