|
Post by one0wonder on Jan 22, 2005 20:46:51 GMT 1
funderade på om Braemp kanske kan ge oss en liten lektion i lödning på ett kommande möte? har en aber kanon som behöver lödas, ska fixa utrustning men är ju inte så sugen på att miffa ihop kanonen till en smet av mässing, alu och flussmedel. johan
|
|
|
Post by Bengt on Jan 23, 2005 0:05:13 GMT 1
Johan, en annan sak som du kanske ska fundera på är någonting som kan hålla kanonen medan du löder. Du behöver båda händer för lödpenna och lödtenn. Och eftersom metall leder värme rätt bra och det är godset som ska värmas av pennan för att sedan smälta tennet så bör hållaren helst inte bestå av något smältbart.
|
|
|
Post by Force on Jan 23, 2005 2:53:39 GMT 1
Jag har pysslat lite med lödning i mina dar, bl a lödde jag kylare till bilar i 1½ år i sträck plus ett antal månader nu på vinterhalvåren, det händer att vi löder både det ena och det andra förutom kylare också. Till flussmedel kan jag rekommendera sk lödvatten, det är en lätt frätande syra som tillsammans med värme rengör utan att söla ner, ifall man vill kan man späda ut det med lite vatten. Största problemet med lödning är att få samma temperatur på grejjerna, har man en tjock del och en tunn så blir värmen lätt olika och tennet tar bara på den tunna delen. Delar av samma tjocklek är betydligt lättare att löda då dom uppnår rätt temperatur ungefär samtidigt. Sen hoppas jag att du inte tänkt löda aluminium Johan ("en smet av mässing, alu och flussmedel") för det fixar man nog inte med en lödpenna, men jag förmodar att det är kanonröret som är gjort av aluminium. Det går att löda aluminium med ett speciellt aluminiumlod men det är INTE lätt och det kräver mycket värme. Jag tror inte att du behöver vara rädd att det ska bli en mässing, alu, flussmedel smet , tenn har en betydligt lägre smältpunkt (radiolödtenn ca 183 grader) än både mässing och aluminium Det krävs betydligt mycket mer värme än vad en lödpenna kan åstadkomma för att smälta både mässing (smältpunkten varierar lite beroende på legering men ligger nånstans runt 800-900 grader) och aluminium (ca 660 grader) så det är nog riskfritt att det ska bli kanonsoppa. ;D [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Braemp on Mar 5, 2005 22:58:04 GMT 1
Oj, jag har helt missat denna förfrågan... sorry. Jag hade en tanke att jag skulle göra en ny "så gör man" i lödning, (borde kanske heta så gör jag) men tiden har inte riktigt funnits. Dessutom tror jag att det är bättre att visa live hur jag brukar göra. Jag tar med mig lite grejer till nästa möte, no problemo.
|
|