|
Post by one0wonder on Apr 2, 2007 1:08:02 GMT 1
Efter att försökt få fart på mitt byggande med ett enkelt billbygge så har jag förståt att de finns inga genvägar till det enkla bygget dårå. Om man monterade inredningen som beskrivningen visade blev torpedvägen ca 1 mm fel medans dörrkarmarna låg hela tre mm fel, jämfört med karrosen. Så det blev att sprätta bort torpeden och limma fast den 1 mm framåt samt att skära bort delar av kupebaljan så att denna kunde skjutas tre mm bakåt. Vidare så fanns ingen styrning för hur baljan skulle sitta på underredet. den blev ju förstås 1 mm fel i sida vid montering, spräta bort och gör rätt. Vidare så trodde jag att det var piece of cake att hitta referenser, ack vad jag mistog mig. Ointressanta detaljbilder och ombyggda ekipage fanns det gott om. Samt en besathet att snåla med tillgängligheten på bilderna.
Men man ska inte gnäla har jag hört
|
|
|
Post by Force on Apr 2, 2007 21:27:17 GMT 1
Ja du ser...vi har det inte lätt! ;D På gamla bilmodeller är väl inte passform något man kan räkna med utan den kan vara mer eller mindre bristfällig...så man får vara lite uppfinningsrik för att få ihop eländet. Du talade inte om vilken modell du försöker bygga, det är inte omöjligt att jag har referenser...åtminstone om den är Amerikansk...men det är den väl inte förståss. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by one0wonder on Apr 3, 2007 22:31:51 GMT 1
Det är revells 68:a firebird från 2001. Har nog hittat allt jag behöver i fråga om bilder, men det har tagit tid samt att jag blev av med den första samlingen då Hd:n dog. Just nu försöker jag återskapa inredningen så gott det går.
|
|
|
Post by Force on Apr 4, 2007 17:33:00 GMT 1
Ja då förstår jag att du har problem, den modellen tillhör tyvärr inte Revells bättre fastän den är så ny. 67-69 Firebird delar chassie och stora delar av karossen med Camaro av samma årsmodeller, så om Revell utgått från sina fina 69 Camaromodeller och bara gjort en ny motor, kaross, delar av inredningen och krom så hadde nog slutresultatet blivit ett annat eftersom Camaron är betydligt bättre gjord. Även jag hadde en del bekymmer när jag byggde min (den mörkblå som stog på Lekbiten ett tag), det var massor med grejjor jag fick fixa på den, bl a bakre huvhörnen som saknades, korta av headers, bygga om avgassystemet bak, mickla med inredning och chassie för att det skulle se bättre ut mm. Till sist ledsnade jag och gick den gyllene medelvägen så modellen fick bli som den blev, skiten skulle bara ihop. Nu var väl alla problem jag hadde med min inte helt och hållet Revells fel utan en del berodde nog på att jag bytte till andra fälgar och däck och den sänktes lite fram. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by one0wonder on Apr 4, 2007 19:48:30 GMT 1
fanstyget saknar servo till bromsarna också. ska se om det finns några grejor jag kan ta från mina gamla bilmodeller i torsåker, det ska finnas minst en äldre monogram z28(69:a) i varierande stadium av sönderfall. jag har hyffsad koll på vad som borde göras med inredningen , då menar jag inte kinapuffar vad är fel på avgaseriet? huvhörnen?` headers vad är det på en volvo eller hundkoja? du föresten vad är det för färg på kylfläktens vingar?
|
|
|
Post by Force on Apr 4, 2007 22:18:24 GMT 1
Nu är det ju ingen katastrof om bromsservot saknas för det var inte alla som hadde servobromsar då det var tillval, och definitivt inte om dom hadde trumbromsar runt om. Hadde dom skivor fram däremot var det vanligast med bromsservo. Avgaseriet fick jag dra om bak för att få plats med dom däck jag använde, bygger du orginal behöver du inte göra om något. Bakre huvhörnspetsarna saknades på min orginalhuv (den med två scoop) så det blev små trekantiga hål mot plåten framför framrutan, jag fixade det med lite Evergreenplast och en fil. Headers är racinggrenrör, alltså inte gjutna orginalgrenrör utan ganska långa plåtrör, dom var lite för långa för att det skulle se bra ut och jag kapade bort 2-3 mm på den del som går rakt neråt för att få upp dom mer mot golvet så dom inte skulle ta i bordet innan framhjulen. Kylfläkten var oftast halvmatt svart.
[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by one0wonder on Apr 5, 2007 0:26:50 GMT 1
glipan mellan huv och "framrutan" är försumbar på min då jag räknar med att fixera huven öppen. Efter ett försök att snida till gångjärnen i valfrit mtrl (troligt etsarks rester)
|
|
|
Post by one0wonder on Apr 5, 2007 0:31:25 GMT 1
Jag är tvungen att fixa en ac (två liggande cylindrar som drivs av en egen fläktrem )också förutom bromsservot om jag sett och förståt rätt på "min" förebild. själv ac pumpen verkar ju rätt lätt att fixa men jag bävar inför drivremen öhhh sa jag att jag hadde tänkt mig ett enkelt bygge ...... dock blir det ingen fix av själva bromsarna och så
|
|
|
Post by Force on Jan 22, 2008 3:12:09 GMT 1
Ursäkta att jag är lite sen med detta och du kanske redan har byggt modellen färdigt. Men fläktremmar är ganska enkelt att göra själv, man tar bara vanlig maskeringstejp kapar till smala remsor och lindar några varv runt remskivorna för att få till tjockleken, och slutligen målar man allt svart. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|