|
Post by Braemp on Jul 6, 2006 22:49:19 GMT 1
Avdelningen hur gör man... Till mitt granatkastar diorama ville jag ha små knotiga fjällbjörkar. Jag funderade på att använda små rötter från lämpliga växter, men eftersom jag (och människan) i grunden är lat, iddes jag inte ge mig ut i skogen. Istället drog jag mig till minnes att jag sett fantastiska träd gjorda av vajer. Jag letade upp en bit av en gammal TV-sladd vars mycket tunna koppartrådar jag brukar använda som tråd att hålla fast kamouflage på mina modeller. På mindre än en kvart hade jag vridit ihop två hyfsade små björkar. Det är inte ett dugg svårt och det är inga problem att göra jätteekar, endast tid och tålamod krävs. Jag visar med bilder men använder här en bit högtalarsladd. Ett: Två: Inte svårt ;D. Sen penslar man bara på spackel för att jämna till ytan, och målar i lämplig färg. Jag byggde ut grenverket lite med trådar av skägglav för att göra den ännu mer buskig. Nu är detta ett träd utan löv, men det går givetvis att göra ett sådant också, men det lär bli nästa gång. /B
|
|
|
Post by Micke on Jul 6, 2006 23:48:44 GMT 1
Easy-peasy! Allvarligt - Dina små skolor här på forumet gör modellbyggarlivet värt att leva. Jag upptäckte just att man kunde göra små skyltar till cockpit i skala 32 på min fotoskrivare... men det är väl knappast något jämfört med detta. ;D
|
|
|
Post by newsoft on Jul 7, 2006 0:04:18 GMT 1
Instämmer helt. Fasen vad kul det är att se de här små "kurserna". Ger tonvis med inspiration.
|
|
|
Post by Braemp on Jul 7, 2006 0:16:03 GMT 1
Man tacker och böckar! Det är ett nöje att dela med sig av kunskaperna. Att göra skyltar i datan är för mig helt obegripligt svårt, men något jag länge velat ge mig på. Kanske det blir en liten kurs här på forumet?? *wink wink nodge nodge*
|
|
|
Post by Micke on Jul 7, 2006 0:24:48 GMT 1
Att göra skyltar i datan är för mig helt obegripligt svårt, men något jag länge velat ge mig på. Kanske det blir en liten kurs här på forumet?? *wink wink nodge nodge* Är det en kastad handske jag ser och hör? Klart jag fixar en liten kurs om detta men då vill jag att fler forummedlemar också delar med sig av sina vedermödor.
|
|
|
Post by Braemp on Jul 7, 2006 17:55:02 GMT 1
King! Det som jag tycker är hopplöst är att få rätt storlek, finns det några enkla sätt att skala ner grejorna. Tex vill man ju kunna göra sånna här: Eller sådana: eller sådana: Eller alla möjliga olika mätare... Oändliga möjligheter.
|
|
|
Post by Micke on Jul 7, 2006 18:34:00 GMT 1
Nedskalning av original kräver hög kvalitet på originalet och blir ändå oftast inte så bra. Bättre är att jobba från scratch. Den metod jag beskriver på min"skola" under Övrigt Modellbygge fungerar till det mesta. Vill man ha läsbar text - Som i fallet med "FEUER" på din brandsläckare så får man rita egen text på dekalen. Typ såhär:
|
|