|
Post by Backmask on Dec 24, 2004 10:46:07 GMT 1
Hejsan alla
Jag har suttit den senaste tiden med en U.S.M2 Bradley IFV (Tamiya 1/35) och börjar närma mig sluttampen på denna klart underbara modell. Jag har alltid haft tanken på att det vore dags att börja bygga lite dioraman till mina modeller och det känns som M2 kan vara en perfekt start. Har redan införskaffat mig ett antal infanterister som ska vara del av det lilla scenariot jag tänkt mig. En kort beskrivning är att M2:an är en del av en NATO övning i södra tyskland. Men det är nu det kommer till de delar jag inte är riktigt haj på. Vad behöver jag för matriel för att bygga ett scenario egentligen? Och då speciellt basplattan. Vad fungerar och var får jag tag på det i Umeå? Har läst att MDF plattor är en bra grund att börja med. Någon som har erfarenhet av detta?
Jag har läst en hel del engelska modelltidningar och de beskriver en del av de saker de använt. Dock vet jag inte riktigt vilka butiker jag ska börja söka i. Så finns det någon med en bra svensk nybörjar sida för att bygga dioraman som någon kan peka mig till? Eller skulle någon kunna vara så vänlig att dela med sig av sin kunskap till mig?
Tacksam för alla tips som går.
*Edit* ja just det ja... God Jul på er alla... hoppas på många plastiga paket ;D
Mvh Markus
|
|
|
Post by Bengt on Dec 25, 2004 17:48:57 GMT 1
Svar på dina dioramafrågor överlåter jag med varm hand till andra bättre lämpade, men jag ville ändå passa på att hälsa dej välkomen till vår gemenskap. Och - god jul från mej med.
|
|
|
Post by Backmask on Dec 26, 2004 11:22:03 GMT 1
Tackar för välkomnandet... hade tänkte börja ta del av den exellenta umeå kunskapen som finns så jag hoppas jag blir en mer flitig läsare och skrivare här.
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Dec 26, 2004 18:25:01 GMT 1
Välkommen! Kul att du hittat vårt forum.
När det gäller basplattor har jag använt allt från spånplattor till grytunderlägg i kork. Skärbrädor tror jag kan fungera bra, jag har själv inte provat till pansar men jag har använt smörgåsunderlägg att gjöra små plattor till några av mina små 72 plan. Skärbrädor & smörgåsunderlägg går rätt så lätt att komma över till en inte allt för stor peng på något av stans "storköp", Rusta eller Överskottsbolaget.
Fantasia har ett rätt så stort utbud på diorama grejer (sang, gräs & buskar mm) dom säljer även cellplast bitar.
Hoppas att jag kunnat bidra till din dioramafrågan!
MVH
Jon
|
|
|
Post by Krilleman on Dec 26, 2004 23:44:13 GMT 1
Välkommen!
Ett förslag kan vara en platta med vars kanter man klär med tavelram. Då kan du välja storlek beroende på hur stor basplatta du vill ha.
|
|
|
Post by Braemp on Dec 27, 2004 10:56:05 GMT 1
Välkommen, kul å se att det finns fler pansarbyggare! Förutom de förträffliga tips som redan givits, så kan jag rekomendera MDF, finns på mattsons ramaffär väst på stan. Han kapar till de storlekar du vill ha och jag tror att han även kan fräsa till kanterna. Jag fick fyra fem stycken ca 15¤25 cm stora (plus mängder av masonit bitar) för en 70 spänn. Annars är en favoritaffär Claes ohlssons, många olika tavelramar har de, eller konstnärs shopen, en fin fin butik med mycket som kan användas till modellbygge.
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Dec 27, 2004 19:25:26 GMT 1
Jag brukar använda uppochnervända blomfat till mina flygmodeller. Finns i varierande storlekar på bl.a. Buketten - tyvärr verkar de ha slutat tillverka varianten i svart plast, finns nu endast vit, men det går ju alltid att måla...
|
|
|
Post by Backmask on Dec 29, 2004 10:43:06 GMT 1
Tackar för alla tips.
Tror dock det kommer bli en tripp till Mattsons ramaffär då jag vill satsa lite stort på denna modell. Sen tavelramar låter väldigt ekonomiskt och bra.
Så när man väl har plattan på plats vilken matriel är bäst att forma landskapet med? Större förhöjningar vs mindre "skrovlighet" såsom väg etc.
Eftersom jag fått sådana bra tips hittills räknar jag med att det ramlar in lika många till. ;D
Mvh Markus
|
|
|
Post by Krilleman on Dec 29, 2004 23:49:39 GMT 1
För högre terräng tror jag att sk "blå friggolit" (finns även i rosa) är att rekomendera. dessvärre har jag inte testat använda sådan ännu. Har planer på att använda sånt till min Hornisse-platta.
Hur får man tag i sådan friggolit då? Tja, om du känner någon inom byggbranchen så kan de säkert fixa sånt till dig (man använder dessa ofta som markissolering inan man gjuter betongplattan huset skall stå på). Annars kanske något byggtillbehörs-varuhus kan ha sånt (ex Beijers).
|
|
|
Post by Force on Dec 30, 2004 3:45:36 GMT 1
Jag är byggnadsarbetare och jobbar med markarbeten och jag använder denna typ av isolering ganska ofta på jobbet. Jodå Beijers har denna isolering men det är nog kanske inte så lätt att köpa små mängder av denna frigolit (styrofoam), den säljs nog bara i inplastade balar om ca 8-10 skivor beroende på tjocklek och en sån bal skulle nog räcka till en hel livstids dioramabyggande. Jag skulle tro att en skiva räcker till ganska många dioraman eftersom dom brukar ha måtten 60 X 120 cm eller 60 X 240 cm och finns i tjocklekar från 2 till 10 cm. Markisolering ganska dyrt per kavadratmeter så det bästa är ju om man kan få tag på spillbitar på något bygge, fråga snällt så kanske det kan gå. Det är dock inte riktigt rätt årstid för att få tag på denna markisolering på byggen nu, dels grävs det inte så mycket just nu pga tjälen och man brukar inte isolera så mycket på vintern.
Ett annat förslag är att använda sk fogskum till att göra dessa förhöjningar. Det säljs på sprejburkar och det blir ganska mycket skum av en sån burk, kolla på Clas Olsson, Bäcklunds eller Beijers, det borde finnas på något av ställena. Det är nog inte helt nyttigt att andas in ångorna så man bör nog applicera detta utomhus eller i ett väl ventilerat utrymme. Innan det härdat är det MYCKET kladdigt och fastnar på allt men när skummet är hårt går det att forma till med vass kniv.
[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Braemp on Dec 30, 2004 11:00:49 GMT 1
Frigoliten är bra (mycket skräp blir det), lätt att forma men min erfarenhet är att man måste täcka den med nån sorts spackel för att få jämn yta. Vanligt snickerispackel funkar bra till detta, inte så tjocka lager bara, då spricker den. Annars kan du använda en klassiker dvs paiper machè, eller bara tejpa bollar med papper direkt på basplattan och täcka med spackel. Det finns också lite olika leror som du förmodligen kan använda, (kolla konstnärsshopen). I min ungdom gjorde jag en del landskap med gips. Tungt, kladdigt och härligt...
Vilken teknik du ska använda är egentligen beroende på du är ute efter. Om du bara ska göra en liten platta för att presentera din modell på eller ett större diorama med många fordon, figurer och byggnader i kanske flera olika nivåer...
|
|
|
Post by Bengt on Dec 30, 2004 16:37:20 GMT 1
Av ren nyfikenhet (har inga akuta planer på att börja med egna dio'n) så kollade jag lite på nybörjartips i ämnet. En sak som jag fastnade för är tipset att försegla bottenplattan med lack e.d. innan man börjar slabba med geografin, detta för att undvika att bottnen skevar av fukt från ovan. Gäller förståss bara om man jobbar med bottnar av t.ex. trä. Ni som har erfarenhet kanske kan kommentera vidare?
|
|
|
Post by Braemp on Dec 30, 2004 17:28:35 GMT 1
Självklart ska man lacka basplattan, mest för att det ska se snyggt ut... Men det ligger förmodligen något i detta med fukt också. De MDF plattor jag använt har dock varit tumtjocka och med den minaimala fukt som kommer från spacklet och med vattenutspätt trälim påverkade då inte dem något. Jag tror att den bästa anledningen till att man lackar basplattorna först är för att det är enklast att göra det innan man bygger nåt på dem...
|
|
|
Post by newsoft on Jan 1, 2005 17:46:26 GMT 1
|
|
|
Post by Braemp on Jan 6, 2005 17:55:27 GMT 1
|
|