|
Post by Micke on Jun 26, 2005 15:49:27 GMT 1
Är det någon här med litet insikt (Braempa, Krille?) om amerikanska uniformer under Koreakriget? Vad jag kan se så finns det inte speciellt mycket av US-ARMY Korea figurer i 1:35. Därmed gick mina tankegångar att uniformerna och utrustningen i Korea kanske inte var så annorlunda jämfört med WWII eller Vietnam? Alla tips mottages tacksamt.
|
|
|
Post by Braemp on Jun 27, 2005 1:16:34 GMT 1
Eftersom det fanns enorma lager med utrustning kvar från WW II så använde Amerikanska armén det som fanns tillhands. Uniformern för soldaterna var likadan som senare delen av WWII. Lite skillnad var det dock vad det gällde vinterklädseln. Korea duffeln känner vi väl alla igen från MASH och nån sorts pälsmössa fanns också. Om du jämför bilder från WW II och Korea är det inte lätt att med utgångspunkt från utrustningen bestämma vilken tid bilden är tagen. Vietnam är dock en helt annan sak. Även om USMC fortfarande släpade med sig utrustning från 40-talet så var det mesta förändrat. Skitbra länk innehåller allt! www.olive-drab.com/DML har gjort två set med amerikaner från korea: Båda är ganska svåra att få tag på men de finns. De brukar dyka upp i olika pollar som de bästa figurset som DML gjort... så hittar du dem så köp två, eftersom jag gärna vill ha! GI (pusan perimeter 1950) Och Usmc Korea Cho sin reservoar Vad har du tänkt bygga?
|
|
|
Post by Micke on Jun 27, 2005 1:41:02 GMT 1
Tack Lars!
Det som orsakade min fråga är MRC/Academy's Bell 47D/H-13 Sioux "M*A*S*H helikopter. En liten dröm vore att återskapa en scen från vinjetten till MASH då en sådan helikopter anländer till lägret och mottas av sjukhuspersonalen. Den stora svårigheten är dock att fixa Hawkeyes skjorta. ;D
|
|
|
Post by Braemp on Jul 4, 2005 3:05:17 GMT 1
Åhåja... vispfebern sprider sig.. ;D Revell gjorde en gång i tiden några MASH grejor. Inte alls lätt å få tag på(eller billiga) men, vaddå du får ju med HOTLIPS! [ftp]http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=2589&item=5977679159&rd=1&ssPageName=WD1V#ebayphotohosting[/ftp] [ftp]http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=2589&item=5977679386&rd=1&ssPageName=WD1V[/ftp] Har faktiskt för mig att jag sett en variant från RMC med Hawkeye och Helikoptern också. Frågan är väl om du ska porträttera orginalet dvs Donald eller Tv-serie-Pierce dvs Alan?? ;D
|
|
|
Post by Micke on Jul 4, 2005 9:27:12 GMT 1
Tack Braempa! Jag hade faktiskt ingen aning om att dessa MASH-set existerade. Det skulle vara kul att hitta figurerna åtminstone, men jag antar att det kan bli dyrt som sagt. Jag ser förresten att Revells MASH-helikopter är av fel modell. Den har inte sadeltanken utan två "propangastuber". För mig är TV-serien MASH, "originalet"! Filmen känns mest som en lång gäspning. Alan Alda forever!
|
|
|
Post by Krilleman on Jul 4, 2005 21:53:45 GMT 1
Appropå M*A*S*H så låg en sådan helikopter som de transporterar sårade med(ni som är bättre på flygfän än jag vet säkert vilken modell) och lågsniffade över E4:an utanför Luleå i söndags när vi åkte norrut. Kunde inte låtabli att vissla lite på signaturmelodin. ;D
|
|
|
Post by Micke on Jul 4, 2005 22:20:23 GMT 1
Det var nog en Bell 47 du såg - Kanske denna? (SE-HEO, F21 flygdag. M.Östberg)M*A*S*H helikoptern var förvisso också en Bell 47 men i militär kostym kallad H-13 Sioux. Såhär såg det ut på riktigt: (Hittat någonstans på nätet)
|
|
|
Post by Braemp on Oct 22, 2005 1:29:42 GMT 1
Det nya figurerna från DML, Advance to the rhine, us 1st army remagen 1945, skulle utan problem fungera i ett korea dio, utrustning och uniformer är desamma. Figurerna har rätt avslappnade poser, en är dessutom en "medic".
|
|
|
Post by Micke on Oct 22, 2005 1:37:54 GMT 1
[glow=red,2,300]Great![/glow] Tack för det tipset!
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 22, 2005 17:09:26 GMT 1
finns på lekbiten
|
|