|
Post by Micke on Jul 10, 2004 14:39:18 GMT 1
Jag såg en packe billiga penslar på CO och tänkte genast att penselhåret skulle passa utmärkt som långt gräs i 1:35. Problemet är bara att penselhåret på dessa penslar är svart. Visst kan jag måla penselstråna, men då riskerar jag att de blir tjock och fult. Jag skulle föredra att bleka bort den mörka färgen och sedan färga in stråna i lämpliga nyanser. (grönt, brunt, beige). Någon som har några tips på hur man ändrar färg på en pensel?
|
|
|
Post by Bengt on Jul 10, 2004 17:07:41 GMT 1
Det beror väl kanske på vad penseln är gjord av. Jag menar - är det hår så är det väl inget problem, hår bleks på frisörsalonger varje dag och det finns även produkter för hemmabruk. Väteperoxid tror jag det hette förr. Om stråna däremot är av konstfiber så blir det lite mer problematiskt. Men prova med Klorin. Eller Remol? Fläckborttagningsmedel?
|
|
|
Post by Micke on Jul 10, 2004 17:38:09 GMT 1
"Naturborst" står det på förpackningen - Ska jag tolka det som riktigt hår?
Väteperoxid - Det får mig att minnas 80-talet ;D
|
|
|
Post by Bengt on Jul 10, 2004 19:48:01 GMT 1
Naturborst, då bör det vara hår av något slag. Såvida de inte tagit fram någon cellulosaprodukt för att imitera hår.
|
|
|
Post by Micke on Jul 11, 2004 15:02:16 GMT 1
Cellulosa är det inte - I allafall bet inte Aceton på vare sig färg eller hår.
|
|
|
Post by Bengt on Jul 11, 2004 15:33:24 GMT 1
OK, prova ett Klorin-bad i sluten burk över natten. Funkar inte det är det läge att börja kolla hårvårdsprodukterna.
|
|
|
Post by Micke on Jul 11, 2004 23:10:22 GMT 1
Hur dum är jag då! Det finns ju penslar som redan är blekta! ÖB har ett fint sortiment, och billigt dessutom.
|
|
|
Post by Bengt on Jul 12, 2004 12:19:52 GMT 1
Var inte för hård mot dej själv. Det var ingen annan som påpekade detta heller.
|
|
|
Post by Braemp on Jul 13, 2004 11:56:03 GMT 1
ha ha
Jag säger inget utom:
Gå på classe ohlssons kolla in avdelningen för rörmokeri Köp en påse lin för gängtätning. Bra att ha om kranen droppar och fungerar dessutom som gräs.
|
|
|
Post by Micke on Jul 13, 2004 14:08:14 GMT 1
Gängtätning? Du snackar lin, Braempa! Jo, det var liksom "plan B". ;D Men linet är inte lika styvt som penselstrån.
|
|
|
Post by Braemp on Jul 13, 2004 15:21:28 GMT 1
Japp det snackar jag... men du har alldeles rätt. Absolut bäst blir det om man blandar olika sorter. Alltså man kan tänka att olika sorters hår motsvarar olika sotrers gräs i verkligheten. Jag köpte en billig rakborste, av svinborst (inget man använder inom barberarbranschen) jag tror de har den typen på konstnärsshopen eller på dekorima. Mycket gräs fick man. Dessa strån passar även utmärk om man vill göra strån av mer ädelt slag typ vete eller havre.
|
|
|
Post by Micke on Jul 13, 2004 19:07:05 GMT 1
Jag såg just något på Buketten som hette "Sisal" - Det såg ut som lin men var något stävare i konsistensen.
Rakborstar är bra - De är dessutom fint färgade redan med mörka toppar.
Hmm... Katthår kanske funkar till något? (Kom kisse, kisse. Kom till husse - Saxen är inte farlig.)
|
|
|
Post by Bengt on Jul 13, 2004 20:01:27 GMT 1
LOL! Nu blir det tempelkatter hemma hos Micke. ;D "Glöm inte en skön liten gel efter rakningen." (Fab 5)
|
|