|
Post by Force on Apr 4, 2005 22:05:24 GMT 1
För dom som är intresserade tänkte jag visa några bilder på min nya vagn som jag köpte från Kalifornien i höstas. Den är numera regbesiktad och fullt användbar sånär som på att jag väntar på att få baksätet fixat av en sadelmakare. Så här såg den ut när den lossades ur containern på järnvägen för drygt en och en halv månad sen. Sen följde lite jobb med att montera dom nykromade stötfångarna, polering av lacken (med bl.a. Svinto !?!! och grov rubbing), urstädning och diverse uppsnyggning här och där. Det syns verkligen var man har polerat och inte. Och så här såg den ut i lördags utanför Nailheads klubblokal efter att jag monterat blankare fälgar och lite bredare däck. Nu återstår en sista polering och vaxning, och det tidigare nämnda baksätet, sen är det bara att tuta och köra!......Hmmmm jag måste nog montera en poplåda med tillhörande högtalare också för annars får jag sjunga själv.......och det är inget man vill höra!!! ;D [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Bengt on Apr 4, 2005 22:22:40 GMT 1
Mys! Låååååångsamma mil den kommer att gå i sommar.
|
|
|
Post by newsoft on Apr 4, 2005 22:26:03 GMT 1
Oj, jäklar vilken fin kärra! Vad skönt att det gäller att Kalifornien + Klassisk bil = Ingen rost..
|
|
|
Post by one0wonder on Apr 5, 2005 6:21:26 GMT 1
dregel en av få jänkare som faktiskt är snygg..... eller rent av vacker mvh Johan leg. the-kokare
|
|
|
Post by Micke on Apr 5, 2005 10:37:09 GMT 1
För att citera den vresige pappan Egon Nilsson i serien "Tre Kärlekar": "Jäääsig bil, va?" ;D
|
|
|
Post by Force on Apr 5, 2005 18:53:26 GMT 1
Ja man är kanske lite part i målet men nog hadde bilarna lite mer charm och personlighet på den tiden än vad dom har idag.
Alldeles riktigt Daniel, på bilar från södra Kalifornien brukar rost inte vara några större problem bara dom inte kommer från kusten där den salta fukten från havet brukar få dom att rosta på dom mest konstiga ställen. På min bil har jag hittills bara hittat ett rosthål och det är ca 2 X 3 cm stort och finns rakt under batterihyllan på innerskärmen, i övrigt är den rostfri, men så kommer min vagn från ökentrakterna lite inåt landet också.
Idag har jag rubbat av det sista (för hand *pust*) på bilen så nu väntar vaxning i morgon.
[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Tandapan on Apr 6, 2005 11:08:00 GMT 1
Oj, oj, oj, Håkan... Fantastiskt snygg är den och vilken skillnad "lite" uppsnyggningsjobb kan göra! Fairlane är så linjeskön. Har du haft jänkebil förut eller är det din första?
Vad är det för motor i den och hur är skicket på motor och låda etc?
Edit: Hmm, står ju iofs 500, men är det en 500 cui eller vad?
/Matte
|
|
|
Post by Force on Apr 6, 2005 20:43:24 GMT 1
Tackar tackar! Jo den här är min första jänkebil. Det hadde varit väldigt kul om det varit en 500 cui motor (ca 8 liter) men så roligt ska vi inte ha , nej 500 är en del av modellnamnet och Fairlane 500 är "top of the line" i Fairlane serien med mest krom och den lyxigaste inredningen, Sports Coupen hadde dessutom separata framstolar och mittkonsoll vilket ingen annan av modellerna hadde. Det tillverkades bara 12431 st av Fairlane 500 Sports Coupe och det är mindre än en tiondel av den totala Fairlane produktionen 1964 som var 199522 bilar. Hur många som levererades med någon av dom tre raka sexorna (144cui/85hk, 170cui/101 och 200cui/116hk) eller dom fyra V-åttorna (260cui/164hk, 289cui/195hk, 289cui/210hk och 289cui/271hk) som fanns på tillvalslistan finns det dock inga uppgifter på. Det fanns dessutom en specialversion av 64 Fairlane framtagen för dragracing som hadde en 427cui V8 med dubbla fyrportsförgasare på 425hk som kallades Thunderbolt, men den tillverkades bara i 109 exemplar och är INTE billig om man nu skulle råka hitta någon. ;D I min bil sitter en 195 hästars 289cui V8 (det står 289 på det lilla guldemblemet längst fram på framskärmen under listen) med tvåports förgasare och bakom sitter en 3 stegs Cruise-O-Matic automat. Skicket på maskineriet vet jag inte så mycket om men motorn går snyggt och lådan verkar också funka som den ska. Det tickar lite på någon lyftare men några täta oljebyten kan nog sätta stopp för det oljudet, det har redan blivit mindre fast jag kört så lite. Då jag regbesiktade bilen för ett par veckor sen gick den igenom utan anmärkning, så allt verkar vara i sin ordning, jag hadde dessutom inte gjort ett dugg åt den innan jag åkte dit. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Tandapan on Apr 8, 2005 18:54:28 GMT 1
Hehe, jag kanske borde ha tagit fram miniräknaren innan jag spekulerade om 500 cui där... Grymt att den bara gick igenom besiktningen så där. Hur långt har den gått och vad är det för ägare bakåt i tiden på den? Ingen sån där "little old lady"-historia eller? Ahh, jag är ju ingen tok-jänkebilsfantast, men den är ju för grymt skön att titta på må jag säga (igen). Till och med vacker färg på den. Jag gläder mig å dina vägnar, Håkan. Verkligen.
|
|
|
Post by Bengt on Apr 8, 2005 21:00:12 GMT 1
*garv* Du är närmare sanningen än du anar Matte. Kom igen Håkan, nu är du ju bara tvungen att dra bakgrundshistorien.
|
|
|
Post by Force on Apr 9, 2005 1:20:24 GMT 1
Hehehe ska jag verkligen det Bengt......okej då jag gör väl det.......Jaadu Matte det är faktiskt så att det ÄR en "little old lady" som haft bilen innan mig, men hon var inte från Pasadena ;D, damen i fråga bodde visst i San Bernadino. Jag har en bekant som bor i Hesperia uppe i Mojave öknen ca 1 timme och 45 minuters bilresa från Los Angeles som heter Conny Östlund och det var hans grannes mammas bil, hon var 70+ och hadde bestämt sig för att hon inte skulle köra bil mer och därför skulle den säljas. Connys granne frågade om han visste någon som ville köpa bilen så Conny ringde till min kamrat Brälla på Kylarverkstan här i Umeå som direkt ringde mig.....och helt plötsligt var bilen min. Vad bilen har för tidigare förflutet vet jag egentligen inte så mycket om, annat än att damen (som heter Marjorie) och hennes man ägde den i ca 25 år eller nått sånt och var alltså inte första ägaren till vagnen, vem eller hur många som ägt den tidigare vet jag tyvärr inget om. Det fanns inte heller så mycket papper kvar i bilen så jag kan inte spåra något den vägen heller, men det hadde varit kul att veta lite mer. Bilen är omlackerad någon gång för en massa år sen och då inte riktigt i orginalkulören, den ska faktiskt vara grönare. Då den levererades var den lackad Dynasty Green Metallic med Wimbledon White tak. Jag har kollat upp chassiplåten och bilen är byggd på Fords fabrik i San Jose i November 1963 så den är relativt tidig. Hur långt den har gått har jag ingen aning om och jag minns inte riktigt hur många miles mätaren står på, men den har säkert gått runt något varv. En av anledningarna till att det gick bra på besiktningen är nog att bilen var i trafik ända fram tills jag köpte den så det var nog därför framvagn och bromsar mm var i bra skick, för sånt brukar dom hålla efter. Vad gäller motorstorlekar är det inte så himla lätt , mig veterligt var det bara Cadillac som sålde bilar med 500cui motorer i början på 70-talet, annars var dom flesta bilmotorer mindre. Men idag kan du gå till din GM återförsäljare och beställa en fabriksbyggd 572cui motor över disk (9.37 liter) som "reservdel" till din Cheva och det är ju rätt fränt. ;D Arbetet med vagnen går framåt, nu har jag även tillverkat en ny hatthylla, monterat två dolda 6 X 9 tums högtalare under den och klätt alltihopa med gråmelerat högtalaryg, nu fattas bara en poplåda så man kan poppa lite när man är ute och åker. Mina nycklar passade inte i dörrlåsen heller så idag lekte jag låssmed och byggde om låscylindrarna så numera kan jag faktiskt låsa bilen utifrån också. Tur man är modellbyggare och att man är van vid tålamodskrävande pilliga arbeten för det behövdes verkligen vid denna ombyggnad. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Apr 9, 2005 16:37:59 GMT 1
Hmm...verkar vara ungefär lika mycket jobb som på en ordinär 1:25 modell - men den är riktigt SNYGG !!!!!!! ...Ja vad är en enkel vit Ford Focus mot detta...?? //Thomas (stolt Focus-ägare)
|
|
|
Post by Tandapan on Apr 9, 2005 21:58:21 GMT 1
Intressant bakgrund, Håkan. Är du förtjust i Fairlane sedan länge eller var det bara tillfället som avgjorde?
Äschan, synd att man får vänta ända tills på måndag innan man kan gå till Mazda-handlaren och beställa en 500 till vår riskokare. Fast, 626'an är rätt lågbyggd, så jag måste nog riva bort motorhuven på den i så fall.
När jag ändå håller på tror jag att jag ska ta upp ett hål i taket ovanför passagerarstolen och montera dit en Minigun, eller nä, en Drilling kanske!. Det borde styra upp mot-trafikanterna här nere. Det är banne mig sjukt hur kasst folk kör här.
När jag ändå är ute och lallar off-topic, kan jag meddela att vi i dag gjorde en utflykt till Karlskrona. Den officiella anledningen var att vi ville shoppa lite i en annan stad, men egentligen handlade det mest om att få en orsak till att åka ned och käka på Max-restaurangen där nere. I Kalmar har de inte Max. U-land! Jag försökte hitta någon hobbyaffär men lyckades inte. Har hört rykten om att det ska finnas en men inte lyckats lokalisera den.
|
|
|
Post by Force on Apr 11, 2005 22:36:41 GMT 1
Hehe...Jaadu Thomas, en Focus är väl ungefär hälften så stor......men den drar nog även mindre än hälften så mycket bränsle också så det är ju nån fördel. ;D
Matte.....Nja det var nog mest en tillfällighet att det blev just en 64 Fairlane....nog för att jag gillar modellen men jag letade inte direkt efter en sån utan jag var ganska öppen för förslag. Då jag fick höra talas om bilen och vad priset låg på var det bara att slå till, annars hadde någon annan köpt den. 64 Fairlane låg iofs ganska högt på tio-i-topp listan men en 69-70 eller en 67-68 Mustang Fastback hadde nog slagit lite högre. Nu är ju prisbilden på en sån Mustang i likvärdigt skick NÅGOT högre (om man nu hittar nån) så det var inte att tänka på.
[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Apr 14, 2005 15:36:53 GMT 1
Mycket läcker bil! Fantastisk hur det går att polera upp lacken på gamla bilar!! Man blir nästan lite sugen och sälja 144:an skaffa en mindre jänkare...en Ford Falcon 64/65 skulle det nog bli isådana fall. Fast jag hittade en annons på drömbilen igår..en mellanblå Amazon -69 Sport till ett mycket bra pris! ..men jag kommer nog inte våga ta steget och köpa den pga av den inte gick att köra hem. Får kanske nöja mig med en lite udda 144:a istället.
|
|