|
Post by DCycle on Feb 10, 2005 18:30:35 GMT 1
Åh... nu blev det så där svårt igen att välja vilken mapp man ska skriva i. Kom på en dio-idé idag på jobbet, och skissade till den så att jag blev väldigt nöjd... Tanken är en störtad (vietnam)helikopter, som lutar mot ett dött träd. Nosen är delvis nedsänkt i vatten. Basen skall alltså föreställa någon form av träskmark/vatten. Tänkte det skulle passa utmärkt med en liten båt/kanot/eller-vad-de-nu-heter framför helikoptern, med en person som tittar undersökande på vraket. Den här Verlinder-båten verkar hyfsad: www.verlinden-productions.com/vp_htm_0001_0600/0570.htmlfast jag vet inte om jag är helt nöjd. Förslag på andra? Det "geniala" är att jag kommer att ytnyttja min barndomsbyggsats för att bygga ett vrak av. Det blir lite enklare att maskera saknade delar och fatala missar på det sättet, t.ex. limkladdiga rutor. Såg ett dio på nätet för ett tag sedan, med ett flygplan som hade kraschat ganska snyggt i en trädkrona. Har suttit å letat i en timme efter det nu, men inte hittat sidan...
|
|
|
Post by Braemp on Feb 12, 2005 0:10:58 GMT 1
Nä men sluta nu, det dioramat vill ju jag bygga. Fantastiskt bra ide, kommer att tänka på "apocalypse now" när de glider förbi ett flygplansvrak hängandes i ett träd, hmm undergångstämmning... the horror the horror. Men till din fråga så tror jag faktiskt att Verlinden är ensam om just detta på marknaden. Är du inte helt nöjd med deras version så är det kanske inte så svårt att slänga ihop en egen liten båt, man kan göra mycket av plasticard. Dragon har några fina vietkong killar som snoka runt vraket. Såg en variant på din diorama ide med en kraschad AH little bird och piloten som bar iväg sin skadade kollega. En konvertering av dessa figurer. Nu måste jag gå och lyssna på The Doors... this is the end ...
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 12, 2005 9:15:10 GMT 1
behöver man mer vietnameser så har någon av academys m113 lite civila vietnameser om jag minns rätt
my only friend .... the end
|
|
|
Post by DCycle on Feb 14, 2005 0:01:08 GMT 1
Har gjort lite efterforskning i ämnet. Kärran i fråga är en Bell 205, UH-1 Huey (typmodell har jag inte kunnat hitta)... Eftersom fågeln skall vara kraschad, och kanske hängt där ett tag i dessa våtmarker, så lär den vara sliten på ett visst sätt. Som panzer-nisse, så är nog rost en av de första grejerna man tänker på... Sen att kärran kanske brunnit något. Fick stryka både och, då det visade sig att den verkar vara tillverkad i magnesium(legering?). Magnesium rostar (väl) inte... och denna bild visar vad som händer ifall den fattar eld: Vidare verkar den vara ganska skör kärra. Det finns gott om bildreferenser, och då jag oftast gör WWII, så känns det tokskönt att det dräller av färgbilder. Alternativet för äldre grejer är oftast bilder på muséum, vilka resaurerats till nyskick. Här kan man relativt enkelt hitta bilder på riktiga prylar som använts på riktigt. Huey-varianterna finns i tjänst än idag, så det är relativt enkelt att hitta referenser. Kanske inte på sin exakta modell, men någon variant, och de torde slitas någorlunda lika. Träff från en RPG: Vrak: Det här tror jag t.o.m. är den modellen av Hueyn som jag har: Jag överväger att bygga vissa delar i tjockare aluminiumfolie för att enklare kunna göra mer realistiska skador och hål... Jag får se vad jag vågar mig på. Är relativt ovan att bygga annat än OOTB...
|
|
|
Post by Micke on Feb 14, 2005 0:20:37 GMT 1
|
|
|
Post by Bengt on Feb 14, 2005 0:47:14 GMT 1
Ja, rost och sot kan du nog i stort sett glömma. Men mögel och mossa däremot... Med tanke på hur det växer i dessa trakter så kan nog djungeln erövra ett främmande objekt ganska raskt.
|
|
|
Post by DCycle on Feb 14, 2005 2:36:46 GMT 1
Jag fortsätter denna tråd i "På byggbordet" vad gäller byggandet. Om ni vill droppa mer info angående Huey/vietnam/båtar/m.m, så tar jag gärna emot det här.
Tack Micke! Bilden är superb, och kommer att bli välanvänd som referens under vädringsprocessen.
|
|
|
Post by Micke on Feb 14, 2005 12:27:42 GMT 1
|
|
|
Post by DCycle on Feb 14, 2005 14:40:00 GMT 1
Sampanen är nog lite för stor. Tänkte mest att helin/trädet skall dominera diot, och nån risbonde som stannat till med sin träskkanot för att ta en titt på vraket.
|
|
|
Post by DCycle on Feb 14, 2005 15:00:43 GMT 1
Har letat lite nu efter bilder på saker och ting som kraschat i träd för att få en känsla av hur det kan se ut. Här är ett axplock. Ett flygplan som kraschat i ett träd under Dagen D: Slutligen en väldigt snygg bild på hur naturens tand kan äta på det artificiella. Dock går den nog inte att relatera till det här projektet:
|
|