|
Post by Micke on Jul 21, 2005 22:32:38 GMT 1
Jag vet inte om detta är någon nyhet för er men jag tänkte att det kanske kunde vara av intresse att redovisa här på forumet. Min gamla, fina blå flaska med Johnson Klar Polish var slut och jag behövde hitta en ny flaska (jag använder den uteslutande till att doppa huvar i). Problemet var bara att det inte fanns några blå flaskor på någon av de butiker jag brukar besöka i syftet! Rackarns, tänkte jag och gick hem för att studera min egen flaska och skriva ner exakt vad den hette och vad den innehöll. Då visade det sig att Johnson helt bytt design och att den nya flaskan med samma(?) innehåll numera ser ut så här: Flaskan till vänster är alltså den nya och heter - SC Johnson PLEDGE Klar Polish. Bara så ni vet.
|
|
|
Post by newsoft on Jul 22, 2005 12:33:05 GMT 1
Det ryktas ju tyvärr att innehållet inte längre är riktigt samma och att egenskaperna försämrats en del (för modellbygge iaf), men detta återstår ju att se tills man provat. Bra spanat där Micke. Nu slipper man gå och leta i onödan, fast min nuvarande flaska räcker nog några år till. ;D
|
|
|
Post by Tandapan on Jul 22, 2005 14:37:27 GMT 1
Tack så mycket för mödan, Micke!
|
|
|
Post by Micke on Jul 22, 2005 15:04:31 GMT 1
Enligt den eminenta sammanställningen "The complete Future" av Matt Swan ( www.swannysmodels.com/TheCompleteFuture.html så är det en myt att receptet på Future skulle ha ändrats. Problemet med sprickbildning verkar mest bero på dåligt/fel underarbete.
|
|
|
Post by Tandapan on Jul 22, 2005 17:21:05 GMT 1
Jag har råkat ut för ovan nämnda sprickbildning. På min Accurate Miniatures-Avenger av alla plan... Tror jag vet vad problemet är; jag hade för bråttom och lät inte lagren med Future torka tillräckligt mycket innan jag dekalerade och avslutade med mattlack. Man måste låta polishen "vila" ordentligt, särskilt om man lagt extra tjocka lager t.ex. där stora stars & bars ska sättas fast.
|
|
|
Post by Micke on Jul 22, 2005 22:43:20 GMT 1
Jag och Bengt filosoferade tidigare om möjligtvis några droppar glycerin blandat i Klar/Future eventuellt skulle kunna förhindra sprickbildning... ingen av oss har dock experimenterat med detta ännu.
|
|
|
Post by Tandapan on Jul 23, 2005 0:03:26 GMT 1
Det kanske kan vara värt att prova. Hittar man det på Apoteket fortfarande? Fast om man inte rushar för mycket som jag gjorde så går det nog bra ändå. Ingen av de andra modellerna jag lackat med Future uppvisar de symptomen och vid byggandet av dem tog jag mig mer tid mellan lagren.
|
|