Post by DCycle on Feb 28, 2007 11:00:42 GMT 1
Tänkte vara lite kreativ och samtidigt förhoppningsvis lära sig lite. Tänkte skriva hur jag bygger och målar mina figurer, och hoppas att ni andra gör på samma sätt, så man kanske kan lära sig av varandra.
Skriver mitt i punktform då:
- Tar loss delarna från ramen. Putsar bort gjutskägg och skarvar med kniv och fil.
- Limmar ihop delarna. Ska figuren hålla ett föremål med båda händerna eller dylikt ser jag till att torrpassa dessa innan så att de hamnar i rätt vinkel.
Oftast lämnar jag huvudbonaden separat tills jag målat ansiktet. En kepsskärm eller en hjälm skymmer för mycket tycker jag, plus att huvudbonaden sällan lämnar någon ful skarv som t.ex. arm-torso kan göra.
- Limfogar spacklas igen. Har använt lite olika medium beroende på humör. Greenstuff, tipp-ex, Humbrolputty + smältlim.
- Gör en bas för figuren att stå på. Antingen värmer jag en bit ståltråd över ett ljus och trycker in tråden några milimeter vid klacken på ena skon. Detta gör att jag kan trycka ner figuren på en frigolitbas. Eller några gnuttor superlim på en bit plasticard.
- Eventuella scratchbyggen läggs till. Vapenremmar, hakremmar på hjälmar, m.m. gjort av blyfolie (kaviartub). Hår skulpterat av greenstuff, osv.
- Grundmålning. Flera varv med grundfärg. I 9 av 10 fall använder jag akryl som jag penselmålar. Föredrar Vallejo eller GameWorkshops färger. I sista fallet använder jag mig av Humbrols emaljfärger. Kamouflagemönster målas på samma sätt - så likt originalfärgerna som möjligt.
Oftast väljer jag den färgen som plagget/detaljen skall ha som färdig produkt, men jag har några undantag.
Trä: Målar jag i någon ljus beige färg, alt. hudfärg. Målar sedan på med brun oljefärg med relativt grov pensel så att det blir ådror och förslitningar.
Läder: Målar jag med ljus färg också, t.ex. vitt (om det är svart läder som i tyska bälten). Målar sedan på med oljefärg för att få det där nötta utseendet som läder oftast har efter ett par månader/år i krig.
- Eventuella filter. Kamouflagemönster ger jag en eller två filter med en väldigt utspädd färg som jag sprider jämnt över ytan. Detta gör att mönstret mattas ner och får mer harmoni.
- Skuggningar och högdragningar. Ibland målar jag några varv med akryl. Tar basfärgen + lite mörkare färg som jag blandar ihop och målar tunt i skuggiga partier, för att få dessa att framträda tydligare. Ibland använder jag mig utav de färdiga bläckningarna ("ink") som ovan nämnda färgtillverkare har - speciellt på hudpartier.
Högdragningarna målar jag antingen på samma sätt som skuggorna, fast med basfärg + ljusare färg. Använder väldigt tunn pensel och målar väldigt fina ljusare linjer på de ljusare ställena på figuren.
- Oljewasher och högdragningar med olja. Brukar kombinera akrylfärg och oljefärg. När jag fått en bas av akryl som torkat tillräckligt, så blandar jag till oljefärg i samma kulör som grundfärgen. Gör på samma sätt som ovan med skuggor och högdragningar med ljusare och mörkare nyanser av grundfärgen. Fördelen med olja är att den torkar långsamt, vilket gör att man kan mjuka ut övergångarna mellan mörkt och ljust med en pensel.
För de djupaste skuggområdena får figuren en eller flera washer med oljefärg.
- Vädring. Vädrar figuren med oljefärg och torrpastellkritor. Små oljewasher i rätt färg skapar smutsfläckar på kläder, nötningar osv. Torrpastell är utmärkt simulering utav lera och damm.
För att få ansiktet mer levande så är det inte sällan att jag målar skäggstubb med hudkulören + en lite gnutta blått och svart. Även näsa och kinder får sig ibland en lite rosigare ton med hudfärg + en gnutta rött.
Har säkert missat en hel del, men det är allt jag kommer på nu.
Skriver mitt i punktform då:
- Tar loss delarna från ramen. Putsar bort gjutskägg och skarvar med kniv och fil.
- Limmar ihop delarna. Ska figuren hålla ett föremål med båda händerna eller dylikt ser jag till att torrpassa dessa innan så att de hamnar i rätt vinkel.
Oftast lämnar jag huvudbonaden separat tills jag målat ansiktet. En kepsskärm eller en hjälm skymmer för mycket tycker jag, plus att huvudbonaden sällan lämnar någon ful skarv som t.ex. arm-torso kan göra.
- Limfogar spacklas igen. Har använt lite olika medium beroende på humör. Greenstuff, tipp-ex, Humbrolputty + smältlim.
- Gör en bas för figuren att stå på. Antingen värmer jag en bit ståltråd över ett ljus och trycker in tråden några milimeter vid klacken på ena skon. Detta gör att jag kan trycka ner figuren på en frigolitbas. Eller några gnuttor superlim på en bit plasticard.
- Eventuella scratchbyggen läggs till. Vapenremmar, hakremmar på hjälmar, m.m. gjort av blyfolie (kaviartub). Hår skulpterat av greenstuff, osv.
- Grundmålning. Flera varv med grundfärg. I 9 av 10 fall använder jag akryl som jag penselmålar. Föredrar Vallejo eller GameWorkshops färger. I sista fallet använder jag mig av Humbrols emaljfärger. Kamouflagemönster målas på samma sätt - så likt originalfärgerna som möjligt.
Oftast väljer jag den färgen som plagget/detaljen skall ha som färdig produkt, men jag har några undantag.
Trä: Målar jag i någon ljus beige färg, alt. hudfärg. Målar sedan på med brun oljefärg med relativt grov pensel så att det blir ådror och förslitningar.
Läder: Målar jag med ljus färg också, t.ex. vitt (om det är svart läder som i tyska bälten). Målar sedan på med oljefärg för att få det där nötta utseendet som läder oftast har efter ett par månader/år i krig.
- Eventuella filter. Kamouflagemönster ger jag en eller två filter med en väldigt utspädd färg som jag sprider jämnt över ytan. Detta gör att mönstret mattas ner och får mer harmoni.
- Skuggningar och högdragningar. Ibland målar jag några varv med akryl. Tar basfärgen + lite mörkare färg som jag blandar ihop och målar tunt i skuggiga partier, för att få dessa att framträda tydligare. Ibland använder jag mig utav de färdiga bläckningarna ("ink") som ovan nämnda färgtillverkare har - speciellt på hudpartier.
Högdragningarna målar jag antingen på samma sätt som skuggorna, fast med basfärg + ljusare färg. Använder väldigt tunn pensel och målar väldigt fina ljusare linjer på de ljusare ställena på figuren.
- Oljewasher och högdragningar med olja. Brukar kombinera akrylfärg och oljefärg. När jag fått en bas av akryl som torkat tillräckligt, så blandar jag till oljefärg i samma kulör som grundfärgen. Gör på samma sätt som ovan med skuggor och högdragningar med ljusare och mörkare nyanser av grundfärgen. Fördelen med olja är att den torkar långsamt, vilket gör att man kan mjuka ut övergångarna mellan mörkt och ljust med en pensel.
För de djupaste skuggområdena får figuren en eller flera washer med oljefärg.
- Vädring. Vädrar figuren med oljefärg och torrpastellkritor. Små oljewasher i rätt färg skapar smutsfläckar på kläder, nötningar osv. Torrpastell är utmärkt simulering utav lera och damm.
För att få ansiktet mer levande så är det inte sällan att jag målar skäggstubb med hudkulören + en lite gnutta blått och svart. Även näsa och kinder får sig ibland en lite rosigare ton med hudfärg + en gnutta rött.
Har säkert missat en hel del, men det är allt jag kommer på nu.