|
Post by Force on Apr 14, 2005 21:21:51 GMT 1
Den här är inte så vansinnigt stor heller, den är ca 5m lång och ca 1.80m bred. Ungefär som en Volvo 240 eller 740.....kanske något längre.
[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Force on Mar 27, 2007 23:25:33 GMT 1
Jaha då var det dags för en liten uppdatering i den här tråden. Nu i vinter har jag köpt och satt ihop en ny lite roligare maskin som så småningom ska ersätta den 289:a som nu sitter i min Fairlane. Motorn är ursprungligen en Ford 302cui (5.0 liter), själva motorblocket är faktiskt det enda på den här motorn som är gammalt, det är från 1968 och är ett mycket bra och starkt block. I blocket sitter en flång ny vevaxel med lite längre slag än orginalets 3 tum, slaget på den nya är 3.5 tum och tillsammans med lite större borr blir slagvolymen nu 347cui (nästan 5.7 liter). Även stålvevstakar, smidda kolvar och kamaxel är nya prylar. Aluminiumtopparna är nya Edelbrock Performer RPM med 2.02 tums insugsventiler och 1.60 tums avgasventiler och nya Crane rullvippor, så den kommer nog att andas bra genom Edelbrock Performer RPM aluminiuminsuget och Hedman Headersen. Det jag nu måste skaffa för att motorn ska bli komplett är en ny fyrportsförgasare (Holley 750cfm eller liknande) och ett bra tändsystem typ MSD eller Mallory, plus lite andra småsaker som remskivor mm. Sen måste jag även skaffa en 1966 eller nyare C4 automatlåda då den C4 jag har i bilen nu (som är den första versionen av den lådan) tyvärr inte passar på motorn...och jag är inte riktigt säker på att den gamla gillar effektökningen och det högre vridmomentet något vidare heller. Här är ett par bilder på mitt vinterpyssel. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 28, 2007 19:52:13 GMT 1
Vansinnigt coolt, Håkan!!! Man blir glad bara av att titta på den så jag kan bara ana hur det ska vara att få trampa på gasen när spisen är installerad. Mycket intressant uppdatering. Själv måste jag byta ena fästet till bakre krängningshämmaren på min riskokare, vilket inte är...lika glamoröst.
|
|
|
Post by Force on Mar 29, 2007 21:46:05 GMT 1
Jo det är konstigt, meka med bruksvagnar är inte direkt kul, men det kanske mest beror på att allt oftast är skitigt och har rostat fast. Men när man håller på med sånna här grejjor är det bara roligt för allt är rent och nytt och man kan skruva en hel dag och man blir knappt smutsig om händerna. Ja det ska bli intressant att se hur den här maskinen går, jag tror säkert att jag drygt fördubblar hästkraftsantalet mot vad jag har i bilen idag (195 hk då motorn var ny) och vridmomentet är även det väsentligt högre eftersom motorn är byggd för just vrid istället för varvtal...så det blir nog förmodligen inga problem att rita svartstreck med den. ;D Men den kommer ändå att bli ganska snäll och användbar i trafiken...och jag kommer inte att ha några problem att köra på blyfri bensin då kompressionen är relativt låg (runt 10.0:1 i kompressionsförhållande) och topparna redan är klara för det med rostfria ventiler och härdade ventilsäten. Men jag blir nog tvungen att åka på minst blyfri 98 för att motorn ska trivas. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by pebben on Jul 15, 2007 0:36:52 GMT 1
way to go force!!! den blev ju hur snygg som hälst! må solen lysa i umeå i sommar blir det en i 1/25 nu?
//pebben
|
|
|
Post by newsoft on Jul 15, 2007 20:39:09 GMT 1
Du måste washa den lite.. Den ser för ren ut. ;D Skämt åsido, skall bli härligt om man får höra den mullra igång någon gång sedan.
|
|
|
Post by Force on Jul 15, 2007 22:24:17 GMT 1
Tanken har nog slagit mig Pebben, men det är ingen lek att hitta just en 64 Ford Fairlane Sports Coupe i skala 1:25, det har gjorts en av AMT men det var 1964 och den har mig veterligt inte återutgetts så den är nog lite svår att hitta för vettiga pengar. Jag har inte heller sett någon i resin. Det närmaste jag kan komma med nyliga modeller är Revells 64 Thunderbolt som är baserad på Fairlanen, men det är tyvärr ingen Sports Coupe som är en Hard Top, modellen är en vanlig sedan med stolpe och lite snikigare kromutsmyckning. Motorn lär nog säkerligen "washa" sig själv när jag börjar använda den Daniel
|
|
|
Post by pebben on Jul 17, 2007 15:54:26 GMT 1
är t-bolten en stolpe!!? såg en på ett swap meet för några år sedan men tittade tydligen inte så noga hadde för mej att den var en ht och att det var en amt där ser man vad ett par år gör med minnet! synd kunnde tänka mej att bygga en själv har en amt-66 men det finns ju inte så mycket likheter mer en namnet hadde en 66 4dr för många år sedan men 64 an är ju klart snyggare
//pebben
|
|