|
Post by DCycle on Feb 19, 2005 17:47:21 GMT 1
EFter att ha haft diverse problem med att få mina figurer att stå ordentligt i mina dion och under målning/placering, så funderade jag på att borra hål under fötterna på figuren och sätta fast någon form av nål eller dylikt. Eftersom jag inte äger några borrar av mindre dimensioner, så upptäckte jag en snabb och enkel teknik.
Material: Figur, ljus, ståltråd, avbitare.
Ståltråden bör vara av något grövre kaliber. Den jag använder mig av är försvarets gröna mintråd.
1) Värm tråden över ljuset ett tag. När tråden är tillräckligt varm (akta fingrarna så att du inte bränner dig! metallen leder värme!), 2) Stick in tråden i figuren underifrån. När tråden kallnar, fäster tråden i plasten. 3) Klipp av tråden i önskad längd. Jag föredrar att ha mina kring 5mm långa. Klart!
Jag fäster en tråd på varje fot på figuren, eller en tråd om det är en sittande figur. Under konstruktion/målning förvarar jag figuren på en bit frigolit (lite tjockare/tätare - modell golvisolering). När jag ska placera ut figuren i mitt diorama, där basen ofta är av någon form av frigolit, kan jag enkelt placera ut dem och flytta omkring dem. Själva tråden lämnar inga större märken i basen. Ska man placera sin figur på ett fordon kanske det är mindre lämpligt att ha trådar som sticker ut från fötterna dock.
|
|