|
Post by Micke on Mar 17, 2005 12:40:04 GMT 1
Pelle på Vännäs MM behöver veta var i stan man kan få färg bruten i specialnyanser. Han har en spinner från en Sk 61 (bulldog) som har en mörk, Flygvapenblå nyans som han tänkte använda för att få fram en burk färg till resten av flygplanet.
Vart vänder man sig för ett sådant uppdrag?
*Förtydligande*
Pelle behöver alltså tillgång till en sådan där scanner som kan läsa av färgen direkt från föremålet. Dvs; spinnern.
|
|
|
Post by one0wonder on Mar 17, 2005 14:59:36 GMT 1
du borde kunna gå till vilken måleri firma som helst.. ;D.. men för detta bör nog en bilfärgsfirma hittas lacken är ju inte direkt Nordsjö utegrund om jag säger så
|
|
|
Post by Micke on Mar 17, 2005 15:02:02 GMT 1
Just det... Se mitt förtydligande. Jag insåg att frågan var för allmänt ställd.
|
|
|
Post by one0wonder on Mar 17, 2005 15:12:00 GMT 1
men håkan vet nog exakt vem som ska kontaktas
|
|
|
Post by Micke on Mar 17, 2005 15:14:39 GMT 1
Jag hade hoppats på det. ;D
|
|
|
Post by newsoft on Mar 17, 2005 21:19:36 GMT 1
Eller kanske en skyltfirma typ IA Neon? Tänkte främst på den där scannern då. De hade många coola datorer och grejor när jag jobbade där. Faktum är att på den tiden, drygt 15 år sedan, hade de en lackering också.
|
|
|
Post by Micke on Mar 17, 2005 21:30:23 GMT 1
Ja, det var också en idé - Tack, det hade jag aldrig kommit på själv.
|
|
|
Post by Force on Mar 18, 2005 22:29:39 GMT 1
men håkan vet nog exakt vem som ska kontaktas Njae om jag hadde vetat det skulle jag nog inte ha några som helst problem med mina bilfärger. Jag vet att dom har en färgscanner på Färg & Tapet men jag vet inte om den funkar på typ bilfärger vilket dom också blandar till och säljer. Annars är det nog till att göra som på det gamla hederliga viset, blanda på känn och låta det torka och kolla om det blev rätt. Nog för att färgfirmorna också har en hel del färgkartor som man kan kolla och jämföra med men det kan ju ta ett tag. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Micke on Mar 18, 2005 23:47:07 GMT 1
Tack Håkan. Pelle trodde inte att de hade någon färgscanner på Färg & Tapet men det är möjligt att hans uppgifter var gamla. "Blanda på känn" är inte något bra alternativ i detta fall - Större delen av flygplanet är redan målat i originalfärg och Pelle behöver något som matchar 100% för att det inte ska se konstigt ut. Originalfärgen (Wedevåg) tillverkas förvisso fortfarande men är svindyr. Sen är det problemet med att färgen på flygplanet har suttit där några år och "vädrats". Knappast troligt att en burk originalfärg skulle funka.
|
|