|
Post by Micke on Oct 19, 2004 13:30:14 GMT 1
Hej!
Har vi några datorkunniga här som kan hjälpa mig. Jag tänkte skaffa mer minne till min dator men jag fattar inte riktigt vilken typ jag ska ha. I manualen står följande:
• Four RIMM sockets - Two Direct-RDRAM channels with two RIMMs per channel • Supports maximum of 32 Direct RDRAM devices per channel • Supports 128MB to 2GB system memory using 64Mbit, 128Mbit or 256Mbit technology - PC-600 or PC-800 RDRAM • Supports single-sided or double-sided RIMM • RIMM with SPD (Serial Presence Detect) data structure will provide optimal memory operation • ECC supported
Kan någon vänlig själ dekryptera detta och tipsa om någon bra återförsäljare?
Mvh
|
|
|
Post by Bengt on Oct 19, 2004 13:46:42 GMT 1
Gå in på www.dustin.se, fritextsök på RIMM. Sedan är det bara att välja vad plånboken orkar med - du kan ta 64, 158 eller 256 MB, med eller utan ECC. Ditt motherboard verkar klara både 600 och 800 MHz RDRAM. Sen brukar det vara så att brädan vill ha samma sort på alla monterade minneskrestar.
|
|
|
Post by Micke on Oct 19, 2004 13:53:14 GMT 1
Tack, mäster! Då måste jag alltså öppna burken och kika på vad som sitter där? Ryker inte garantin då?
|
|
|
Post by Micke on Oct 19, 2004 13:59:27 GMT 1
Kingston, Viking - Olika prisklasser må man säga. 600 och 800 Mhz - Vad välja? Vilken djungel!
|
|
|
Post by Micke on Oct 19, 2004 14:36:00 GMT 1
Jag kollade med en lokal datornasare och fick följande svar: "Du behöver tyvärr rambus minne - en teknik som övergavs för några år sedan så dom är dyra 2* 256 mb kkostar tillsammans 2795:- Nedan är kanske ett bättre alternativ: Uppgraderingspaket Landstingets Personalköp P4 2.0 Vi har fått så många samtal om dessa från folk som vill sätta in mer interminne då man tycker att det behövs idag. Tyvärr använder dessa datorer en minnesteknik, rambus, som utgått och minne till dessa är väldigt dyrt. Det bästa och billigaste alternativet är att byta moderkort till ett som stöder DDR minne och dessutom även klarar de nya Pentium 4 processorerna med 1 mb Cache (Prescott). Vi rekommenderar följande: -Moderkort Jet VIA PT800 3 PCI 1 8x agp - lan och dolby 5.1 med hyperthread stöd 752:- -512 DDR 400 950:- Summa 1702:- " Skoj...
|
|
|
Post by Bengt on Oct 19, 2004 15:31:43 GMT 1
Mitt tips är att du går in på Datakometen och förklarar vad som är på G. Jag har bara goda erfarenheter av dem. Moderbrädan som landstinget föreslår har tydligen nätverk, ljud mm inbyggt, nå't som jag brukar försöka undvika sedan Compaq höll på med sådant runt -90. Och jag ser inget i deras utskick om att du får hjälp med att montera in den nya brädan.
|
|
|
Post by Micke on Oct 19, 2004 18:25:39 GMT 1
Jag frågade TT;s Data (de med erbjudandet) om MOBO:t skulle funka med min nuvarande setup - Svaret var jakande... Hmm... det verkar som om jag får ta mig in till Datakometen och be om en "second opinion".
Än en gång tack.
|
|