|
Post by aj on Nov 22, 2007 21:35:00 GMT 1
Kolla vad jag hittade hos RC butiken på Haga. Master Airscrew Balsa Stripper. Listskärare för balsaträ. Skar ut perfekta bitar på nolltid, skärbredd upp till 2cm. Nu kan man skära till plankor på ett enkelt sätt om man vill göra en plankrullbana typ de som tyskarna använde i Norge o Finland. Jag vet hur jobbigt det kan vara att skära ut plankor med hjälp av endast skalpell, kanterna blir oftast sneskurna och inte helt raka. Nu blir resultatet perfekt. Är nog också en stor hjälp om man vill tillverka uppställningsplatser och byggnader i balsaträ. Pris 96 kr. MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 22, 2007 23:10:08 GMT 1
Materialspelaren säger: Ka-ching!
En sådan ska införskaffas. Det är inte så att den även kan funka till tunn Evergreen också eller?
|
|
|
Post by Micke on Nov 23, 2007 10:25:47 GMT 1
OJ! Nu högg det till i nostalgitarmen. Jag har inte sett en balsalist-skärare sedan mitten av 80-talet när jag höll på med sådant. Blev dock aldrig något sådant verktyg för mig utan jag fick leva med sneda lister och fransiga fingertoppar (efter att ha snott pappas rakblad). Jösses vilka materialspelare vi fått i föreningen den senaste tiden! MVH /M
|
|
|
Post by aj on Nov 25, 2007 22:02:41 GMT 1
Har inte testat plastark, men tror att det blir svårt. Möjligtvis väldigt tunn Evergreen. 1,5 mm balsaträ gjorde stort motstånd, risken är nog att det ryker en o annan fingertopp vid plastskärning. MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 27, 2007 9:58:23 GMT 1
Mjo det är nog sant. Inte läge att snitta av sig några fingrar kanske. Jag ska åka förbi och skaffa en sån där samt lite mer balsaträ. Jag har för lite sådant och dessutom var det länge sedan jag var förbi på RC-butiken.
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 27, 2007 13:10:05 GMT 1
Den var slut i butiken. Det var tydligen någon som hade köpt den sista. Nya skulle komma så småningom.
|
|