|
Post by Tandapan on Apr 1, 2005 16:02:24 GMT 1
Jag var inne på en konstnärsaffär här i Kalmar i dag och hittade en rejäl flarra med maskeringsvätska som jag nu snabbtestat. Den verkar faktiskt riktigt lovande. Torkar snabbt (snabbare än Humbrol), hinnan påminner om Humbrol's Maskol och är latex-aktig med samma ammoniaklukt som Humbrol-produkten. Provade att lägga på den med både tvättsvamp och med Tops och den borde funka utmärkt att pensla också. Ska visst gå att ta bort med både suddgummi och t.ex. med en Tops. Ytan jag testade på är målad med Humbrol för evigheter sedan och visade inga som helst tecken på att fläckas av maskeringsvätskan. Tror att denna kan vara en hit om man vill ha mycket för stålarna. 59:- kostade den och som ni ser på bilderna är det ju 75 ml så det borde ju räcka ett tag om den inte torkar ihop. Dessutom är den inte rosa... ;D
|
|
|
Post by Micke on Apr 1, 2005 17:40:39 GMT 1
Intressant!
Vad har vätskan för viskositet? Maskol kan ju kännas litet väl tjock ibland även om den tydligen ska gå att förtunna med vanligt vådis.
|
|
|
Post by Tandapan on Apr 1, 2005 17:58:49 GMT 1
Oj, sorry, glömde nämna att den är rätt lättflytande. Visst, den lär säkert tjockna om det dunstar för mycket av lösningsmedlet, men jag gillar verkligen hur lättarbetad den är just nu iaf.
Bubblorna på ytan beror förstås på att jag tok-skakade den innan jag applicerade eftersom vätskan var lite tjock på ytan där den hade haft luftkontakt. Låter man dem sätta sig har man nog inga bubbelproblem när man lägger på. Ska bli väldigt spännande att testa detta "live".
|
|
|
Post by Micke on Apr 1, 2005 18:59:31 GMT 1
Mums! Det blir till att kolla om den lokale nasaren har något liknande i sitt sortiment. Min Maskolburk börjar bli litet murken.
|
|
|
Post by Bengt on Apr 1, 2005 20:18:33 GMT 1
Efter mitt missöde med D-day-ränderna så är Maskol ett invektiv. Men detta lär jag mej gärna mer om! Står det något på flaskan om vad man ska rengöra verktygen med?
|
|
|
Post by Tandapan on Apr 1, 2005 22:15:41 GMT 1
I bruksanvisningen tryckt på flarran står det:
"After use, wash brushes and pens in soapy water"
Med tanke på att den är rätt neutral i färgen har jag svårt att tänka mig att den färgar av sig på exempelvis matt vitfärg (vilket jag har råkat ut för med Maskol) men jag ska försöka testa det också.
|
|