|
Post by one0wonder on Dec 23, 2004 17:16:57 GMT 1
Jag måste vara felnavlad eller så. T.Sprayen fungerar sämre än det mesta för mig, vad kan jag göra för fel? Den flyter ihop eller vad man ska kalla det.( fläckar som saknar färg efter en stund, ett inte helt okänt fenomen på T.s akrylfärg) Den löser upp grundfärgen och gör smet av blandningen. Akryl och enamelfärgblandning? hmmmm. Men den fungerar bra för er andra? Har bara använt blanka färger om det är någon hjälp Johan
|
|
|
Post by Bengt on Dec 23, 2004 22:11:39 GMT 1
Sorry, har ingen aning. Sedan jag skaffade SilAir är det bara luftborste som gäller för mej. Men en sak som jag lärt mej om sprayburkar är att när man skakat sej less så ska man skaka lika länge till (inget snusk nu Johan!).
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 23, 2004 22:56:01 GMT 1
hö ... va ...skulle jag .... förmodligen skulle jag det
|
|
|
Post by Force on Dec 24, 2004 23:44:52 GMT 1
Det verkar som om inte grundfärgen och topplacken riktigt trivs ihop och det kan vara en del av problemet. Tamiya sprejfärg är en typ av lackfärg så man måste använda en grund som tål den och Tamiya har en egen vit surface primer som funkar, den finns på Lekbiten för övrigt. Är dom där fläckarna som saknar färg sk "fisheyes" så kan det också vara brisfällig rengöring före lack så det finns släppmedel kvar på plasten. Men det är ju "basic knowledge" så jag förmodar att du tvättat av modellen före lackering Johan. Tamiya färgen ska gå bra att ta bort med tvättsprit(rubbing alcohol), typ nån 90plus procentig för starkt ska det va, det är bara att bada det man ska ta färgen av i den ett par timmar eller så, så ska färgen släppa. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 26, 2004 11:18:03 GMT 1
tja .... färgen gick ju bra att torka bort med hushållspapper. ... Det är bara att börja bryta akrylfärg då så att man får rätt kulör. Ett alternativ är ju att spraya i en burk och utvinna färg från den till sprutan. inte vet jag vad fisheyes är men vissa Tamiya akryl har tendenser att inte täcka efter målning. det har något med ytspänningen att göra.
|
|
|
Post by Krilleman on Dec 26, 2004 23:47:15 GMT 1
Själv använder jag Citadels svarta grundspray innan jag sprayar på T:s. Har funkat rätt bra för mig faktiskt.
|
|
|
Post by Force on Dec 28, 2004 0:25:16 GMT 1
tja .... färgen gick ju bra att torka bort med hushållspapper. ... Det är bara att börja bryta akrylfärg då så att man får rätt kulör. Ett alternativ är ju att spraya i en burk och utvinna färg från den till sprutan. inte vet jag vad fisheyes är men vissa Tamiya akryl har tendenser att inte täcka efter målning. det har något med ytspänningen att göra. Så kallade "Fisheyes" kan man få om man har någon typ av fett kvar på ytan man ska måla t ex silikon, formsläppmedel eller dylikt. Färgen stöts bort och det blir alltså små runda fläckar där inte färgen tar alls, typ gropar i färgen som nästan ser ut som just fiskögon. Sen var det det där med Tamiya sprejfärgens borttagning, det är när den torkat den är lite svår att ta bort och det enda som tydligen ska funka bra är sprit, och stark sådan. Men jag tror fortfarande att det är grundfärgen som är boven i dramat när det gäller din "misslyckade" lackering. Eftersom Tamiyas sprejfärger är en typ av lackfärg och inte akryl som småburkarna så måste man använda en grundärg som tål lackfärgens lösningsmedel, t ex Tamiyas egen men det finns säkert andra som också funkar bra. Jag har inte hört så många som haft problem med dessa sprejfärger men dom har kanske använt en annan grund än den du använde Johan, dom problem jag hört om är när folk lackat med denna färg utan att grunda först och då reagerade plasten på lösningsmedlet i färgen. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|