|
Post by DCycle on Feb 20, 2005 15:55:21 GMT 1
Spenderade stora delar av fredagen/lördagen med att måla ansikten på figurer... Målar med akryl och använder i princip samma teknik som denna guide www.track-link.net/articles/96Dock så upptäckte jag när jag kollade på figurerna i starkare ljus (lysrör) att de ser väldigt konstiga ut i ansiktena. Ungefär som skyltdockor eller något. Platt, plastigt och dött. De enda gångerna jag blir någorlunda nöjd är ifall jag ger hakan en grå wash så att det ser ut som skäggstubb... men det kan man ju inte ha på alla figurer. Ögonen är också ett kapitel för sig. Det måste nog vara det svåraste att måla. Vissa gånger ser de ut som seriefigurer... gloende stirrande ögon, men det försöker jag få bort genom att smalna av ovan/undersidan av ögat. Vissa gånger påminner det mer om manga än riktigt. Tilläggas är att jag bara målat injektionsgjutna huvuden... och relativt gamla. Jag brukar inte villa skylla på dåligt material (utan snarare på min teknik/kunskap), men jag börjar nästan undra ifall det är själva figuren som är gränssättande. Det är sällan det finns "rynkor" (vad de nu heter) som går från näsvingarna neråt på sidan av munnen... och övriga ansiktet brukar vara ganska slätt skulpterat. Någon som har några bra stalltips och tekniker? Ibland funderar jag på att testa med olja... har hört mkt bra om det...
|
|
|
Post by Braemp on Feb 21, 2005 12:47:54 GMT 1
Vilken färg eller teknik man föredrar är väl beroende på vad man är van vid. Jag har sett exempel på fantastiska resultat både med olja, akryl eller humbrol färger, Jag använder uteslutande olja när jag målar mina figurer. Oljefärger och i viss mån lackfärger har den fördelen att du får lång tid på dig eftersom den nästan aldrig torkar. Att blanda övergångar mellan skuggor och högdagrar är alltså relativt lätt, nackdelen med olje färger är att det lätt blir tjockt och klumpigt. Man kan också blanda olje opch lackfärger om man vill ha en sorts medelväg. Oljefärger har också den fördelen att det ger en liten blankhet som ger ansiktet lite mer liv, hud ser helt konstigt ut om det är matt. I princip kan man behandla ett figur precis som en modell med washer och torrborstning. Krilleman som är skolad i warhammerskolan (och den funkar i skala 1:35 också tro mig) kan säkert lära oss massor om hur man jobbar med acrylfärger.
Anledningen till att dina figurer ser bra ut med skäggstubb är väl för att du då får till det med skuggorna, det är nämligen det som är poängen. att måla i 3-D, överdriva de naturliga skuggorna och ljusa partierna.
Ett handgripligt tips jag kan ge dig är iallafall, skippa ögonvitorna. Det blir aldrig riktigt bra ser oftast bara ut som nån sorts seriefigurer. Måla bara ett mörkt streck med kanske kanske antydan till en pupill som en lite punkt. Studera tex bilder där människor är ca 55 mm höga. kolla vilka detaljer du ser då och måla dina ansikten därefter.
Mark bannerman är iofs ett geni på att få till ögonen och har skrivit en hel radda bra artiklar om ansikts och figur målning. men mitt bästa tips är ändå: Inga ögonvitor.
[ftp]http://www.missing-lynx.com/articles/figures/mbheads/mbheads.htm[/ftp]
Figurmålning är grymt skoj! ;D
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 21, 2005 13:14:32 GMT 1
Själv använder jag uteslutande citadels hudfärger. Börjar med den mörkaste och målar mig uppåt mot ljusare. Precis samma sätt som när jag målade warhammerfigurer men då började jag med en brun nyans.
Förut hade Citadel en nyans som hette "Palid flesh" som var rätt bra att "highlighta" typ kinder och sånt med.
Jag envisas dock med att måla dit pupiller för det gjorde jag även på WH-figurerna. Men det brukar ta ett tag innan de slutat se i kors.
|
|
|
Post by Micke on Feb 21, 2005 13:38:02 GMT 1
Snacka om bra tajming! jag fick just min Legendfigur från Toysoldier tillsammans med 5 hornethuvuden. Här ska målas figurer! ;D
|
|
|
Post by DCycle on Feb 21, 2005 15:20:35 GMT 1
Skelande figurer brukar sällan vara problemet... snarare orealistiska blickar... Jag har en salig blandning med färget i hudnyanser. Tamiyas Flesh, Citadels "Bronzed Flesh" och Humbrol Super Color Acrylic - Matt Peach (ganska ljus, vilken jag använder för highlights). För skuggor blandar jag med eller använder rent Citadels Chestnut Ink, Snakebite Leather och en gnutta svart (till de djupaste skuggorna). Jag har verkligen kört på trial-and-error de senaste dagarna. att använda svart färg som skuggning kring ögonen gör det hela för svart... därav mycket av seriefigurkänslan (svart-vita ögon)... Jag är dock fortfarande nyfiken på ifall det är någon större skillnad att måla resinhuvuden som har bättre detaljering... men lönen kommer först nästa vecka (tror jag)... så jag får hålla tillgodo tills dess och öva-öva-öva... Det känns ganska roligt att kunna kladda på, kravlöst å bara testa tekniker.... En av figurerna ligger just nu och badar i kaustiksoda för en hel pånytt-målning... Tror även att jag är lite för otålig och låter dem torka för kort stund. Vissa gånger tenderar mina washer att gnugga bort underliggande färglager. Speciellt om man växlar mellan Citadel underst, och sen tamiya ovanpå, där det finns kvar lite av oljan från färgburken... Ska även ge det en test med ett lager Future, innan jag börja med washerna, för att se om det blir mjukare washer... Som sagt - kravlöst.
|
|
|
Post by Braemp on Feb 21, 2005 17:56:11 GMT 1
Det är så att det är lättare att måla en figur med bra detaljer. Speciellt ett ansikte. Hornet som Micke nämner är väl det bästa du kan hitta, (målar sig i princip av sig självt ungefär som Carvingskidor svänger när du tänker sväng) . Inte direkt billiga men väl värt om du jämför med att köpa hela resinfigurer. Du förvandlar nämligen ordinära plastfigurer typ Tamiya/DML till toppentoppen genom att byta huvud. Intressant ska bli att se DML:s superplast som tydligen möjliggör att gjuta med "överhäng". Då borde de kunna få till ansiktena.
|
|
|
Post by Micke on Feb 21, 2005 19:09:54 GMT 1
Visar här skillnaden mellan tex Legend och Hornet (hade tyvärr inga ryssar från Dragon och Tamiya som jämförelse - Kanske Braempa eller Krille kan hjälpa till?) ;D Som synes är Hornets huvuden helt outstanding.
|
|