|
Post by DCycle on Mar 8, 2005 18:31:47 GMT 1
Behöver lite research (WWII). Bilder (på nätet), böcker, e-böcker, övrigt läsvärt och matnyttigt? Någon gammal norge-historia går väl att slänga in också! Jag vittjar mina egna kanaler nu, men det verkar magert.
|
|
|
Post by aj on Mar 10, 2005 23:23:35 GMT 1
Åk till Västerbottens Museum och fråga om du får sno en del av deras mäktiga diorama över Ammarnäs nån gång från förr i tiden.Skalan?,men där hittar du inspiration till ditt Norgediorama. MVH Anders
|
|
|
Post by DCycle on Mar 11, 2005 13:39:53 GMT 1
Måste kolla! Något att göra på en lördag *host imorrn* efter man varit ut och festat kvällen innan *host ikväll*...
|
|
|
Post by Braemp on Mar 12, 2005 16:00:45 GMT 1
Ok, nu har du fått igång mig med... Har inte riktigt kunnat släppa Norgeidén. Var på Biblioteket idag för at söka efter en bild jag sett nån gång och som jag gillade. Det finns en del bra böcker i ämnet Norge och ockupationen. Hittade bilden i en bok som hette krigets dagbok eller något liknande. Det är en bild på en pz I med några infanterister som hukar sig bakom den. Ett gäng cycklar ligger slängda på vägen. När jag kom hem gjorde jag en sökning på google och hittade denna sida: www.nuav.net/ndWW2.htmlDär fanns faktiskt en riktigt kass kopia av bilden Men man får en uppfattning om hur jag menar. Jag kollade också i en av mina modelltidningar eftersom jag sett en artikel där de byggde ett liknade diorama men klippor och en väg. Där använde de sig av nån sorts gjutformar, jag tror mig ha sett sådana på nån MJ-butik, och gjöt klippor i gips men jag slogs av tanken på att man kunde använda riktiga stenar och kanske sån där penslingsbar silikongrejs och göra egna formar. En annan användbar länk när det gäller wermacht allmänt är : www.feldgrau.net/phpBB2/index.phpSåg till min glädje att Dragon skulle ge ut ett set med Fallskärmsjägare från holland 1940, Snart kan jag göra Björnfjälls dioramat som jag velat i 15 år. Dessutom finns ett gammalt med set med gebirgsjäger, helt perfekta för ett Norskt fjälldiorama.
|
|
|
Post by DCycle on Mar 16, 2005 14:13:53 GMT 1
Lånade lite böcker från biblioteket igår. Började läsa på "Slaget om nordkalotten" av Lars Gyllenhaal och den verkar grymt informativ vad gäller vad som hände i trakterna Norge, Sverige, Finland och Ryssland under WWII. Den innehåller en hel del historier om saker som inte direkt är så offentliga i svensk historia. Bl.a. om hur tyskarna hade förråd i Luleå (som man ser från E4:an när man passerar), och hur gamla bryggeriet har en "Raucen Verboten"-skylt i källaren, vilket jag missade när jag var där och DJ:ade. Hur de allierade hade hemliga underrättelsebaser i svenska fjällen o.s.v. Boken innehåller en hel del bilder också... dock svart-vita... De andra två böckerna jag lånade var: Thede Palm - Motstånd & Motståndsrörelser UR Utbildningsradion & TV:s bildarkiv - Bilder Från Ett Krig Nu j*vlar researchas det ordentligt inför norgeuppgiften!
|
|
|
Post by one0wonder on Mar 16, 2005 22:09:51 GMT 1
Du lars ... vad jag har fått för mig så är skillnaden mellan en tidig och sen FJ hopp overal försumbart liten förutom färgen. Så Dragons redan existerande Jägers borde funka ändå. Tankriders seten borde vara guld för ett dio på sista bilden ovan. Hyser själv planer på ett Holland dio.... med Drvar- 500 penal btl figurerna som bas.
|
|
|
Post by Braemp on Mar 17, 2005 10:34:31 GMT 1
"Slaget om nordkalotten" är geni! En del smutsig byk som dyker upp där... Jag blev sugen på att göra en resa uppåt landet för att besöka en del platser och känna historiens vingslag när jag läst den. Har ni lite att göra på påsklovet så rekomenderar jag en tur till Narvik. Krigs museét där är grymt mäktigt. bla har de byggt upp ett gammalt värn som nån hittade på fjället för några år sen. Sen att pizzan kostar typ 300 kr kan man stå ut med. Bara att åka tåg mellan riksgränsen och narvik är värt det, värsta bergådalbanan. Jaha då är det väl så att jag inte har nån riktig ursäkt att skjuta på bygget, Johan. Bara att hugga in stationshusbyggandet då.
|
|
|
Post by one0wonder on Mar 17, 2005 14:57:12 GMT 1
öhhh nu menade jag inte så...... men du kan ju försöka kolla upp det ... tror mig ha läst detta i en "uniform illustrted" eller liknande
|
|